maanantai 7. syyskuuta 2009

7.9

7.9

Iltapäiväharjoituksia:

Iltapäivällä tehtin selkä seinää vasten harjoituksia. Olivat ihan kivoja, vaikka en näistä yleensä tykkääkään.

B on seinää vasten ja yrittää väistää suorilla väistöillä ja tehdä ripostin.
- A hyökkää suoraan tai valeella.
- A hyökkää teränlyönnillä suoraan tai epäsuoraan. Kun A aikoo tehdä engagén, hän tekee teränlyönnin ja askeleen yhtä aikaa. Jos A hyökkää suoraan, hän ottaa ensin askeleen ja sitten lyönnin. Huomioi liikkeiden koko ja kiihtyvyys.
- A hyökkää kvarttisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Sidonnassa ensin lähtee kärki, sitä seuraavat terä ja jalat.
- A hyökkää sikstisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Ensin sidonta, sitten askel.
- A hyökkää aloittaen sikstisidonnasta tehden joko engagén tai un-deux’n. B joko tekee kvarttiväistön TAI pitää teränsä sikstissä. Kumpikin päättää etukäteen, mitä tekee. Ilmeisesti perustuu ihan vain vastustajan liikkeiden arvailemiseen.

Aaamupäiväjuttuja:

Jokaisella aseella on omat perusliikkeensä. Floretilla niitä on 13. Joku valmentaja on nämä koonnut joskus haastattelemalla suurta joukkoa valmentajia.

Tässä niin kuin minä ne ymmärsin.

FLORETIN PERUSLIIKKEET

1. Suora pisto ja epäsuora pisto ylälinjasta.
HUOM.
- Pistossa käden asento erityisen tärkeä. Sen korjaaminen pitäisi lähteä miekkailijasta itsestään.
- Käden liikkeen oltava yhtenäistä. Sitä ei saisi edes opettaa vaiheissa!! Liikkeen oltava myös nopeaa. Nopea taas tarkoittaa eri miekkailijoille eri asiaa.

2. Hyökkäys suoraan tai epäsuoraan sidonnasta
- Teräkontaktin vuoksi helpompi kuin ensimmäinen kohta.
- Tämäkin liike tehtävä jatkuvana.

3. Hyökkäys yhdellä valeella etukäteen päätetyllä pistokohteella.
- Kun vastustajasta tiedetään, mitä väistöjä hän käyttää (puolikiertoväistö tai suora väistö)

4. Hyökkäys valeella kiertoväistöä vastaan
- Kiihtyvä nopeus, joka saavuttaa huippunsa pistohetkellä.
- Suositeltavaa aloittaen sidonnasta.

5. Hyökkäys teränlyönnillä
- Huomaa askeleen eri ajoitus suorassa ja epäsuorassa hyökkäyksessä teränlyönnillä:
askel-lyönti-suora pisto. Jos epäsuoraan, askel ja teränlyönti yhdessä.
- Lyönti sormilla. Hallittu teränliike.

6. Hyökkäys kolmessa tahdissa. Esim. kahdella vältellä.
- Jatkuva ja kiihtyvä liike tässäkin tärkiää.

7. Hyökkäys coupella/coupeilla
- Aika kiva harjoitus oli coupe+engagement ja engagement+coupe. Tosi helppoa! Toimii etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa miekkailija tekee ensimmäisellä kerralla coupen sidonnasta ja piston. Seuraavalla kerralla vastustajan normaali reaktio on tehdä suora väistö, joten coupe+engagement on järkevä seuraava liike.

8. Väistöripostit+ kontraväistöripostit suoraan
- Linjasulku mahdollinen

9. Puolikiertoväistö + suora riposti

10. Kiertoväistö ylälinjassa ja (kontra-)riposti suoraan

11. Alalinjaväistöt:
- Oktaavi/ sekondi ja riposti ylälinjaan. Voidaan tehdä korkeina väistöinä ja riposti heittona.

Huomioitavaa:
- Liikkeet opetettava kokonaisina. Joten väistön yhteydessä riposti

12. Suora väistö + kiertoväistö + suora riposti/ kiertoväistö+suora väistö + suora riposti

13. Vastahyökkäykset
13.1 suoraan (ajassa)
13.2 vastustajan teränlyönnin jälkeen
13.3 kyykkyvastahyökkäys
- Tärkeää seurata vastustajan terän kulkua.
- Ei pidä opettaa ennen kuin miekkailija ymmärtää jo miekkailun luonteen hyvin.

Liikkeitä voi tehdä joko tarkoituksella tai reaktiona.

Välissä Alecilta loppuivat sanat ja englannin taito. Yritin kysellä muutamasta epäselvästä kohdasta, mutta en nyt ihan varma ole, että menikö kaikki juuri ihan niin kuin tarkoitus oli.

Hyökkäävän liikkeen kineettiset vaiheet:
- kärki
- ranne
- kyynärpää
- vartalo
- etujalka
- takajalka

Lasten opetuksesta:
- Ortopedikahvaan voi siirtyä noin vuoden harjoittelun jälkeen. Ortopedikahva vahvistaa väistöliikkeitä, mutta suoralla kahvalla hyökkääminen onnistuu teknisesti paremmin.
- Syöksyn voi opettaa kahdessa vaiheessa: kädenojennus + jalat. Silloin pitää huolehtia, että miekkailija alkaa yhdistää liikkeet jatkumoksi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Toinen tapa opettaa syöksy on vetää miekan terästä miekkailijaa eteenpäin.
- Teränhallintaliikeen signaali annetaan askeleella eteenpäin tai paikaltaan. Kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemämme harjoitukset ovat olleet täysin pariharjoitusten kaltaisia, eikä kumpikaan signaloi mittään.
- Lapsille kerrottava kaikki perusasiat: miekkailualueen koko jne.
- Pojillekin rintapanssarit, jos pistot pelottavat. Ne voi tehdä ite.
- Miekkailuharjoituksissa miekkaillaan eikä leikitä - Anna ei ole samaa mieltä L
- Lapsille eivät sovi alkuun väistöjä sisältävät harjoitukset, kun muuten lapset luulee olevansa Zorroja.
- Alusta asti opetettava, että miekkailualueelle mennään voittamaan joka kerta. Se on lähtökohta. “The piste is the home. The opponent is the visitor.”
- Tyttöjä ja poikia hyvä sekoittaa pariharjoituksissa.

Valmentamisesta
- Seuralla oltava vakutus
- Miekkailijoiden sitouduttava käyttämään varusteita aina
- Terän kanssa oltava varovainen
- Ei näissä oo meille mittään uutta.
- Puhuttiin myös lapsien valinnasta miekkailutreeneihin, minusta tämä ei ollu oikein mukava aihe. Ei me taideta ruveta lapsia valikoimaan.


Muuta:

- Tämä saattaa mennä jo juoruilun puolelle, mutta huonekaveri on ihastunut. Sehän on ihan hienoa. Olisi kuitenkin kiva, jos tyttö voisi mennä jonnekin muualle viettämään aikaa kullansa kanssa. Onneksi en tajua romaniankielisestä lepertelystä mitään.Viime yönä pulmuset katselivat toimintaelokuvia aamukolmeen meidän yhteisessä huoneessamme, kun vanha ja kiltti Anna-täti yritti nukkua viiden sentin päässä. Niin että väsyttää aivan hemmetin paljon. Joten anteeksi, if I do not make any sense at all today. Pitää muistaa pelotella tyttöä b-hepatiitilla.

Pojalle taas voisin kertoa, että meidän patjoissamme elää luteita. Jotain hyötyä niistäkin. Mutta muuten en kyllä tykkää luteista. Ne kuulemma tulevat mielellään mukaan eivätkä lähde mihinkään. Miekkailulaukussani varmaan elää melko kookas yhdyskunta, jakelen niitä sitten Oulussa teidän kaikkien koteihinne. Jei, luteita! Katsotaan, löytyisikö täitäkin jostain.

- Treenivaatteet haisevat aika pahalta, kun pyykkiä ei voi pestä. Eikä päästä suihkuunkaan. Ei oo tullu eilen eikä tänään vettä. Oli pakko jakaa tieto teidän kanssanne, nyt tunnette aivan kuin olisin siellä.

- Kertokaa mulle joku, tuleeko coupe-sanaan aksenttia e:n päälle. Taitaa tulla, eikö tuukin?

- Jännä huomata, että miekkailu on muualla Euroopassa paljon suositumpaa. Brittikin opettaa ammatikseen miekkailua kouluissa, sillä siellä se on valinnainen aine. Meidän valmentajilla on kaikilla ainakin yhtä hyvät valmiudet opettaa kuin hänellä.

- Lapset huitoo miekoilla miten sattuu. Joka päivä treenisalissa pyörii muutama mukula miekkoja heilutellen. En tiiä, onko ne miekkailijoiden lapsia vai mitä, mutta semmoisia viidestä seitsemään vuotiaita muksuja täällä liikkuu.

- Minua alkaa tympiä tämä treenaamisen hitaus. Suurin osa treeniajasta menee erinäköisiin kahvitaukoihin, odotteluun ja vaahtoamiseen vanhoista miekkailusuuruuksista, tapahtumista ja muista sekalaisista asioista. Onneksi tässä voi tietokoneella kirjoitella samalla kaikkea typerää, kun huonon englannin ymmärrys loppuu.

- Myös ohjeistus on olematonta. Meille ei anneta oikein mitään ohjeita, käydään vaan teoriaa tunti aamulla ja sitten annetaan viis tuntia aikaa tehdä mitä mieleen tullee. Välillä sitten pidetään taukoja. Yleensä suurin osa ajasta.

- Pitää tämä turhautuminen saada purettua pois. En oikeasti ole yhtään näin ylimielinen ja kapinallinen teini, ossaan kyllä käyttäytyä. Elkää hävetkö. Paitsi jos meen illalla nettiin vaikka suihku ei toimisikaan, niin silloin voi kyllä hävetä. Päivitys: Käytin kaiken hotellin veden käymällä äkkiä suihkussa vartin tauolla harkkojen ja luennon välissä.

- Taisin kirjottaa liian pitkästi ja sekavasti, sori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti