maanantai 21. syyskuuta 2009

21.9

Teoria

Taktiikka:
- Alecin näkemys: miekkailu on urheilulajeista ainoa taidemuoto.
- Tactic: “Correct behaviour during the fight” (:D)

Components of tactic:
- Miekkailussa jokainen pisto päättää yhden vaiheen ottelussa (each touche - one game).
- Päätöksentekoon ei ole paljoa aikaa.
- Vastustaja ei halua paljastaa aikeitaan, eikä niistä ole tarpeeksi tietoa.
- Liikkuma-alue on rajattu.
- The camouflage of intentions and action.
- Uncertainty of start of each game during the fight.
- Eri tilanteissa eri taktiikat.
- Eri vastustajia vastaan eri taktiikat.
- Tuomarilinjan pitäisi vaikuttaa miekkailijan päätöksiin
- Vastutaja voi tajuta suunnitelmamme, jolloin pitää kehitellä jotain uutta.
- Tilannetaju: joskus ottelu on voitettava 5 - 0, joskus häviökin riittää, mutta aina pitäisi lähteä tavoittelemaan voittoa.

- For kinds of senses:
1. the sense of fight (mm. ottelualueen rajojen tiedostaminen)
2. the sense of distance (oikea etäisyys eri tilanteissa)
3. the sense of weapon,
4. the sense of time

What we need during the fight:
- Oikean hyökkäys- ja vastahyökkäyshetken valinta. Huom. hyökkäysaikeissa olevan puolustus kärsii, ja puolutusaikeissa oleva voi menettää pistopaikan.
- Nopea havainnointi (“the speed of sense”…) yllättävissä tilanteissa
- Suunnitelmien tekeminen ja toteuttaminen oikealla hetkellä -> taktinen ajattelu käynnissä jatkuvasti.
- Hyökkäyksen alun yllätyksellisyys
- The independece of thinking: miekkailija on aina ottelualueella yksin tekemässä päätöksiä.
- The initiative: miekkailijan on oltava aktiivinen toimija.
- Ennakointi - vastustajaa on luettava
- Mukautuminen informaation mukaan - vastustajia vastaan voi tehdä taktisia suunnitelmia.
- Sudden actions
- Observation (watching istead of seeing)
- Variosity of fighting style
- Järkevä riskinotto
- Itsevarmuus saattaa liikkeet loppuun.
- Enthousiasm for tactical game.

Harjoituksista:

Tehtiin ensin sellaista oparia, jossa miekkailija päättää, mitä hän haluaa tehdä. Valmentaja vain tekee harjoituksen mahdolliseksi. Kokeilin erilaisia ryntäysharjoituksia, ja sain aivan kamalat haukut _kaikilta_. Yritin tehdä ryntäystä hyökkäyksenä kvarttisidonta+degagéna ja teränlyönnillä ja puolustuksessa kvarttiväistöllä. Kaikki olivat kuulemma järjettömiä harjoituksia. Ryntäyksistä seuraa aina vain nolouksia. Parini halusi tehdä harjoitusta, jossa ensin otetaan septimisidonta ja se väännetään sikstisidontaan ja lopulta tehdään degagé. Oli kamalaa. Treenasin nimittäin taas Vesnan kanssa ja se nainen vaan valittaa ja huutaa kaikesta. En taaskaan kuulemma osannu mittään.

Iltapäivällä teimme seuraavaa:
Valmentaja hyökkää sisälinjaan. Miekkailijalla on eri vaihtoehtoja: kvartti, kontrasiksti, volte, oppositiovastahyökkäys, perääntyminen alta (vastahyökkäys un-deux’na). Kokeiltiin tätä myös esim. korkean septimin, priimin ja oktaavin kanssa. Myös etäisyyksiä ja riposteja voi vaihdella. Ja muutamia yllätyksiä voisi ripotella, kuten kontraväistöjä yms.

Seuraavassa harjoituksessa oli muutama eri sarja, joita miekkailija tekee. Valmentajan tulee tietenkin tehdä oma osuutensa liikkeen onnistumiseen.
1. Teränlyönti, degagé
2. Teränlyönti ulkolinjaan, un-deux
3. Vastustajan provosoiminen hyökkäykseen (kättä vedetään hieman taakse, sitten etujalka ottaa askeleen eteenpäin), kvarttiväistörivosti
4. Lyhyt hyökkäys, valmentaja väistää, kontraväistö.

Näihin harjoituksiin on minun mielestä hyvä lisätä aina yllätyksiä (esim. vaihdella väistöjen määrää ja väistöjä), muuten miekkailija tekee vain koreografioita.

Huomioitavaa: Tahdin kiihdyttävä yhdistetyissä hyökkäyksissä loppua kohti. Kuitenkin niitä ei saisi tehdä koreografiana, eli miekkailijan on odotettava valmentajan reaktiota.


Muuta:
- Minulla on nälkä.
- Kuki tuli pussaamaan maskiani, kun kuulemma pidin hyvän oparin :O
- Luulin tässä luennon ajan potkivani pöydän jalkaa,mutta ei se jalka kuulunutkaan pöydälle.
- Malmössä on kuulemma joulukuussa aina kadettileiri floretilla. Miksei me olla oltu tietoisia, vai ollaanko? Miksei meiltä oo ollu siellä ketään?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti