torstai 22. lokakuuta 2009

22.10

Teoriaa
- Ei taaskaan mittään käsitystä minulla eikä kai kenelläkään siitä, mitä tässä haluttiin sanoa. Kielestä en tajua ja sisältö on toisesta maailmasta.

Forming a relationship between a student and a coach
- The coach prepares the fencer for the competitions
- The relationship between a coach and a fencer is coming closer and closer because the both have to trust each other.
- The trainer must choose the right exercises and methods for the fencer
- The coach has to choose how much and what kind of excercises the fencer does.
- The coach has to choose the right training partners
- The coach has to teach to exercise with the target
- The coach has to teach the actions and take care that the fencer learns to use the actions also in the training matches and finally in the competitions.
- The trainer must help the fencer to choose the right tactic for the competitions
- The trainer should take care of the fencer during the competitions (the coach shouldn’t let the kids go and drink whisky all their free time - at least until they are cadets) Muuta tekemistä: lapset voi laittaa korjaamaan kaikki Annan rikkinäiset aseet, kiillottamaan Bukarestissa pölyyntyneitä Annan kenkiä, syömään banaania, auttamaan kavereitaan, katsomaan oman sarjansa parhaiden osallistujien ottelua ja oppimaan siitä
- Give the descriptions of the opponents and give instructions
- Tell what kind of possibilities the fencer has to beat the different opponents

The authority of the¨coach
- The coach needs to have authority for the sportsman
- The fencer and the coach have to understand each other
- The coach needs to know the personalities of the fencers
- The coach must pay attention to the fencers during the competition (What happens if you sit in a bar drinking Balinka while your fencer breaks the only foil (s)he’s got?)
- The coach must give instructions during the competition.
- The coach has to discuss about the observations from the competitions

What the coach shouldn’t do
- take care only for the favorites
- show the lack of confidence in the fencer or in his own work
- refuse to take the responsibility for the mistakes or for the failures
- accuse the fencer for the failures
- leave the fencer to try to figure out all alone what was it what went wrong
- refuse to change the style of coaching if the fencer doesn’t seem to be improving
- leave the un-talented ones without any attention
- drink or smoke with the fencers :/
- let the problems in the training group unsolved (if there are problems in the group, the coach should take the problem makers in the coach room o___O Mikä se on???)
- feel unsecure for the way (s)he works.
- let the fencer do what ever; the coach should courage the fencer to carry on doing things that work
- control the emotions in the competition - not to show frustration.












Ryntäysharjoituksia
1. kvarttisidonta, lyönti kvarttiin, ryntäys
2. vale kylkeen, ryntäys ylös
3. siistisidonta, coupé, ryntäys
4. vale sisälinjaan, kaksi degagéta, ryntäys
5. siistisidonta, degagé, ryntäys
6. Valmentaja ottaa askeleen ja koittaa sitoa sikstiin tai kvarttiin, sitten sikstiin. Miekkailija välttää ja pistää ryntäyksellä.

Jos tekee ryntäyksen teränlyönnillä, teränlyönnin on suuntauduttava eteenpäin.

Pidin Johnille 45 minuutin oparin, oli kaikkea kivvaa, mitä piti kokeilla.

Ensin tehtiin yhdistettyjä riposteja, vähän sellaisia erikoisia variaatioita. Vale alas, lopullinen ylös, kolme degagéta (mm. kiertosiistiväistöstä vale sisälinjaan, kiertosiistin välttö, priimin välttö ja pisto kylkeen.)

Sitten tehtiin muutamaa esim. alkulämmittelyksi sopivaa harjoitusta, jotka kehittelin.

1. Valmentaja ja miekkailija pistoetäisyydellä, valmentajalla siistisidonta. Kolme vaihtoehtoa a) valmentaja alkaa tehdä hidasta sidonnanvaihtoa -> suora pisto, b) valmentaja alkaa tehdä nopeaa sidonnanvaihtoa -> degagé, pisto, c) valmentaja tekee todella nopean sidonnanvaihdon ja onnistuu siinä -> miekkailija tekee kiertokvartin, piston.

Samaa voi tehdä eri linjoista ja eri liikkeillä (mm. valmentaja koettaa tehdä kvarttisidontaa avoimesta aloituksesta tai teränlyöntiä). Myös esim. niin, että miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa: a) valmentaja lähtee hitaasti sitomaan terää -> vältti, pisto b) valmentaja lyö terää ja saa sen kiinni -> väistöriposti.

2. Pistoetäisyys. Valmentaja tavoittelee terää hitailla liikkeillä, jotka miekkailija kiertää. Jos hän kuitenkin saa terän kiinni, miekkailija tekee väistöripostin.

3. Sama, minkä eilen kirjottelin. Eli valmentaja tavoittelee terää, uhkaa tms. ja ottaa askeleen ja suora pisto. Sama toiseen suuntaan, eli valmentaja tekee signaalin, johon pisto askeleella, valmentaja perääntyy, tekee signaalin jne. Toimii myös syöksyllä. Kun liike suuntautuu miekkailijaan nähden eteenpäin, nousee hän syöksystä eteenpäin. Taakse mentäessä syöksystä ylös taakse ja perään askel taaksepäin.

4. Miekkailija paikallaan tai ottaa väistössä askeleen taakse ja pistossa eteen, valmentaja tekee joko askeleella tai ilman. Valmentaja uhkaa aina samaan linjaan, miekkailija väistä aina saman väistön. Signaalien määrä kasvaa vähitellen: aluksi riposti joko suoraan tai epäsuoraan, myöhemmin lisätään kahden väistön yhdistelmät, kontraripostit jne.

1 kommentti:

  1. "the coach should take the problem makers in the coach room o__O Mikä se on???"

    Raiskaus.

    VastaaPoista