Näytetään tekstit, joissa on tunniste alkulämmittelyt. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste alkulämmittelyt. Näytä kaikki tekstit

torstai 22. lokakuuta 2009

22.10

Teoriaa
- Ei taaskaan mittään käsitystä minulla eikä kai kenelläkään siitä, mitä tässä haluttiin sanoa. Kielestä en tajua ja sisältö on toisesta maailmasta.

Forming a relationship between a student and a coach
- The coach prepares the fencer for the competitions
- The relationship between a coach and a fencer is coming closer and closer because the both have to trust each other.
- The trainer must choose the right exercises and methods for the fencer
- The coach has to choose how much and what kind of excercises the fencer does.
- The coach has to choose the right training partners
- The coach has to teach to exercise with the target
- The coach has to teach the actions and take care that the fencer learns to use the actions also in the training matches and finally in the competitions.
- The trainer must help the fencer to choose the right tactic for the competitions
- The trainer should take care of the fencer during the competitions (the coach shouldn’t let the kids go and drink whisky all their free time - at least until they are cadets) Muuta tekemistä: lapset voi laittaa korjaamaan kaikki Annan rikkinäiset aseet, kiillottamaan Bukarestissa pölyyntyneitä Annan kenkiä, syömään banaania, auttamaan kavereitaan, katsomaan oman sarjansa parhaiden osallistujien ottelua ja oppimaan siitä
- Give the descriptions of the opponents and give instructions
- Tell what kind of possibilities the fencer has to beat the different opponents

The authority of the¨coach
- The coach needs to have authority for the sportsman
- The fencer and the coach have to understand each other
- The coach needs to know the personalities of the fencers
- The coach must pay attention to the fencers during the competition (What happens if you sit in a bar drinking Balinka while your fencer breaks the only foil (s)he’s got?)
- The coach must give instructions during the competition.
- The coach has to discuss about the observations from the competitions

What the coach shouldn’t do
- take care only for the favorites
- show the lack of confidence in the fencer or in his own work
- refuse to take the responsibility for the mistakes or for the failures
- accuse the fencer for the failures
- leave the fencer to try to figure out all alone what was it what went wrong
- refuse to change the style of coaching if the fencer doesn’t seem to be improving
- leave the un-talented ones without any attention
- drink or smoke with the fencers :/
- let the problems in the training group unsolved (if there are problems in the group, the coach should take the problem makers in the coach room o___O Mikä se on???)
- feel unsecure for the way (s)he works.
- let the fencer do what ever; the coach should courage the fencer to carry on doing things that work
- control the emotions in the competition - not to show frustration.












Ryntäysharjoituksia
1. kvarttisidonta, lyönti kvarttiin, ryntäys
2. vale kylkeen, ryntäys ylös
3. siistisidonta, coupé, ryntäys
4. vale sisälinjaan, kaksi degagéta, ryntäys
5. siistisidonta, degagé, ryntäys
6. Valmentaja ottaa askeleen ja koittaa sitoa sikstiin tai kvarttiin, sitten sikstiin. Miekkailija välttää ja pistää ryntäyksellä.

Jos tekee ryntäyksen teränlyönnillä, teränlyönnin on suuntauduttava eteenpäin.

Pidin Johnille 45 minuutin oparin, oli kaikkea kivvaa, mitä piti kokeilla.

Ensin tehtiin yhdistettyjä riposteja, vähän sellaisia erikoisia variaatioita. Vale alas, lopullinen ylös, kolme degagéta (mm. kiertosiistiväistöstä vale sisälinjaan, kiertosiistin välttö, priimin välttö ja pisto kylkeen.)

Sitten tehtiin muutamaa esim. alkulämmittelyksi sopivaa harjoitusta, jotka kehittelin.

1. Valmentaja ja miekkailija pistoetäisyydellä, valmentajalla siistisidonta. Kolme vaihtoehtoa a) valmentaja alkaa tehdä hidasta sidonnanvaihtoa -> suora pisto, b) valmentaja alkaa tehdä nopeaa sidonnanvaihtoa -> degagé, pisto, c) valmentaja tekee todella nopean sidonnanvaihdon ja onnistuu siinä -> miekkailija tekee kiertokvartin, piston.

Samaa voi tehdä eri linjoista ja eri liikkeillä (mm. valmentaja koettaa tehdä kvarttisidontaa avoimesta aloituksesta tai teränlyöntiä). Myös esim. niin, että miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa: a) valmentaja lähtee hitaasti sitomaan terää -> vältti, pisto b) valmentaja lyö terää ja saa sen kiinni -> väistöriposti.

2. Pistoetäisyys. Valmentaja tavoittelee terää hitailla liikkeillä, jotka miekkailija kiertää. Jos hän kuitenkin saa terän kiinni, miekkailija tekee väistöripostin.

3. Sama, minkä eilen kirjottelin. Eli valmentaja tavoittelee terää, uhkaa tms. ja ottaa askeleen ja suora pisto. Sama toiseen suuntaan, eli valmentaja tekee signaalin, johon pisto askeleella, valmentaja perääntyy, tekee signaalin jne. Toimii myös syöksyllä. Kun liike suuntautuu miekkailijaan nähden eteenpäin, nousee hän syöksystä eteenpäin. Taakse mentäessä syöksystä ylös taakse ja perään askel taaksepäin.

4. Miekkailija paikallaan tai ottaa väistössä askeleen taakse ja pistossa eteen, valmentaja tekee joko askeleella tai ilman. Valmentaja uhkaa aina samaan linjaan, miekkailija väistä aina saman väistön. Signaalien määrä kasvaa vähitellen: aluksi riposti joko suoraan tai epäsuoraan, myöhemmin lisätään kahden väistön yhdistelmät, kontraripostit jne.

keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Jalkatyötä yms.

Krokotiilikävely:
Varoasennossa kyykyssä. Etujalka suoristuu eteen lattiaa pitkin, kantapää maahan. Siitä sitten paino etujalalle ja tälleen liikutaan, toimii myös taaksepäin. Raskasta.

Ei tämä oo jalkatyötä, mutta Sergey tämän näytti:
Jalat tekee x-hyppyliikettä. Kädet etenee vuorotellen: ensin vasen reidelle, sitten oikea reidelle, vasen lanteille, sitten oikea lanteille, vasen olkapäälle, oikea olkapäälle, vasen ylös, oikea ylös ja takaisin: oikea alas, vasen alas, oikea lanteille, vasen lanteille jjnee. Tajusitteko? Ei se mitään. :(

Johnin harjotus:
Miekkailijat ovat rivissä. Seuraavat valmentajan liikettä. Valmentaja vaihtaa kätisyyttä hyppäämällä vasenkätiseen varoasentoon: miekkailijat alkavatkin tehdä peilikuvana, eli siis menevät eteenpäin silloin kuin valmentajakin ja toisinpäin. Sitten valmentaja voi jossain välissä hypätä takaisin. Valmentajan nostaessä kädet ylös miekkailijat juoksevat vastapäiseen seinään. Hitain aina putoaa pelistä, samoin väärin tekevät yksilöt.

Hanskajuttu:
Kaksi meikkailijaa liikkuu sivuttain vastapäätä toisiaan. Molemmilla on hanska, ja miekkailijat heittelevät toisilleen näitä hanskoja. Tai ei niiden tyyppien tarvitse edes olla miekkailijoita eikä edes meikkailijoita, kuka tahansa voi heitellä hanskoja kyllä minusta, eiköhän siihen vaikka lentopallistitkin kykene.

Mirnan harjoitus:
Miekkailijat seuraavat valmentajaa. He liikkuvat eteenpäin juoksemalla ja taaksepäin miekkailuaskelin. Valmentaja voi liikkua miten haluaa ja sekoittaa jotaki ihme signaaleja mukkaan.

Darkon harjoitus:
Miekkailijat nostelevat jalkojaan vuorotellen hyppien. Äänimerkistä kätisyyden vaihto (+syöksy).

Pidettiin opareita teemalla "second intention".

Muutama juttu:
- Miekkailija voi tehdä ensimmäisen hyökkäyksen teränlyönnillä ja kädenojennuksella, jos tarkoitus on osua vasta kontraripostilla.
- Valmentaja voi varioida etäisyyttä ja laittaa miekkailijan tekemään second intentionsa eli kontraripostin suoraan/epäsuoraan ja eri etäisyyksiltä. Tosi kiva oli kahden degagén ja ryntäyksen kanssa, Anna tykkääsi :)
- Semmonen huomio vielä, että valmentajan kannattaa ottaa ihan vaan tylsä kvartti, muuten tekee elämästään hankalaa.


Muuta:
- Anteeksi, ku oon harvinaisen sekava kirjottamaan, oon väsyny sekä kampaamon kemikaalihöyryissä, ja silmissä vilisee, ku oon harrastanu taittamista pari tuntia miniläppärillä. Diu diu...
- Tyypit otti kuvia "all the pretty girls"eistä = kaikista muista tytöistä ku Annasta.
- Vaateongelmia, joista seuran pitäisi huolehtia:
1. Mun valmentajatakki on perseestä. Vetoketju on ihan hajalla, kangas on liian paksua ja kokopitkät hihat ei oo tarpeen, ainakaan molemmilla puolilla.
2. Mun miekkailuhousut ei varmasti mahdu jalkaan SM-kisoissa. Keksikääpä joku ratkasu pulmaan. Huom! Tämä on OMS:n tämän hetken vaativin ja akuutein ongelma, ehdotuksia otetaan vastaan!
3. Tämä nyt ei oo ees vaateongelma, mutta en halunnu omaa kohtaa tälle: Miten ois, jos valmentajilla ois käytössä harjotusaseet omien kalliiden ja terävien FIE-sähköaseiden sijasta? Tietenki voisi suorakahvaset harjotusaseet seuralta pölliä, ja mullapa taitaa olla semmonen sähkövammainen ylimääränen suorakahvanen, mutta ihan periaatteessa ois se nyt reilua edes ne opariaseet saada.

lauantai 3. lokakuuta 2009

3.10

Tehtiin vain kaikennäkösiä alkulämmittelyjuttuja. Sitten menin takasi nukkumaan. Tässä jotaki parhaita.

1. Ihmiset juoksevat laajassa ympyrässä. Viimeinen lähtee pujottelemaan juoksijoiden välistä ja menee pujottelemalla ensimmäiseksi. Sitten seuraava lähtee jne.

2. Hanskannappauspeli numeroilla: Parien sijaan on kaksi riviä ihmisiä. Jokaisella on oma numero, ja molemmissa riveissä on samat numerot. Valmentaja huutaa numeron, ja molemmista joukkueista nämä numerot lähtevät tavoittelemaan hanskaa keskeltä.

3. Yksi leikkijä juoksee karkuun. Mut muodostavat jonon pitämällä toisiaan vyötäröltä kiinni. Jono liikkuu siis vain yhdessä irrottautumatta. Jonon ensimmäinen koettaa napata karkuun juoksijan, muut eivät voi ottaa häntä kiinni mutta voivat koettaa häiritä karkaajaa.

4. Viesti niin, että koko joukkue liikkuu jonossa hyppien toisella jalalla. Jokainen tukee itsensä pitämällä kiinni edellä olevan olkapäästä, eikä ketju saa rikkoutua.

5. Maassa on rivi miekkoja noin metrin etäisyydellä toisistaan. Radan läpi pujotellaan pareittain käsi kädessä. Miekkojen kanssa tietenkin keksii miljoona muutakin harjoitusta, enkä jaksa näpytellä nyt.

torstai 3. syyskuuta 2009

Ensimmäisen miekkailupäivän oppeja

Ajattelin kirjoitella tänne näitä muistiinpanoja sitä mukaa, kun niitä tulee. Käytännössähän en pääse nettiin kovin pitkiä aikoja kerrallaan, joten kirjoittelen nämä hotellihuoneessa ilmaisella kököllä tekstinkäsittelyohjelmalla, koska en halua tuhlata rajoitettua accessiani Wordiin, kun en missään välissä ehdi ilmaisversiotakaan lataamaan. Enkä Wikin kanssa kyllä rupea säätämään vähällä nettiajallani, jonka tarvin sähköposteihin ja Kalevan lukemiseen :)

Eli muistiinpanot tulevat varmaan jonkun verran jäljessä, riippuen siitä, miten nitä ehdin kirjoittelemaan.

Näillä jo spämmäsinki teitä. Laitetaan silti!

2.9

Harjoituksia (oppilaille teetätettäväksi):

- 90 asteen hyppy myötä-/vastapäivään, syöksy (TASAPAINO)
- liikkuminen parin kanssa edestakaisin pitäen kypärää käsien välissä
- ryntäyksen opettaminen vetämällä kädestä oppilasta eteenpäin
- liikkuminen edestakaisin toisen ohjaamana (ensin pelkkää liikettä, sitten toinen vaihtelee sidontoja, ja kolmannessa versiossa tekee aina kaksi sidontaa peräkkäin)
- toinen ottaa sidonnan, toinen tekee heti vastasidonnan
-

Muuta:
- Varoasennon etujalan kulman voi tarkastaa vetämällä miekalla polvea ulospäin.
- Hyppy-syöksyssä vain PÄKIÄ käy maassa
- Valmentajan on näytettävä esimerkkiä - tehtävä siis asiat hyvin
- Sikstiasennossa käden on painuttava rannetta vasten
- Miekkailijan on tunnettava vain päkijällään maanpinta.
- Suoralle hyökäykselle ei näytetä signaalia. Hyökkäyksen ajoitus on, kun valmentaja on paikallaan tai aloittaa liikkeen eteenpäin.
- Hyvää pistoasentoa ei pidä korjata.

Yleistä treeneistä:
- Kahdesti päivässä on kolmen tunnin treenit paitsi kahtena päivänä vain yhdet treenit ja sunnuntaisin vapaapäivä.
- Ollaan kolmessa tunnissa päästy harjoittelemaan pistämistä vähäsen. Ja meille tuttua piston korjaamista.


Yleistä miekkailijoista:
- suurin osa Itä-Euroopasta
- ilmeisesti lähes kaikki meistä noin kymmenestä ammattilaisia tai muuten hemmetin hyviä (kumpaankohan minä kuulun??)
- kämppis tuli tänne, koska luuli pääsevänsä harjoittelemaan itse, ja on pirun hyvä

Yleistä muusta:
- Kaikki muutkin tarvivat nettiyhteyden. Ajateltiin hankkia reititin, jotta saataisiin langaton verkko tänne. Saapa nähdä, millon onnistuu.
- Ruoka on aika pahaa.
- Mun patjasta tulee jouset ulos. Respan mukaan niin on kaikissa patjoissa, joten eihän mulla ole mitään ongelmaa siis.
- Lämmintä vettä ei saa, ainakaan säännöllisesti ja tasaisesti.
- Hotelli on hienostoalueella,
- Elkää korjatko tekstiä, jouduin kirjoittamaan kiirellä Worksin kanssa hotellihuoneessa muistiinpanot ennen päivällistä.