Kaikki välistä jääneet jutut kerralla, anteeksi viive O__O
19.10
Teoria
120 min trainings for the cadets:
- Introduction 10
- General warm up 10
- Spesicif warm up for fencing 5
- Footwork 15
- Target 10
- Excercises in pairs 35
- Matching (with a theme?) 30
- Final 5
Aika omia arvioita, muilla suunnilleen samanlaisia arvioita.
- Jalkatyö voi olla lopussa valmistelevalla kaudella, kilpailukaudella jalkatyön olisi hyvä olla alussa.
- Lopussa ei saisi vain lopettaa, vaan pitäisi hieman cool downia.
Muuta:
- Olen loukannu vapaan käden, ku oon koettanu saaha kehitettyä mun projektia “one hundread push ups”
- Kuki totesi kohteliaasti, että lihavat ihmiset - kuten hän ja Anna - tarvisevat enemmän lämmittelyä.
Remissi- ja vastahyökkäysharjoituksia
1. Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös ja tekee väistöripostin kädenojennuksella.
2. Sama, mutta ylös nousun jälkeen pysäytyspisto, sitten väistöriposti.:
Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös, ojentaa käden pysätykseen ja sen jälkeen tekee väistöripustin kädenojennuksella.
3.Sama, mutta pysäytyspisto vältön kanssa
Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös, ojentaa käden, välttää teränhallintayritykset (valmentaja koittaa tehdä aluksi yksinkertaisia teränhallintayrityksiä kuten kvarttisidontaa eteenpäin) ja pistää kädenojennuksella.
Harjoituksessa voi varioida riposteja (esim. eri määrä degagéita). Remissin voi myös tehdä välttöjen kanssa: siis ensin pisto, valmentaja tavoittelee terää, johon väliin remissi tulee. Parempi aloittaa yksinkertaisesta.
Remissi siis syöksyasennosta todella nopeasti - ei onnistu, jos ei ole köykäinen käsi!! o__O
Jottain tämmöistä taisin teetättää jollaki oparilla:
1. Miekkailijan vaihtoehdot: 1. kvartti + riposti kahdella degagélla 2. etäisyydellä piston välttäminen, vastahyökkäys kahdella degagélla. Molempien perään vielä pysäytysremise. Voi myös korvata kvarttiväistön priimillä ja suoralla ripostilla.
Oon pitänyt jonkun verran opareita lapsosille tässä viime aikoina, ihan kivvaa. Toiset on aika käsittämättömän hyviä.
20.10
Pidin oparia jollekin huippujunnulle, joka on ollut oman ikäluokkansa Romanian mestari. Oli vielä vasenkätinen ja hankala teini O_O Tehtiin mm. seuraavaa:
- lyönti sisäinjaan, pisto vatsaan, remissi, riposti
- sidontayritys, lyönti, pisto
- sidonta, degagé, lyönti
Sitten Vesnan kanssa tehtiin erilaisia kombinaatioita: aloittaen oppositiovastahyökkäyksestä, lisäksi riposteja.
Sitten oon tykänny kehitellä alkulämmittelyharjoituksia oparille. Tässä muutama variantti.
1. Valmentaja liikkuu eteenpäin tehden valmistelun, johon miekkailija pistää ja ottaa askeleen taakse päin. Tälleen sitten edetään. Toiseen suuntaan valmentaja tekee liikkeen ja ottaa askeleen taakse, pisto tulee, toinen askel valmentajalta. Miekkailija tekee siis askeleella pistot. Sitten kun sujuu, valmentaja voi tehdä myös hyökkäyksiä (miekkailija tekee väistöriposton suoraan/ epäsuoraan), antaa paikan pysäytykselle ja toisinaan tehdä piston jälkeen vastahyökkäyksen, johon pitää siis vielä tehdä riposti.
2. Valmentaja lyö terää, uhkaa johonkin linjaan. Miekkailija vain väistää ja ripostoi. Voi tehdä eri linjoista.
3. Valmentaja uhkaa, miekkailija tekee paikaltaan kvartin ja ripostin suorana tai epäsuorana, toisinaan kvartin jälkeen pitää tehdä kontrakvartti ja toisinaan valmentaja antaa paikan kontraripostille.
4. Valmentaja koittaa tehdä teränhallintaliikkeitä, miekkailija välttää, kunnes valmentaja lopettaa: sitten pisto.
Sidontaharjoituksia, omia ja pöllyttyjä:
1. 1 Sikstisidonta, lyönti siistiin, pisto syöksyllä.
1.2. Sama kvartista.
Huomio rytmi: hidas sidonta pienellä askeleella, nopea lyönti ja pisto.
Voi tehdä myös epäsuorana, esim. kylkeen kiva.
2. Aloitus sidonnasta. Valmentaja vaihtaa sidontaa, jonka jälkeen miekkailija tekee saman ja pistää epäsuoraan. Tärkeää antaa valmentajan ensin ottaa sidonta.
Kukin opari Johnille:
1. Valmentaja uhkaa askeleella, miekkailija tekee mahdollisimman nopean lyönnin ja piston, perääntyy askeleen. Tätä jonkin matkaa, joka askeleella siis valmentaja uhkaa, mutta taukoja pitää olla.
2. Valmentaja uhkaa askeleella, miekkailija tekee hitaan sidonnan ja epäsuoran piston oikealla hetkellä. Valmentaja voi viivytellä terän painamista.
3. Vaiheet yksi ja kaksi yhdistetään, siis vuorotellen suoritukset.
4. Miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa. Valmentaja liikuttaa, sopivalla hetkellä miekkailija tekee siistisidonnan ja epäsuoran piston.
5. Vaiheeseen neljä lisäksi: Miekkailija koittaa provosoida valmentajaa hyökkäämään, hyökkäykseen sitten sikstiväistö. Jos hyökkäystä ei tule, tehdään kohdan 4 mukaan.
6. Vaiheet 1-5 yhdistetään. Signaalit ovat siis seuraavat:
Jos valmentaja hyökkää provokaatioon, siksti ja riposti.
Jos valmentaja hyökkää oma-aloitteisesti, teränlyönti, pisto, hidas teränlyönti (joka siis oikeastaan on tässä yhteydessä väistö), epäsuora riposti.
Jos valmentaja ei tee mitään, sikstisidonta ja epäsuora pisto.
Lähietäisyysharjoituksia
1. Valmentaja hyökkää. Ensimmäisessä vaiheessa miekkailija hyökkää samaan aikaan alalinjaan, jotta tulee simultaneous. Toisessa vaiheessa valmentaja hyökkää taas, ylälinjaan toki odottaen vastahyökkäystä. Miekkailija aloittaa uhkaamisen alalinjaan, mutta muuttaakin liikkeen priimi- tai kvarttiväistöksi ja tekee ripostin. Aloituksen vastahyökkäyksen mielekkyys vähän mietitytti, mutta ainakin ihan hyvä tuo loppuosa.
Huom! Jalat eivät saa etuilla,mutta alun vale (eli ojentuva käsi ennen väistöä) on tässä harjoituksessa tärkeä.
2. Miekkailija hyökkää lyhyeksi jäävän hyökkäyksen, valmentaja väistää. Miekkailija ojentaa käden ja lähtee pois, siis antaa signaalin tekevänsä heti väistetyksi tullessaan remisén. Ei tarvitse pistää.
Seuraavalla kerralla miekkailija tekee taas lyhyen hyökkäyksen ja tulee väistetyksi. Nyt miekkailija nouseekin salamannopeasti hyökkäyksestä ja tekee väistön ja piston eteenpäin. Minä en saanut tätä millään toimimaan kvarttina, siinä itkivät niin minä, John kuin Kukikin, kun kaatuilin ja kompuroin. Siispä kokeilin priimillä ja sekondilla, eikä mittään ongelmaa. Jokaisen pitää löytää oma tyylinsä.
3. Miekkailian tekee lyhyen askelsyöksyn. Valmentaja perääntyy alta, tekee askelsyöksyn, miekkailija perääntyy jne. Jossain vaiheessa miekkailija tekeekin väistöripustin eteenpäin.
4. Valmentaja tekee ryntäyksen, miekkailija väistää ja pistää selkään.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sidonta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sidonta. Näytä kaikki tekstit
keskiviikko 21. lokakuuta 2009
keskiviikko 16. syyskuuta 2009
16.9
16.9
Aloitettiin katsomalla videota MM-kisoista. Oltiin tosin katsottu se jo. Vaihdettiin toiseen videoon.
Sitten tehtiin yhtä harjotusta. Miekkailija tekee oktaavisidonnan. Jos valmentaja painaa vastaan, epäsuora pisto ylös, jos valmentaja ei tee mitään, suora pisto kylkeen. Jos valmentaja lähtee sidonnan jälkeen ottamaan kiertoseptimiä, miekkailija kiertää mukana ja pistää.
Huomioita. Sidonta otettava kunnolla kiinni.
Rytmi: sidonta, hidas askel, syöksy.
Ei niin kuin siis mitään taaskaan. Kuki tulee kai huomenna tai perjantaina. Toivottavasti tehtäs jotakin sitte.
Aloitettiin katsomalla videota MM-kisoista. Oltiin tosin katsottu se jo. Vaihdettiin toiseen videoon.
Sitten tehtiin yhtä harjotusta. Miekkailija tekee oktaavisidonnan. Jos valmentaja painaa vastaan, epäsuora pisto ylös, jos valmentaja ei tee mitään, suora pisto kylkeen. Jos valmentaja lähtee sidonnan jälkeen ottamaan kiertoseptimiä, miekkailija kiertää mukana ja pistää.
Huomioita. Sidonta otettava kunnolla kiinni.
Rytmi: sidonta, hidas askel, syöksy.
Ei niin kuin siis mitään taaskaan. Kuki tulee kai huomenna tai perjantaina. Toivottavasti tehtäs jotakin sitte.
tiistai 15. syyskuuta 2009
15.9
15.9
Tenoria:
- Katsottiin toinen Tyshlerin video. Se keskittyi takniikkaan. Oon nyt aika pahoillani ja harmissani, mutta en minä vaan oikeesti ehdi nähdä mitä tuossa videolla tapahtuu.
Keskusteltua Tyshlerin oparista:
- Miekkailijan on kyettävä hyökkäämään, toimi vastustaja miten tahansa.
- Hyökkääjän on vaikea reagoida vastustajan toimiin, siksi ennakointikyky on tärkeä. Ja coupe on kätevä liike, kun se välttää monet väistöt. Tämä oli aika jännä juttu. Degagé ei siis ole kauhean järkevä liike opetettavaksi miekkailijalle reaktiona, ainakaan joidenkin valmentajien mukaan:O
Harjoituksia:
1. Valmentaja hyökkäilee, toinen väistää.
2. Miekkailija tekee sidonnan jommallekummalle puolelle joko valmentajan signaalista tai täysin oma-aloitteisesti. Valmentaja joko
- ei tee mitään, jolloin miekkailija hyökkää suoraan, tai
- painaa vastaan, jolloin miekkailija hyökkää epäsuoraan, tai
- antaa miekkailijan ottaa terän kiinni ja sitten koittaa tehdä kiertoväistön, jonka miekkailija kiertää ja tekee piston.
Muuta:
- Tein äkäisen serbinaisen kanssa. En oppinut mitään muuta kuin sen, että hämelle minulla ei ole oikeutta kommentoida mitään, sillä vastauksena minun käsketään olla hiljaa. Oon nyt yliherkkä, mutta se nainen oikeesti pilasi minun päivän käskemällä minua tukkimaan turpani, ku sanoin, että en minä voi väistää liian kaukaa. Puhun kuulemma liikaa ja liikun liian hitaasti. Ensimmäisen aion korjata, mutta jälkimmäiselle en mahda mitään.
- Oon oikeesti tosi turhautunu tähän järjettömän hitaaseen tahtiin. Kaikkia muitakin turhauttaa joku treeneihin liittyvä asia. Ei oo helppoa hermoille tämmönen kahen kuukauden miekkailuelämä.
- Täällä on yksi mies aina myöhässä. Tänään Alec suuttu sille.
Tenoria:
- Katsottiin toinen Tyshlerin video. Se keskittyi takniikkaan. Oon nyt aika pahoillani ja harmissani, mutta en minä vaan oikeesti ehdi nähdä mitä tuossa videolla tapahtuu.
Keskusteltua Tyshlerin oparista:
- Miekkailijan on kyettävä hyökkäämään, toimi vastustaja miten tahansa.
- Hyökkääjän on vaikea reagoida vastustajan toimiin, siksi ennakointikyky on tärkeä. Ja coupe on kätevä liike, kun se välttää monet väistöt. Tämä oli aika jännä juttu. Degagé ei siis ole kauhean järkevä liike opetettavaksi miekkailijalle reaktiona, ainakaan joidenkin valmentajien mukaan:O
Harjoituksia:
1. Valmentaja hyökkäilee, toinen väistää.
2. Miekkailija tekee sidonnan jommallekummalle puolelle joko valmentajan signaalista tai täysin oma-aloitteisesti. Valmentaja joko
- ei tee mitään, jolloin miekkailija hyökkää suoraan, tai
- painaa vastaan, jolloin miekkailija hyökkää epäsuoraan, tai
- antaa miekkailijan ottaa terän kiinni ja sitten koittaa tehdä kiertoväistön, jonka miekkailija kiertää ja tekee piston.
Muuta:
- Tein äkäisen serbinaisen kanssa. En oppinut mitään muuta kuin sen, että hämelle minulla ei ole oikeutta kommentoida mitään, sillä vastauksena minun käsketään olla hiljaa. Oon nyt yliherkkä, mutta se nainen oikeesti pilasi minun päivän käskemällä minua tukkimaan turpani, ku sanoin, että en minä voi väistää liian kaukaa. Puhun kuulemma liikaa ja liikun liian hitaasti. Ensimmäisen aion korjata, mutta jälkimmäiselle en mahda mitään.
- Oon oikeesti tosi turhautunu tähän järjettömän hitaaseen tahtiin. Kaikkia muitakin turhauttaa joku treeneihin liittyvä asia. Ei oo helppoa hermoille tämmönen kahen kuukauden miekkailuelämä.
- Täällä on yksi mies aina myöhässä. Tänään Alec suuttu sille.
keskiviikko 9. syyskuuta 2009
09/09/09
9.9
Tenoria:
- Jossain vaihessa, kun epäsosiaalinen suomalainen teki jotakin muuta (oli netissä kai), muut ehtivät sniikisti katsoa jonku videon miekkailuaiheisista voimaa kehittävistä liikkeistä. Eli ilmeisesti jotain lisäpainoja käytettiin jaloissa miekkailtaessa. Haittapuoli näissä harjoitteissa on se, että kuulemma treenaajilla hajoaa käytännössä aina polvet jossain vaiheessa.
Katsottiin videoita 2007 MM-kisoista. Huomioita:
- Meni kauan, ennen kuin oikea filmi löyty.
- Ensin tosi hankala nähdä liikkeitä videolta, harjoituksen puutetta :/
- Kukin opetus videoista: miekkailijat ovat varoasennossa vain tarvittaessa, muulloin suorin jaloin.
- Toinen opetus: miekkailijan pitää olla valmis toimimaan kaikilla etäisyyksillä ja kaikissa tilanteissa. Sen harjoitteleminen pitää ottaa myös harjoituksiin mukaan!
Harjoituksia:
Tein uuden romanialaisen hepun kanssa. Se on vissiin aika hyvä valmentaja.
1. Harjoittelijalla (A) on sidonta (kvartti tai /siksti), josta hän tekee valeen joko suoraan tai epäsuoraan. B väistää, A tekee engagén ja syöksyn. Huomioitavaa: Sikstilinjaan tehtävä vale tulee pidemmälle eli lähemmäs vartaloa.
2. A ottaa sidonnan, tekee coupén ja engagén.
3. Romanialaisen oma harjoitus (melko hankala): A lähtee tekemään siistisidontaa, sen jälkeen engagéta ja coupéta. B:n vaihtoehtona on joko hyökätä valmisteluun pienellä(!) kädenojennuksella, jolloin A tekee tietenkin kvarttiripustin. Toinen vaihtoehto on antaa A:n ottaa sidonta kiinni ja tehdä kvarttiväistö A:n engagén kohdalla ja antaa A:n pistää ulkolinjaan. Huomioitavaa: Jos sidonta lähtee jalalla, reagointiaikaa ei jää. Joten kärki ensin, sitten jalat.
4. Lähtötilanne sidonta (kvartti tai siksit). A tekee degagén ja sitten coupén - kun pisto tulee sisälinjaan, vatsa on mahdollinen pistopaikka. Ulkolinjaan pistettäessä kylki ei ole järkevä vaihtoehto, tosin kokeneiden kanssa sitäkin voi testata. Huomioitavaa: Alkuun voi lisätä sidonnan vaihdon. Sidonta tulee askeleella.
Muuta; engagé:n voi tehdä joko u:n tai v:n muotoisena.
Muuta: Tein romanialaisen kanssa meille tuttua harjoitusta, jossa miekkailija hyökkää teränhallintaliikettä jäljittelevään signaaliin vain, jos harjoituttuja pysyy paikallaan, muuten miekkailija seuraa askeleella ja tekee syöksyn vasta harjoituttajan pysähtyessä. Hänen mielestään harjoitus oli muuten hyvä, mutta käyttämäni etäisyys oli aivan liian pitkä, sillä “Ottelussa etäisyys on aina lyhyt”.
Muuta turhaa:
- Kiva, kun treenipaita haisi puhtaalta ainaki pari minuuttia.Valmentajatakki tullee haisemaan kauheasti jossakin vaiheessa reissua. Kotona pesen sen.
- Koska ette kommentoi coupén kirjoitusasua, ette ilmeisesti lue blogiani L
- Meille tuli tännään uusi romanialainen meikkailja. Kuki esitteli hänet, ja kertoi hänestä kaiken:“Hän on kolmekymmentäviisi vuotta ja asuu Santamaressa jne jne”. Tyypi ei puhu englantia kauheeen hyvin.
- Se huonekaverini ihastus on jossakin muualla pari päivää, joten pääsin nukkumaan jo kahdeltatoista, jee. Silti ihan järjetön väsy ja selkäkipu.
- Jaamme parvekkeen Kukin kanssa. Kukihan ei ole täällä ikinä yöllä. Paitsi eilen. Olin tunkenut parvekkeen täyteen kuivuvia vaatteita, ja sitten Kuki päätti järjestää jonkun pippalon tuttavilleen sinne sukkieni keskelle.
- Kuki vitsaili sillä, että päivämäärä on 090909. Tajusin, että teillä on siellä Oulussa Vulcanalia. Möö.
Tenoria:
- Jossain vaihessa, kun epäsosiaalinen suomalainen teki jotakin muuta (oli netissä kai), muut ehtivät sniikisti katsoa jonku videon miekkailuaiheisista voimaa kehittävistä liikkeistä. Eli ilmeisesti jotain lisäpainoja käytettiin jaloissa miekkailtaessa. Haittapuoli näissä harjoitteissa on se, että kuulemma treenaajilla hajoaa käytännössä aina polvet jossain vaiheessa.
Katsottiin videoita 2007 MM-kisoista. Huomioita:
- Meni kauan, ennen kuin oikea filmi löyty.
- Ensin tosi hankala nähdä liikkeitä videolta, harjoituksen puutetta :/
- Kukin opetus videoista: miekkailijat ovat varoasennossa vain tarvittaessa, muulloin suorin jaloin.
- Toinen opetus: miekkailijan pitää olla valmis toimimaan kaikilla etäisyyksillä ja kaikissa tilanteissa. Sen harjoitteleminen pitää ottaa myös harjoituksiin mukaan!
Harjoituksia:
Tein uuden romanialaisen hepun kanssa. Se on vissiin aika hyvä valmentaja.
1. Harjoittelijalla (A) on sidonta (kvartti tai /siksti), josta hän tekee valeen joko suoraan tai epäsuoraan. B väistää, A tekee engagén ja syöksyn. Huomioitavaa: Sikstilinjaan tehtävä vale tulee pidemmälle eli lähemmäs vartaloa.
2. A ottaa sidonnan, tekee coupén ja engagén.
3. Romanialaisen oma harjoitus (melko hankala): A lähtee tekemään siistisidontaa, sen jälkeen engagéta ja coupéta. B:n vaihtoehtona on joko hyökätä valmisteluun pienellä(!) kädenojennuksella, jolloin A tekee tietenkin kvarttiripustin. Toinen vaihtoehto on antaa A:n ottaa sidonta kiinni ja tehdä kvarttiväistö A:n engagén kohdalla ja antaa A:n pistää ulkolinjaan. Huomioitavaa: Jos sidonta lähtee jalalla, reagointiaikaa ei jää. Joten kärki ensin, sitten jalat.
4. Lähtötilanne sidonta (kvartti tai siksit). A tekee degagén ja sitten coupén - kun pisto tulee sisälinjaan, vatsa on mahdollinen pistopaikka. Ulkolinjaan pistettäessä kylki ei ole järkevä vaihtoehto, tosin kokeneiden kanssa sitäkin voi testata. Huomioitavaa: Alkuun voi lisätä sidonnan vaihdon. Sidonta tulee askeleella.
Muuta; engagé:n voi tehdä joko u:n tai v:n muotoisena.
Muuta: Tein romanialaisen kanssa meille tuttua harjoitusta, jossa miekkailija hyökkää teränhallintaliikettä jäljittelevään signaaliin vain, jos harjoituttuja pysyy paikallaan, muuten miekkailija seuraa askeleella ja tekee syöksyn vasta harjoituttajan pysähtyessä. Hänen mielestään harjoitus oli muuten hyvä, mutta käyttämäni etäisyys oli aivan liian pitkä, sillä “Ottelussa etäisyys on aina lyhyt”.
Muuta turhaa:
- Kiva, kun treenipaita haisi puhtaalta ainaki pari minuuttia.Valmentajatakki tullee haisemaan kauheasti jossakin vaiheessa reissua. Kotona pesen sen.
- Koska ette kommentoi coupén kirjoitusasua, ette ilmeisesti lue blogiani L
- Meille tuli tännään uusi romanialainen meikkailja. Kuki esitteli hänet, ja kertoi hänestä kaiken:“Hän on kolmekymmentäviisi vuotta ja asuu Santamaressa jne jne”. Tyypi ei puhu englantia kauheeen hyvin.
- Se huonekaverini ihastus on jossakin muualla pari päivää, joten pääsin nukkumaan jo kahdeltatoista, jee. Silti ihan järjetön väsy ja selkäkipu.
- Jaamme parvekkeen Kukin kanssa. Kukihan ei ole täällä ikinä yöllä. Paitsi eilen. Olin tunkenut parvekkeen täyteen kuivuvia vaatteita, ja sitten Kuki päätti järjestää jonkun pippalon tuttavilleen sinne sukkieni keskelle.
- Kuki vitsaili sillä, että päivämäärä on 090909. Tajusin, että teillä on siellä Oulussa Vulcanalia. Möö.
maanantai 7. syyskuuta 2009
7.9
7.9
Iltapäiväharjoituksia:
Iltapäivällä tehtin selkä seinää vasten harjoituksia. Olivat ihan kivoja, vaikka en näistä yleensä tykkääkään.
B on seinää vasten ja yrittää väistää suorilla väistöillä ja tehdä ripostin.
- A hyökkää suoraan tai valeella.
- A hyökkää teränlyönnillä suoraan tai epäsuoraan. Kun A aikoo tehdä engagén, hän tekee teränlyönnin ja askeleen yhtä aikaa. Jos A hyökkää suoraan, hän ottaa ensin askeleen ja sitten lyönnin. Huomioi liikkeiden koko ja kiihtyvyys.
- A hyökkää kvarttisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Sidonnassa ensin lähtee kärki, sitä seuraavat terä ja jalat.
- A hyökkää sikstisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Ensin sidonta, sitten askel.
- A hyökkää aloittaen sikstisidonnasta tehden joko engagén tai un-deux’n. B joko tekee kvarttiväistön TAI pitää teränsä sikstissä. Kumpikin päättää etukäteen, mitä tekee. Ilmeisesti perustuu ihan vain vastustajan liikkeiden arvailemiseen.
Aaamupäiväjuttuja:
Jokaisella aseella on omat perusliikkeensä. Floretilla niitä on 13. Joku valmentaja on nämä koonnut joskus haastattelemalla suurta joukkoa valmentajia.
Tässä niin kuin minä ne ymmärsin.
FLORETIN PERUSLIIKKEET
1. Suora pisto ja epäsuora pisto ylälinjasta.
HUOM.
- Pistossa käden asento erityisen tärkeä. Sen korjaaminen pitäisi lähteä miekkailijasta itsestään.
- Käden liikkeen oltava yhtenäistä. Sitä ei saisi edes opettaa vaiheissa!! Liikkeen oltava myös nopeaa. Nopea taas tarkoittaa eri miekkailijoille eri asiaa.
2. Hyökkäys suoraan tai epäsuoraan sidonnasta
- Teräkontaktin vuoksi helpompi kuin ensimmäinen kohta.
- Tämäkin liike tehtävä jatkuvana.
3. Hyökkäys yhdellä valeella etukäteen päätetyllä pistokohteella.
- Kun vastustajasta tiedetään, mitä väistöjä hän käyttää (puolikiertoväistö tai suora väistö)
4. Hyökkäys valeella kiertoväistöä vastaan
- Kiihtyvä nopeus, joka saavuttaa huippunsa pistohetkellä.
- Suositeltavaa aloittaen sidonnasta.
5. Hyökkäys teränlyönnillä
- Huomaa askeleen eri ajoitus suorassa ja epäsuorassa hyökkäyksessä teränlyönnillä:
askel-lyönti-suora pisto. Jos epäsuoraan, askel ja teränlyönti yhdessä.
- Lyönti sormilla. Hallittu teränliike.
6. Hyökkäys kolmessa tahdissa. Esim. kahdella vältellä.
- Jatkuva ja kiihtyvä liike tässäkin tärkiää.
7. Hyökkäys coupella/coupeilla
- Aika kiva harjoitus oli coupe+engagement ja engagement+coupe. Tosi helppoa! Toimii etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa miekkailija tekee ensimmäisellä kerralla coupen sidonnasta ja piston. Seuraavalla kerralla vastustajan normaali reaktio on tehdä suora väistö, joten coupe+engagement on järkevä seuraava liike.
8. Väistöripostit+ kontraväistöripostit suoraan
- Linjasulku mahdollinen
9. Puolikiertoväistö + suora riposti
10. Kiertoväistö ylälinjassa ja (kontra-)riposti suoraan
11. Alalinjaväistöt:
- Oktaavi/ sekondi ja riposti ylälinjaan. Voidaan tehdä korkeina väistöinä ja riposti heittona.
Huomioitavaa:
- Liikkeet opetettava kokonaisina. Joten väistön yhteydessä riposti
12. Suora väistö + kiertoväistö + suora riposti/ kiertoväistö+suora väistö + suora riposti
13. Vastahyökkäykset
13.1 suoraan (ajassa)
13.2 vastustajan teränlyönnin jälkeen
13.3 kyykkyvastahyökkäys
- Tärkeää seurata vastustajan terän kulkua.
- Ei pidä opettaa ennen kuin miekkailija ymmärtää jo miekkailun luonteen hyvin.
Liikkeitä voi tehdä joko tarkoituksella tai reaktiona.
Välissä Alecilta loppuivat sanat ja englannin taito. Yritin kysellä muutamasta epäselvästä kohdasta, mutta en nyt ihan varma ole, että menikö kaikki juuri ihan niin kuin tarkoitus oli.
Hyökkäävän liikkeen kineettiset vaiheet:
- kärki
- ranne
- kyynärpää
- vartalo
- etujalka
- takajalka
Lasten opetuksesta:
- Ortopedikahvaan voi siirtyä noin vuoden harjoittelun jälkeen. Ortopedikahva vahvistaa väistöliikkeitä, mutta suoralla kahvalla hyökkääminen onnistuu teknisesti paremmin.
- Syöksyn voi opettaa kahdessa vaiheessa: kädenojennus + jalat. Silloin pitää huolehtia, että miekkailija alkaa yhdistää liikkeet jatkumoksi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Toinen tapa opettaa syöksy on vetää miekan terästä miekkailijaa eteenpäin.
- Teränhallintaliikeen signaali annetaan askeleella eteenpäin tai paikaltaan. Kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemämme harjoitukset ovat olleet täysin pariharjoitusten kaltaisia, eikä kumpikaan signaloi mittään.
- Lapsille kerrottava kaikki perusasiat: miekkailualueen koko jne.
- Pojillekin rintapanssarit, jos pistot pelottavat. Ne voi tehdä ite.
- Miekkailuharjoituksissa miekkaillaan eikä leikitä - Anna ei ole samaa mieltä L
- Lapsille eivät sovi alkuun väistöjä sisältävät harjoitukset, kun muuten lapset luulee olevansa Zorroja.
- Alusta asti opetettava, että miekkailualueelle mennään voittamaan joka kerta. Se on lähtökohta. “The piste is the home. The opponent is the visitor.”
- Tyttöjä ja poikia hyvä sekoittaa pariharjoituksissa.
Valmentamisesta
- Seuralla oltava vakutus
- Miekkailijoiden sitouduttava käyttämään varusteita aina
- Terän kanssa oltava varovainen
- Ei näissä oo meille mittään uutta.
- Puhuttiin myös lapsien valinnasta miekkailutreeneihin, minusta tämä ei ollu oikein mukava aihe. Ei me taideta ruveta lapsia valikoimaan.
Muuta:
- Tämä saattaa mennä jo juoruilun puolelle, mutta huonekaveri on ihastunut. Sehän on ihan hienoa. Olisi kuitenkin kiva, jos tyttö voisi mennä jonnekin muualle viettämään aikaa kullansa kanssa. Onneksi en tajua romaniankielisestä lepertelystä mitään.Viime yönä pulmuset katselivat toimintaelokuvia aamukolmeen meidän yhteisessä huoneessamme, kun vanha ja kiltti Anna-täti yritti nukkua viiden sentin päässä. Niin että väsyttää aivan hemmetin paljon. Joten anteeksi, if I do not make any sense at all today. Pitää muistaa pelotella tyttöä b-hepatiitilla.
Pojalle taas voisin kertoa, että meidän patjoissamme elää luteita. Jotain hyötyä niistäkin. Mutta muuten en kyllä tykkää luteista. Ne kuulemma tulevat mielellään mukaan eivätkä lähde mihinkään. Miekkailulaukussani varmaan elää melko kookas yhdyskunta, jakelen niitä sitten Oulussa teidän kaikkien koteihinne. Jei, luteita! Katsotaan, löytyisikö täitäkin jostain.
- Treenivaatteet haisevat aika pahalta, kun pyykkiä ei voi pestä. Eikä päästä suihkuunkaan. Ei oo tullu eilen eikä tänään vettä. Oli pakko jakaa tieto teidän kanssanne, nyt tunnette aivan kuin olisin siellä.
- Kertokaa mulle joku, tuleeko coupe-sanaan aksenttia e:n päälle. Taitaa tulla, eikö tuukin?
- Jännä huomata, että miekkailu on muualla Euroopassa paljon suositumpaa. Brittikin opettaa ammatikseen miekkailua kouluissa, sillä siellä se on valinnainen aine. Meidän valmentajilla on kaikilla ainakin yhtä hyvät valmiudet opettaa kuin hänellä.
- Lapset huitoo miekoilla miten sattuu. Joka päivä treenisalissa pyörii muutama mukula miekkoja heilutellen. En tiiä, onko ne miekkailijoiden lapsia vai mitä, mutta semmoisia viidestä seitsemään vuotiaita muksuja täällä liikkuu.
- Minua alkaa tympiä tämä treenaamisen hitaus. Suurin osa treeniajasta menee erinäköisiin kahvitaukoihin, odotteluun ja vaahtoamiseen vanhoista miekkailusuuruuksista, tapahtumista ja muista sekalaisista asioista. Onneksi tässä voi tietokoneella kirjoitella samalla kaikkea typerää, kun huonon englannin ymmärrys loppuu.
- Myös ohjeistus on olematonta. Meille ei anneta oikein mitään ohjeita, käydään vaan teoriaa tunti aamulla ja sitten annetaan viis tuntia aikaa tehdä mitä mieleen tullee. Välillä sitten pidetään taukoja. Yleensä suurin osa ajasta.
- Pitää tämä turhautuminen saada purettua pois. En oikeasti ole yhtään näin ylimielinen ja kapinallinen teini, ossaan kyllä käyttäytyä. Elkää hävetkö. Paitsi jos meen illalla nettiin vaikka suihku ei toimisikaan, niin silloin voi kyllä hävetä. Päivitys: Käytin kaiken hotellin veden käymällä äkkiä suihkussa vartin tauolla harkkojen ja luennon välissä.
- Taisin kirjottaa liian pitkästi ja sekavasti, sori.
Iltapäiväharjoituksia:
Iltapäivällä tehtin selkä seinää vasten harjoituksia. Olivat ihan kivoja, vaikka en näistä yleensä tykkääkään.
B on seinää vasten ja yrittää väistää suorilla väistöillä ja tehdä ripostin.
- A hyökkää suoraan tai valeella.
- A hyökkää teränlyönnillä suoraan tai epäsuoraan. Kun A aikoo tehdä engagén, hän tekee teränlyönnin ja askeleen yhtä aikaa. Jos A hyökkää suoraan, hän ottaa ensin askeleen ja sitten lyönnin. Huomioi liikkeiden koko ja kiihtyvyys.
- A hyökkää kvarttisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Sidonnassa ensin lähtee kärki, sitä seuraavat terä ja jalat.
- A hyökkää sikstisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Ensin sidonta, sitten askel.
- A hyökkää aloittaen sikstisidonnasta tehden joko engagén tai un-deux’n. B joko tekee kvarttiväistön TAI pitää teränsä sikstissä. Kumpikin päättää etukäteen, mitä tekee. Ilmeisesti perustuu ihan vain vastustajan liikkeiden arvailemiseen.
Aaamupäiväjuttuja:
Jokaisella aseella on omat perusliikkeensä. Floretilla niitä on 13. Joku valmentaja on nämä koonnut joskus haastattelemalla suurta joukkoa valmentajia.
Tässä niin kuin minä ne ymmärsin.
FLORETIN PERUSLIIKKEET
1. Suora pisto ja epäsuora pisto ylälinjasta.
HUOM.
- Pistossa käden asento erityisen tärkeä. Sen korjaaminen pitäisi lähteä miekkailijasta itsestään.
- Käden liikkeen oltava yhtenäistä. Sitä ei saisi edes opettaa vaiheissa!! Liikkeen oltava myös nopeaa. Nopea taas tarkoittaa eri miekkailijoille eri asiaa.
2. Hyökkäys suoraan tai epäsuoraan sidonnasta
- Teräkontaktin vuoksi helpompi kuin ensimmäinen kohta.
- Tämäkin liike tehtävä jatkuvana.
3. Hyökkäys yhdellä valeella etukäteen päätetyllä pistokohteella.
- Kun vastustajasta tiedetään, mitä väistöjä hän käyttää (puolikiertoväistö tai suora väistö)
4. Hyökkäys valeella kiertoväistöä vastaan
- Kiihtyvä nopeus, joka saavuttaa huippunsa pistohetkellä.
- Suositeltavaa aloittaen sidonnasta.
5. Hyökkäys teränlyönnillä
- Huomaa askeleen eri ajoitus suorassa ja epäsuorassa hyökkäyksessä teränlyönnillä:
askel-lyönti-suora pisto. Jos epäsuoraan, askel ja teränlyönti yhdessä.
- Lyönti sormilla. Hallittu teränliike.
6. Hyökkäys kolmessa tahdissa. Esim. kahdella vältellä.
- Jatkuva ja kiihtyvä liike tässäkin tärkiää.
7. Hyökkäys coupella/coupeilla
- Aika kiva harjoitus oli coupe+engagement ja engagement+coupe. Tosi helppoa! Toimii etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa miekkailija tekee ensimmäisellä kerralla coupen sidonnasta ja piston. Seuraavalla kerralla vastustajan normaali reaktio on tehdä suora väistö, joten coupe+engagement on järkevä seuraava liike.
8. Väistöripostit+ kontraväistöripostit suoraan
- Linjasulku mahdollinen
9. Puolikiertoväistö + suora riposti
10. Kiertoväistö ylälinjassa ja (kontra-)riposti suoraan
11. Alalinjaväistöt:
- Oktaavi/ sekondi ja riposti ylälinjaan. Voidaan tehdä korkeina väistöinä ja riposti heittona.
Huomioitavaa:
- Liikkeet opetettava kokonaisina. Joten väistön yhteydessä riposti
12. Suora väistö + kiertoväistö + suora riposti/ kiertoväistö+suora väistö + suora riposti
13. Vastahyökkäykset
13.1 suoraan (ajassa)
13.2 vastustajan teränlyönnin jälkeen
13.3 kyykkyvastahyökkäys
- Tärkeää seurata vastustajan terän kulkua.
- Ei pidä opettaa ennen kuin miekkailija ymmärtää jo miekkailun luonteen hyvin.
Liikkeitä voi tehdä joko tarkoituksella tai reaktiona.
Välissä Alecilta loppuivat sanat ja englannin taito. Yritin kysellä muutamasta epäselvästä kohdasta, mutta en nyt ihan varma ole, että menikö kaikki juuri ihan niin kuin tarkoitus oli.
Hyökkäävän liikkeen kineettiset vaiheet:
- kärki
- ranne
- kyynärpää
- vartalo
- etujalka
- takajalka
Lasten opetuksesta:
- Ortopedikahvaan voi siirtyä noin vuoden harjoittelun jälkeen. Ortopedikahva vahvistaa väistöliikkeitä, mutta suoralla kahvalla hyökkääminen onnistuu teknisesti paremmin.
- Syöksyn voi opettaa kahdessa vaiheessa: kädenojennus + jalat. Silloin pitää huolehtia, että miekkailija alkaa yhdistää liikkeet jatkumoksi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Toinen tapa opettaa syöksy on vetää miekan terästä miekkailijaa eteenpäin.
- Teränhallintaliikeen signaali annetaan askeleella eteenpäin tai paikaltaan. Kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemämme harjoitukset ovat olleet täysin pariharjoitusten kaltaisia, eikä kumpikaan signaloi mittään.
- Lapsille kerrottava kaikki perusasiat: miekkailualueen koko jne.
- Pojillekin rintapanssarit, jos pistot pelottavat. Ne voi tehdä ite.
- Miekkailuharjoituksissa miekkaillaan eikä leikitä - Anna ei ole samaa mieltä L
- Lapsille eivät sovi alkuun väistöjä sisältävät harjoitukset, kun muuten lapset luulee olevansa Zorroja.
- Alusta asti opetettava, että miekkailualueelle mennään voittamaan joka kerta. Se on lähtökohta. “The piste is the home. The opponent is the visitor.”
- Tyttöjä ja poikia hyvä sekoittaa pariharjoituksissa.
Valmentamisesta
- Seuralla oltava vakutus
- Miekkailijoiden sitouduttava käyttämään varusteita aina
- Terän kanssa oltava varovainen
- Ei näissä oo meille mittään uutta.
- Puhuttiin myös lapsien valinnasta miekkailutreeneihin, minusta tämä ei ollu oikein mukava aihe. Ei me taideta ruveta lapsia valikoimaan.
Muuta:
- Tämä saattaa mennä jo juoruilun puolelle, mutta huonekaveri on ihastunut. Sehän on ihan hienoa. Olisi kuitenkin kiva, jos tyttö voisi mennä jonnekin muualle viettämään aikaa kullansa kanssa. Onneksi en tajua romaniankielisestä lepertelystä mitään.Viime yönä pulmuset katselivat toimintaelokuvia aamukolmeen meidän yhteisessä huoneessamme, kun vanha ja kiltti Anna-täti yritti nukkua viiden sentin päässä. Niin että väsyttää aivan hemmetin paljon. Joten anteeksi, if I do not make any sense at all today. Pitää muistaa pelotella tyttöä b-hepatiitilla.
Pojalle taas voisin kertoa, että meidän patjoissamme elää luteita. Jotain hyötyä niistäkin. Mutta muuten en kyllä tykkää luteista. Ne kuulemma tulevat mielellään mukaan eivätkä lähde mihinkään. Miekkailulaukussani varmaan elää melko kookas yhdyskunta, jakelen niitä sitten Oulussa teidän kaikkien koteihinne. Jei, luteita! Katsotaan, löytyisikö täitäkin jostain.
- Treenivaatteet haisevat aika pahalta, kun pyykkiä ei voi pestä. Eikä päästä suihkuunkaan. Ei oo tullu eilen eikä tänään vettä. Oli pakko jakaa tieto teidän kanssanne, nyt tunnette aivan kuin olisin siellä.
- Kertokaa mulle joku, tuleeko coupe-sanaan aksenttia e:n päälle. Taitaa tulla, eikö tuukin?
- Jännä huomata, että miekkailu on muualla Euroopassa paljon suositumpaa. Brittikin opettaa ammatikseen miekkailua kouluissa, sillä siellä se on valinnainen aine. Meidän valmentajilla on kaikilla ainakin yhtä hyvät valmiudet opettaa kuin hänellä.
- Lapset huitoo miekoilla miten sattuu. Joka päivä treenisalissa pyörii muutama mukula miekkoja heilutellen. En tiiä, onko ne miekkailijoiden lapsia vai mitä, mutta semmoisia viidestä seitsemään vuotiaita muksuja täällä liikkuu.
- Minua alkaa tympiä tämä treenaamisen hitaus. Suurin osa treeniajasta menee erinäköisiin kahvitaukoihin, odotteluun ja vaahtoamiseen vanhoista miekkailusuuruuksista, tapahtumista ja muista sekalaisista asioista. Onneksi tässä voi tietokoneella kirjoitella samalla kaikkea typerää, kun huonon englannin ymmärrys loppuu.
- Myös ohjeistus on olematonta. Meille ei anneta oikein mitään ohjeita, käydään vaan teoriaa tunti aamulla ja sitten annetaan viis tuntia aikaa tehdä mitä mieleen tullee. Välillä sitten pidetään taukoja. Yleensä suurin osa ajasta.
- Pitää tämä turhautuminen saada purettua pois. En oikeasti ole yhtään näin ylimielinen ja kapinallinen teini, ossaan kyllä käyttäytyä. Elkää hävetkö. Paitsi jos meen illalla nettiin vaikka suihku ei toimisikaan, niin silloin voi kyllä hävetä. Päivitys: Käytin kaiken hotellin veden käymällä äkkiä suihkussa vartin tauolla harkkojen ja luennon välissä.
- Taisin kirjottaa liian pitkästi ja sekavasti, sori.
Tunnisteet:
coupé,
lasten opetus,
lyönti,
selkä seinää vasten,
sidonta,
tekniikka
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)