Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten opetus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lasten opetus. Näytä kaikki tekstit

torstai 22. lokakuuta 2009

22.10

Teoriaa
- Ei taaskaan mittään käsitystä minulla eikä kai kenelläkään siitä, mitä tässä haluttiin sanoa. Kielestä en tajua ja sisältö on toisesta maailmasta.

Forming a relationship between a student and a coach
- The coach prepares the fencer for the competitions
- The relationship between a coach and a fencer is coming closer and closer because the both have to trust each other.
- The trainer must choose the right exercises and methods for the fencer
- The coach has to choose how much and what kind of excercises the fencer does.
- The coach has to choose the right training partners
- The coach has to teach to exercise with the target
- The coach has to teach the actions and take care that the fencer learns to use the actions also in the training matches and finally in the competitions.
- The trainer must help the fencer to choose the right tactic for the competitions
- The trainer should take care of the fencer during the competitions (the coach shouldn’t let the kids go and drink whisky all their free time - at least until they are cadets) Muuta tekemistä: lapset voi laittaa korjaamaan kaikki Annan rikkinäiset aseet, kiillottamaan Bukarestissa pölyyntyneitä Annan kenkiä, syömään banaania, auttamaan kavereitaan, katsomaan oman sarjansa parhaiden osallistujien ottelua ja oppimaan siitä
- Give the descriptions of the opponents and give instructions
- Tell what kind of possibilities the fencer has to beat the different opponents

The authority of the¨coach
- The coach needs to have authority for the sportsman
- The fencer and the coach have to understand each other
- The coach needs to know the personalities of the fencers
- The coach must pay attention to the fencers during the competition (What happens if you sit in a bar drinking Balinka while your fencer breaks the only foil (s)he’s got?)
- The coach must give instructions during the competition.
- The coach has to discuss about the observations from the competitions

What the coach shouldn’t do
- take care only for the favorites
- show the lack of confidence in the fencer or in his own work
- refuse to take the responsibility for the mistakes or for the failures
- accuse the fencer for the failures
- leave the fencer to try to figure out all alone what was it what went wrong
- refuse to change the style of coaching if the fencer doesn’t seem to be improving
- leave the un-talented ones without any attention
- drink or smoke with the fencers :/
- let the problems in the training group unsolved (if there are problems in the group, the coach should take the problem makers in the coach room o___O Mikä se on???)
- feel unsecure for the way (s)he works.
- let the fencer do what ever; the coach should courage the fencer to carry on doing things that work
- control the emotions in the competition - not to show frustration.












Ryntäysharjoituksia
1. kvarttisidonta, lyönti kvarttiin, ryntäys
2. vale kylkeen, ryntäys ylös
3. siistisidonta, coupé, ryntäys
4. vale sisälinjaan, kaksi degagéta, ryntäys
5. siistisidonta, degagé, ryntäys
6. Valmentaja ottaa askeleen ja koittaa sitoa sikstiin tai kvarttiin, sitten sikstiin. Miekkailija välttää ja pistää ryntäyksellä.

Jos tekee ryntäyksen teränlyönnillä, teränlyönnin on suuntauduttava eteenpäin.

Pidin Johnille 45 minuutin oparin, oli kaikkea kivvaa, mitä piti kokeilla.

Ensin tehtiin yhdistettyjä riposteja, vähän sellaisia erikoisia variaatioita. Vale alas, lopullinen ylös, kolme degagéta (mm. kiertosiistiväistöstä vale sisälinjaan, kiertosiistin välttö, priimin välttö ja pisto kylkeen.)

Sitten tehtiin muutamaa esim. alkulämmittelyksi sopivaa harjoitusta, jotka kehittelin.

1. Valmentaja ja miekkailija pistoetäisyydellä, valmentajalla siistisidonta. Kolme vaihtoehtoa a) valmentaja alkaa tehdä hidasta sidonnanvaihtoa -> suora pisto, b) valmentaja alkaa tehdä nopeaa sidonnanvaihtoa -> degagé, pisto, c) valmentaja tekee todella nopean sidonnanvaihdon ja onnistuu siinä -> miekkailija tekee kiertokvartin, piston.

Samaa voi tehdä eri linjoista ja eri liikkeillä (mm. valmentaja koettaa tehdä kvarttisidontaa avoimesta aloituksesta tai teränlyöntiä). Myös esim. niin, että miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa: a) valmentaja lähtee hitaasti sitomaan terää -> vältti, pisto b) valmentaja lyö terää ja saa sen kiinni -> väistöriposti.

2. Pistoetäisyys. Valmentaja tavoittelee terää hitailla liikkeillä, jotka miekkailija kiertää. Jos hän kuitenkin saa terän kiinni, miekkailija tekee väistöripostin.

3. Sama, minkä eilen kirjottelin. Eli valmentaja tavoittelee terää, uhkaa tms. ja ottaa askeleen ja suora pisto. Sama toiseen suuntaan, eli valmentaja tekee signaalin, johon pisto askeleella, valmentaja perääntyy, tekee signaalin jne. Toimii myös syöksyllä. Kun liike suuntautuu miekkailijaan nähden eteenpäin, nousee hän syöksystä eteenpäin. Taakse mentäessä syöksystä ylös taakse ja perään askel taaksepäin.

4. Miekkailija paikallaan tai ottaa väistössä askeleen taakse ja pistossa eteen, valmentaja tekee joko askeleella tai ilman. Valmentaja uhkaa aina samaan linjaan, miekkailija väistä aina saman väistön. Signaalien määrä kasvaa vähitellen: aluksi riposti joko suoraan tai epäsuoraan, myöhemmin lisätään kahden väistön yhdistelmät, kontraripostit jne.

keskiviikko 21. lokakuuta 2009

Monta päivää elämästäni

Kaikki välistä jääneet jutut kerralla, anteeksi viive O__O

19.10
Teoria

120 min trainings for the cadets:
- Introduction 10
- General warm up 10
- Spesicif warm up for fencing 5
- Footwork 15
- Target 10
- Excercises in pairs 35
- Matching (with a theme?) 30
- Final 5
Aika omia arvioita, muilla suunnilleen samanlaisia arvioita.

- Jalkatyö voi olla lopussa valmistelevalla kaudella, kilpailukaudella jalkatyön olisi hyvä olla alussa.
- Lopussa ei saisi vain lopettaa, vaan pitäisi hieman cool downia.

Muuta:
- Olen loukannu vapaan käden, ku oon koettanu saaha kehitettyä mun projektia “one hundread push ups”
- Kuki totesi kohteliaasti, että lihavat ihmiset - kuten hän ja Anna - tarvisevat enemmän lämmittelyä.

Remissi- ja vastahyökkäysharjoituksia
1. Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös ja tekee väistöripostin kädenojennuksella.
2. Sama, mutta ylös nousun jälkeen pysäytyspisto, sitten väistöriposti.:
Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös, ojentaa käden pysätykseen ja sen jälkeen tekee väistöripustin kädenojennuksella.
3.Sama, mutta pysäytyspisto vältön kanssa
Miekkailija hyökkää signaalista ja tekee heti perään nopean remissin. Remissin jälkeen miekkailija nousee ylös, ojentaa käden, välttää teränhallintayritykset (valmentaja koittaa tehdä aluksi yksinkertaisia teränhallintayrityksiä kuten kvarttisidontaa eteenpäin) ja pistää kädenojennuksella.

Harjoituksessa voi varioida riposteja (esim. eri määrä degagéita). Remissin voi myös tehdä välttöjen kanssa: siis ensin pisto, valmentaja tavoittelee terää, johon väliin remissi tulee. Parempi aloittaa yksinkertaisesta.

Remissi siis syöksyasennosta todella nopeasti - ei onnistu, jos ei ole köykäinen käsi!! o__O

Jottain tämmöistä taisin teetättää jollaki oparilla:
1. Miekkailijan vaihtoehdot: 1. kvartti + riposti kahdella degagélla 2. etäisyydellä piston välttäminen, vastahyökkäys kahdella degagélla. Molempien perään vielä pysäytysremise. Voi myös korvata kvarttiväistön priimillä ja suoralla ripostilla.

Oon pitänyt jonkun verran opareita lapsosille tässä viime aikoina, ihan kivvaa. Toiset on aika käsittämättömän hyviä.

20.10
Pidin oparia jollekin huippujunnulle, joka on ollut oman ikäluokkansa Romanian mestari. Oli vielä vasenkätinen ja hankala teini O_O Tehtiin mm. seuraavaa:
- lyönti sisäinjaan, pisto vatsaan, remissi, riposti
- sidontayritys, lyönti, pisto
- sidonta, degagé, lyönti

Sitten Vesnan kanssa tehtiin erilaisia kombinaatioita: aloittaen oppositiovastahyökkäyksestä, lisäksi riposteja.

Sitten oon tykänny kehitellä alkulämmittelyharjoituksia oparille. Tässä muutama variantti.
1. Valmentaja liikkuu eteenpäin tehden valmistelun, johon miekkailija pistää ja ottaa askeleen taakse päin. Tälleen sitten edetään. Toiseen suuntaan valmentaja tekee liikkeen ja ottaa askeleen taakse, pisto tulee, toinen askel valmentajalta. Miekkailija tekee siis askeleella pistot. Sitten kun sujuu, valmentaja voi tehdä myös hyökkäyksiä (miekkailija tekee väistöriposton suoraan/ epäsuoraan), antaa paikan pysäytykselle ja toisinaan tehdä piston jälkeen vastahyökkäyksen, johon pitää siis vielä tehdä riposti.
2. Valmentaja lyö terää, uhkaa johonkin linjaan. Miekkailija vain väistää ja ripostoi. Voi tehdä eri linjoista.
3. Valmentaja uhkaa, miekkailija tekee paikaltaan kvartin ja ripostin suorana tai epäsuorana, toisinaan kvartin jälkeen pitää tehdä kontrakvartti ja toisinaan valmentaja antaa paikan kontraripostille.
4. Valmentaja koittaa tehdä teränhallintaliikkeitä, miekkailija välttää, kunnes valmentaja lopettaa: sitten pisto.

Sidontaharjoituksia, omia ja pöllyttyjä:

1. 1 Sikstisidonta, lyönti siistiin, pisto syöksyllä.
1.2. Sama kvartista.
Huomio rytmi: hidas sidonta pienellä askeleella, nopea lyönti ja pisto.
Voi tehdä myös epäsuorana, esim. kylkeen kiva.

2. Aloitus sidonnasta. Valmentaja vaihtaa sidontaa, jonka jälkeen miekkailija tekee saman ja pistää epäsuoraan. Tärkeää antaa valmentajan ensin ottaa sidonta.

Kukin opari Johnille:
1. Valmentaja uhkaa askeleella, miekkailija tekee mahdollisimman nopean lyönnin ja piston, perääntyy askeleen. Tätä jonkin matkaa, joka askeleella siis valmentaja uhkaa, mutta taukoja pitää olla.
2. Valmentaja uhkaa askeleella, miekkailija tekee hitaan sidonnan ja epäsuoran piston oikealla hetkellä. Valmentaja voi viivytellä terän painamista.
3. Vaiheet yksi ja kaksi yhdistetään, siis vuorotellen suoritukset.
4. Miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa. Valmentaja liikuttaa, sopivalla hetkellä miekkailija tekee siistisidonnan ja epäsuoran piston.
5. Vaiheeseen neljä lisäksi: Miekkailija koittaa provosoida valmentajaa hyökkäämään, hyökkäykseen sitten sikstiväistö. Jos hyökkäystä ei tule, tehdään kohdan 4 mukaan.
6. Vaiheet 1-5 yhdistetään. Signaalit ovat siis seuraavat:
Jos valmentaja hyökkää provokaatioon, siksti ja riposti.
Jos valmentaja hyökkää oma-aloitteisesti, teränlyönti, pisto, hidas teränlyönti (joka siis oikeastaan on tässä yhteydessä väistö), epäsuora riposti.
Jos valmentaja ei tee mitään, sikstisidonta ja epäsuora pisto.


Lähietäisyysharjoituksia

1. Valmentaja hyökkää. Ensimmäisessä vaiheessa miekkailija hyökkää samaan aikaan alalinjaan, jotta tulee simultaneous. Toisessa vaiheessa valmentaja hyökkää taas, ylälinjaan toki odottaen vastahyökkäystä. Miekkailija aloittaa uhkaamisen alalinjaan, mutta muuttaakin liikkeen priimi- tai kvarttiväistöksi ja tekee ripostin. Aloituksen vastahyökkäyksen mielekkyys vähän mietitytti, mutta ainakin ihan hyvä tuo loppuosa.
Huom! Jalat eivät saa etuilla,mutta alun vale (eli ojentuva käsi ennen väistöä) on tässä harjoituksessa tärkeä.

2. Miekkailija hyökkää lyhyeksi jäävän hyökkäyksen, valmentaja väistää. Miekkailija ojentaa käden ja lähtee pois, siis antaa signaalin tekevänsä heti väistetyksi tullessaan remisén. Ei tarvitse pistää.
Seuraavalla kerralla miekkailija tekee taas lyhyen hyökkäyksen ja tulee väistetyksi. Nyt miekkailija nouseekin salamannopeasti hyökkäyksestä ja tekee väistön ja piston eteenpäin. Minä en saanut tätä millään toimimaan kvarttina, siinä itkivät niin minä, John kuin Kukikin, kun kaatuilin ja kompuroin. Siispä kokeilin priimillä ja sekondilla, eikä mittään ongelmaa. Jokaisen pitää löytää oma tyylinsä.

3. Miekkailian tekee lyhyen askelsyöksyn. Valmentaja perääntyy alta, tekee askelsyöksyn, miekkailija perääntyy jne. Jossain vaiheessa miekkailija tekeekin väistöripustin eteenpäin.

4. Valmentaja tekee ryntäyksen, miekkailija väistää ja pistää selkään.

lauantai 3. lokakuuta 2009

3.10

Tehtiin vain kaikennäkösiä alkulämmittelyjuttuja. Sitten menin takasi nukkumaan. Tässä jotaki parhaita.

1. Ihmiset juoksevat laajassa ympyrässä. Viimeinen lähtee pujottelemaan juoksijoiden välistä ja menee pujottelemalla ensimmäiseksi. Sitten seuraava lähtee jne.

2. Hanskannappauspeli numeroilla: Parien sijaan on kaksi riviä ihmisiä. Jokaisella on oma numero, ja molemmissa riveissä on samat numerot. Valmentaja huutaa numeron, ja molemmista joukkueista nämä numerot lähtevät tavoittelemaan hanskaa keskeltä.

3. Yksi leikkijä juoksee karkuun. Mut muodostavat jonon pitämällä toisiaan vyötäröltä kiinni. Jono liikkuu siis vain yhdessä irrottautumatta. Jonon ensimmäinen koettaa napata karkuun juoksijan, muut eivät voi ottaa häntä kiinni mutta voivat koettaa häiritä karkaajaa.

4. Viesti niin, että koko joukkue liikkuu jonossa hyppien toisella jalalla. Jokainen tukee itsensä pitämällä kiinni edellä olevan olkapäästä, eikä ketju saa rikkoutua.

5. Maassa on rivi miekkoja noin metrin etäisyydellä toisistaan. Radan läpi pujotellaan pareittain käsi kädessä. Miekkojen kanssa tietenkin keksii miljoona muutakin harjoitusta, enkä jaksa näpytellä nyt.

maanantai 28. syyskuuta 2009

28.9

28.9

Teoria

Miekkailijan kausi
- Eri miekkailijoille erilaiset vuosisuunnitelmat
- 38 treeniviikkoa vuodessa
- !0-vuotiaille riittää 3 treenikertaa viikossa, 12-vuotiailla pitäisi olla neljä kolmen tunnin treenikertaa. Mutta jos meijän minit treenaisivat kaiken vapaa-aikansa, kuinkahan moni jaksaisi jatkaa harrastusta?

Means of training Age: 10 - 14 Age: 15 - 16 Age: 17 - 19
Excersises with a partner 130 - 180 (hours/year) 200 - 220 170 - 190
Individual lessons (eri pituisia oppitunteja!) 70 - 100 (lessons/ year) 120 - 140 150 - 190
Training fights (number): Trainings with instructions or theme 90 - 600 800 - 1200 1600 - 2200
Fight practise (number of fights) 30 - 200 400 - 500 650 - 800
Competitions: number of starts (team competitions etc. incl.) 2 - 10 12 - 15 15 - 23
Excersises without a partner (footwork, with target etc.) 42 - 50 50 - 60 40 - 50
Physical preparation 90 - 120 120 - 140 160 - 180

Toim. huom. Great, tuohan ei näy Bloggerissa taulukkomuodossa, mutta koittakaa kuvitella päässänne, en jaksais ruveta säätämään.

Ku tätä taulukkoa kopioi, ei tienny itkeäkö vai nauraako - kahdestakin syystä:
1. Oikolukutyötä sai tehdä aika ahkerasti ja kysellä muilta, mitä tuokin sana nyt tarkoittaa.
2. En oikeen tiiä, mistä ihmeesä me tämmösiä treenimalleja taiotaan näillä resursseilla. Tästäkin taulukosta näkee sen, miten ihan eri lähtökohdista itse tulee verrattuna näihin ammattilaisiin, ku jatkuvasti Aleckin viittaa MM-kisoihin. Itsellähän on pakko olla ihan eri tavoitteet. Ei kukaan pysty treenaamaan 24/7, jos ei ole ammattilainen.

Kuten taulukosta huomaa, teemaotteluita pitäisi olla PALJON enemmän kuin vapaaotteluita. MUTTA puhuin aiheesta Diman kanssa. Diman mukaan hän ei Ruotsissa käytä juurikaan teemaotteluita, mutta esim. Venäjällä taas vapaaotteluita ei käytetä treenaamiseen. Dima huomauttikin, että taulukko ei missään nimessä sovellu meidän skandinaavien käyttöön, sillä, kuten huomautinkin aiemmin, taulukkoa ei ole tarkoitettu normaaleille ihmisille vaan lapsille, jotka haluavat pienestä pitäen tulla huippuluokan miekkailijoiksi.


Microsycle: a week
Mezzosycle: a mont
Macrosycle: a year
Mega sycle: four years (Olympic period)

Macrosycle:

1. Preparation period
1.1 Physiological training: 3 weeks
1.2 Technical trainings: 2 - 3 weeks
1.3 Technical and tactical perfection: 4 weeks
1.4 Physical recovery: 2 weeks
2. Competition period

3. Transitional period

Ei mitään tietoa, mikä tämä on, ei varmaan kenelläkään muullakaan. Alecista ei saanut _mitään_ selvää.

Excrsises with a parter: 7 - 9 points
Training fights: 6 - 8 points
Simple training fights, individual lessons, excercises with a partner in alternative situations 4 - 6 points
Excersises with a partner without a choice 2 - 3 pointsi
Self work without a partner (footwork, with a target, warming up)

Tämän jälkeen pirrettiin diagrammi, jossa näkyi miekkailijan suorituskyvyn optimaalinen kehitys vuodessa. Se perustui maailmancupin osakilpailuihin. En viitsinyt ruveta säätämään koneen kanssa sellaista taulukkoa, kun kun, ei me ehkä niihin maailmancupeihin tähdätä. Tuli vähän ulkopuolinen olo.

- Miekkailijasta riippuu, millaisia harjoituksia hänellä kannattaa teettää juuri ennen kisoja. Toiset tarvitsevat rentoutusta, toiset reagointiharjoituksia.

Harjoitukset:

Katottiin eka joku puoli tuntia, ku tytöt miekkaili. Sillä ne miekkaili meidän osassa salia.

1. Vale ylös, pisto alas. Tai toisinpäin. Eli valmentaja pyörittää sikstiä ja oktaavia ja valitsee aloitusasennon sen mukaan, mihin haluaa valeen. Tein Monican kanssa, ja en tajunnu ollenkaan tätä hommaa, ku ei tuossa ollu mitään ideaa.

2. Miekkailija tekee palestran kanssa valeen ulkolinjaan. Lopullinen pisto sisälinjaan. Valmentaja voi tehdä kvarttiväistön, jolloin miekkailija tekee väistön ja kontraripustin epäsuoraan. Tai valmentaja voi perääntyä alta. Miekkailija nousee eteenpäin varoasentoon, tekee valeen sisälinjaan ja piston ulkolinjaan (redoublement)
HUOM. Redoublementissa käsi käy koukussa.
HUOM. Alec koitti opettaa minua tekemään palestran kahdessa tahdissa: ensin etujalka, sitten takajalka. Onnistuhan se minulta paikallaan, mutta sitte harjotuksen yhteydessä ei millään. Tein Alecin suruisaksi L

Jalkatyöharjoituksia:

1. Miekkailija nostelee jalkojaan ylös varoasennossa ja näin liikkuu eteenpäin. Merkistä miekkailija alkaa tehdä hypyt korkeammalle, seuraavasta tekee hitaita hyppyjä. Sama taaksepäinliikkeellä.

2. Ristiaskelin juokseminen takajalan jalkaterä varoasennossa eli 90 asteen kulmassa etujalan jalkaterään nähden.

Muuta:
- Mun kynnet on kasvanu ja voivat harvinaisen hyvin, oon juonu aamuisin kahviin tarkoitetun maidon pöydästä : ) Halusin vain kertoa, kun ette ole näkemässä : )
Iltapäivitys: Katkaisin kynnen.
- Kukilla on ihmeellinen kuva meistä suomalaisista, ku minä toljotan tätä näyttöä 24/7 ja Teemu teki kuulemma samoin Pariisissa.

tiistai 8. syyskuuta 2009

8.9

8.9 Iltapäivä

Harjoituksia:
- A (harjoituttaja) voi näyttää paikan sidonnalle. B (harjoittelija) ottaa kvarttisidonnan ja teke un-deux’n A:n tehdessä yhdistetyn väistön.
- A hyökkää. B tekee kvarttiväistön, ja A yrittää liikkumalla tehdä osumisen hankalaksi. Esim. karkaamalla alta, tulemalla lähelle, menemällä kyykkyyn tms.

Teoria:

Miekkailijan fyysiset ominaisuudet (“liikkumisominaisuudet”) niin kuin ne tajusin. Alec oli unohtanut sanakirjansa, joten meni taas vähä hankalaksi. Ja myönnettävähän on sekin, että suomennustyökään ei ehkä ole parasta mahdollista jälkeä.

1. Nopeus (herkkyysikä 7-9 vuotta)

2. Nopeusvoima (?) (power speed) - nopeat hyökkäykset pitkältä etäisyydeltä, repriset jne. (herkkyysikä <13) Voiman herkkyysikä (14 - 17)
Voidaan tutkia esim. sen avulla, kuinka korkealle miekkailija pystyy viivan seinään piirtämään hyppäämällä.

3. Liikkuvuus - lähitaistelutilanteet (10 - 15)

4. Kestävyys (herkkyysikä <16, mutta kehittyy myöhemminkin)
5. Venyvyys
6. Palautuminen

Taas painotettiin sitä, että lapsestahan ei vielä voi sanoa, tuleeko hänestä hyvä miekkailija vai ei.

Muuta iltapäivältä:
- Jalkoihin alkoi sattua aivan hillittömästi, joten piti lopettaa treenaaminen ja hakea jäitä. Pittää kai ottaa aika rennosti huomenna.

8.9 Aamupäivä:

Harjoituksia:

- Miekkailija A tekee välillä valehyökkäyksiä, välillä oikeita hyökkäyksiä. B yrittää nähdä eron ja väistää oikeat hyökkäykset kvartilla. Ja perään tietenkin riposti.

- Miekkailija A hyökkää suoraan/ valeen kanssa. B yrittää väistää (kvartti/kvartti+siksti). Siis sama, mitä eilen tehtiin seinää vasten.

- Miekkailija A hyökkää syöksyllä sisälinjaan. B:llä on neljä vaihtoehtoa, joihin A reagoi seuraavasti.
1. B ei tee mitään.
2. B väistää. A tekee syöksyasennossa kontraripostin.
3. B perääntyy. A tekee remissin.
4. B perääntyy reilusti. A lopettaa hyökkäyksensä, ja aloittaa alusta.
Harjoitus ei sovi aloittelijoille.

- Pidimme vähän-niin-ku-opareja. Signaaleja sai käyttää vain yhtä. Harjoittelin brittiläisen Johnin kanssa, joka valmentaa lähinnä aloittelevia lapsia. Teimme seuraavia harjoitteita:
- Valmentaja lyö miekkailijan terään molemmille puolille. Jossain välissä hän ojentaa kätensä, johon miekkailija tekee väistöripustin.
- Valmentaja ottaa ison askeleen käsi koukussa eteenpäin - miekkailija tekee vastapiston.
- Minä kokkeilin näyttää hyökkäys valmisteluun -signaalia tekemällä teränhallintaliikkeitä, väistösignaalia tarjoamalla terää ja vastahyökkäyssignaalia tulemalla eteenpäin

Seuraava reagointiharjoitus on peräisin joltain leiriläiseltä.
- Miekkailijat tekevät harjoituksen paikaltaan. A pitää siksisidontaa. Hänellä on neljä vaihtoehtoa toimia, joiden mukaan miekkailija B reagoi.
1. Sidonnan vaihto kvarttiin à miekkailija B antaa A:n ottaa sidonnan ja tekee sen jälkeen kontrasikstin ja piston.
2. A tekee engagén ja uhkaa terällä B:n sisälinjaa à B tekee kvarttiväistöripostin.
3. A lähtee painamaan terää vetäen terää ensin ylös ja sitten osoittaen miekkailijaa TARPEEKSI HITAASTI. B tekee kontrakvarttiripostin ja piston.
4. A lähtee vetämään kättä vielä reilummin ylös kuin 3. kohdassa. B tekee vastapiston, ja sitten kvarttiväistön.

Teoria:

Kädenojennuksesta syöksyn yhteydessä: Jos etäisyys on pitkä, vartalo VOI lähteä ensin!

Psykologisten liikkeiden kaksi ulottuvuutta: suunnitellut liikkeet ja refleksit. Toisaalta nämä monesti yhdistyvät ottelussa.

Siis mitä… Meni osa asiasta ihan ohi. Ei ehkä ollut kauhean olennaistakaan, arvaisin. Miekkailijumalat nimittäin päättivät kostaa turhat välikommenttini ja laittoivat piilolinssini putoamaan silmästä ensimmäistä kertaa ikinä.

Suunnitellut liikkeet täytyy tehdä ajallaan
- thinking, attention, movement reactions, emotions
- tunteet auttavat päätöksen teossa, mutta niille ei pidä antaa liikaa valtaa à itsekontrolli!

Psykologiset reaktiot

- yksinkertaiset reaktiot: signaaliàreaktio
Esim. hyökkäys valmisteluun, vastahyökkäys, remissi

- monimutkaiset reaktiot (“difficilt reactions“): signaalit, joihin ei kuulu reagoida, erilaiset reaktiot eri signaaleihin jne.
Esim. muutetut suunnitelmat: väistö vastahyökkäyksen jälkeen,


Muuta:

- Malmön miekkailuseura veloittaa seuran omassa salissa järjestämistään koulu-/polttariesittelyistä noin 500 euroa.

- Kuhertelevaiset katsoivat viime yönä leffaa aamuneljään. Olin niin hemmetin väsynyt, että pystyin silti nukkumaan suurimman osan ajasta! Saapa vaan nähä, että mitä tästä tullee, jos tätä jatkuu kaksi kuukautta. Nyt äijä menee kahdeksi päiväksi pois, se asuu jossakin toisessa osassa Romaniaa. Se on säilisti ja täällä reenaamassa. Seuraavat kaksi päivää aionki nukkua niin paljon kun vaan voin. Saattaa olla, että alotan just nyt kesken luennon, oon aika kuolleessa tilassa. Wää.

- Luin eilen tauolla Sanaston ja nimistön -kurssin oppikirjasta Paulus-nimen alkuperästä.

- En oo pitkään aikaan käyttäny näin likasia treenivaatteita. Sain vasta tänään pestyä vaatteita.

- Jalat tuli eilen ihan järjettömän kipeiksi, kun kipitin kiireissäni nettikahvilaan juuri ennen sulkemisaikaa. Heräsin aamulla kipuun. Toivottavasti helpottaisi, saapa nähä, pystyykö treenaamaan. Aamupäivällä pysty.

- Eilen oli ihan järjetön show nettiyhteydestä. Selvisi, että tänne ei saa semmoista ainakaan halvalla eikä nopeasti. Serbialainen nainen veti kauhean raivarin Kukille: “Olen TV-toimittaja, TE HANKITTE MINULLE NETIN JA NYT HETI JA ILMAISEKSI, TEIDÄN ON PAKKO!”

- Puhhuin eilen ainaki viis minuuttia ruotsia.

- Ai niin, Kuki ei usko saavansa dvd:tänsä ikinä.

- Ai nin 2, Kuki kertoi ruotsalaiselle Dimalle tarinan Teemusta ja kalpatytön nenästä.

- Nämä kommentit muuttuvat aina vaan asiattomammiksi, anteeksi. Koitan tehdä parannuksen.

maanantai 7. syyskuuta 2009

7.9

7.9

Iltapäiväharjoituksia:

Iltapäivällä tehtin selkä seinää vasten harjoituksia. Olivat ihan kivoja, vaikka en näistä yleensä tykkääkään.

B on seinää vasten ja yrittää väistää suorilla väistöillä ja tehdä ripostin.
- A hyökkää suoraan tai valeella.
- A hyökkää teränlyönnillä suoraan tai epäsuoraan. Kun A aikoo tehdä engagén, hän tekee teränlyönnin ja askeleen yhtä aikaa. Jos A hyökkää suoraan, hän ottaa ensin askeleen ja sitten lyönnin. Huomioi liikkeiden koko ja kiihtyvyys.
- A hyökkää kvarttisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Sidonnassa ensin lähtee kärki, sitä seuraavat terä ja jalat.
- A hyökkää sikstisidonnalla suoraan tai epäsuoraan. Huom. Ensin sidonta, sitten askel.
- A hyökkää aloittaen sikstisidonnasta tehden joko engagén tai un-deux’n. B joko tekee kvarttiväistön TAI pitää teränsä sikstissä. Kumpikin päättää etukäteen, mitä tekee. Ilmeisesti perustuu ihan vain vastustajan liikkeiden arvailemiseen.

Aaamupäiväjuttuja:

Jokaisella aseella on omat perusliikkeensä. Floretilla niitä on 13. Joku valmentaja on nämä koonnut joskus haastattelemalla suurta joukkoa valmentajia.

Tässä niin kuin minä ne ymmärsin.

FLORETIN PERUSLIIKKEET

1. Suora pisto ja epäsuora pisto ylälinjasta.
HUOM.
- Pistossa käden asento erityisen tärkeä. Sen korjaaminen pitäisi lähteä miekkailijasta itsestään.
- Käden liikkeen oltava yhtenäistä. Sitä ei saisi edes opettaa vaiheissa!! Liikkeen oltava myös nopeaa. Nopea taas tarkoittaa eri miekkailijoille eri asiaa.

2. Hyökkäys suoraan tai epäsuoraan sidonnasta
- Teräkontaktin vuoksi helpompi kuin ensimmäinen kohta.
- Tämäkin liike tehtävä jatkuvana.

3. Hyökkäys yhdellä valeella etukäteen päätetyllä pistokohteella.
- Kun vastustajasta tiedetään, mitä väistöjä hän käyttää (puolikiertoväistö tai suora väistö)

4. Hyökkäys valeella kiertoväistöä vastaan
- Kiihtyvä nopeus, joka saavuttaa huippunsa pistohetkellä.
- Suositeltavaa aloittaen sidonnasta.

5. Hyökkäys teränlyönnillä
- Huomaa askeleen eri ajoitus suorassa ja epäsuorassa hyökkäyksessä teränlyönnillä:
askel-lyönti-suora pisto. Jos epäsuoraan, askel ja teränlyönti yhdessä.
- Lyönti sormilla. Hallittu teränliike.

6. Hyökkäys kolmessa tahdissa. Esim. kahdella vältellä.
- Jatkuva ja kiihtyvä liike tässäkin tärkiää.

7. Hyökkäys coupella/coupeilla
- Aika kiva harjoitus oli coupe+engagement ja engagement+coupe. Tosi helppoa! Toimii etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa miekkailija tekee ensimmäisellä kerralla coupen sidonnasta ja piston. Seuraavalla kerralla vastustajan normaali reaktio on tehdä suora väistö, joten coupe+engagement on järkevä seuraava liike.

8. Väistöripostit+ kontraväistöripostit suoraan
- Linjasulku mahdollinen

9. Puolikiertoväistö + suora riposti

10. Kiertoväistö ylälinjassa ja (kontra-)riposti suoraan

11. Alalinjaväistöt:
- Oktaavi/ sekondi ja riposti ylälinjaan. Voidaan tehdä korkeina väistöinä ja riposti heittona.

Huomioitavaa:
- Liikkeet opetettava kokonaisina. Joten väistön yhteydessä riposti

12. Suora väistö + kiertoväistö + suora riposti/ kiertoväistö+suora väistö + suora riposti

13. Vastahyökkäykset
13.1 suoraan (ajassa)
13.2 vastustajan teränlyönnin jälkeen
13.3 kyykkyvastahyökkäys
- Tärkeää seurata vastustajan terän kulkua.
- Ei pidä opettaa ennen kuin miekkailija ymmärtää jo miekkailun luonteen hyvin.

Liikkeitä voi tehdä joko tarkoituksella tai reaktiona.

Välissä Alecilta loppuivat sanat ja englannin taito. Yritin kysellä muutamasta epäselvästä kohdasta, mutta en nyt ihan varma ole, että menikö kaikki juuri ihan niin kuin tarkoitus oli.

Hyökkäävän liikkeen kineettiset vaiheet:
- kärki
- ranne
- kyynärpää
- vartalo
- etujalka
- takajalka

Lasten opetuksesta:
- Ortopedikahvaan voi siirtyä noin vuoden harjoittelun jälkeen. Ortopedikahva vahvistaa väistöliikkeitä, mutta suoralla kahvalla hyökkääminen onnistuu teknisesti paremmin.
- Syöksyn voi opettaa kahdessa vaiheessa: kädenojennus + jalat. Silloin pitää huolehtia, että miekkailija alkaa yhdistää liikkeet jatkumoksi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Toinen tapa opettaa syöksy on vetää miekan terästä miekkailijaa eteenpäin.
- Teränhallintaliikeen signaali annetaan askeleella eteenpäin tai paikaltaan. Kuitenkin ainakin toistaiseksi tekemämme harjoitukset ovat olleet täysin pariharjoitusten kaltaisia, eikä kumpikaan signaloi mittään.
- Lapsille kerrottava kaikki perusasiat: miekkailualueen koko jne.
- Pojillekin rintapanssarit, jos pistot pelottavat. Ne voi tehdä ite.
- Miekkailuharjoituksissa miekkaillaan eikä leikitä - Anna ei ole samaa mieltä L
- Lapsille eivät sovi alkuun väistöjä sisältävät harjoitukset, kun muuten lapset luulee olevansa Zorroja.
- Alusta asti opetettava, että miekkailualueelle mennään voittamaan joka kerta. Se on lähtökohta. “The piste is the home. The opponent is the visitor.”
- Tyttöjä ja poikia hyvä sekoittaa pariharjoituksissa.

Valmentamisesta
- Seuralla oltava vakutus
- Miekkailijoiden sitouduttava käyttämään varusteita aina
- Terän kanssa oltava varovainen
- Ei näissä oo meille mittään uutta.
- Puhuttiin myös lapsien valinnasta miekkailutreeneihin, minusta tämä ei ollu oikein mukava aihe. Ei me taideta ruveta lapsia valikoimaan.


Muuta:

- Tämä saattaa mennä jo juoruilun puolelle, mutta huonekaveri on ihastunut. Sehän on ihan hienoa. Olisi kuitenkin kiva, jos tyttö voisi mennä jonnekin muualle viettämään aikaa kullansa kanssa. Onneksi en tajua romaniankielisestä lepertelystä mitään.Viime yönä pulmuset katselivat toimintaelokuvia aamukolmeen meidän yhteisessä huoneessamme, kun vanha ja kiltti Anna-täti yritti nukkua viiden sentin päässä. Niin että väsyttää aivan hemmetin paljon. Joten anteeksi, if I do not make any sense at all today. Pitää muistaa pelotella tyttöä b-hepatiitilla.

Pojalle taas voisin kertoa, että meidän patjoissamme elää luteita. Jotain hyötyä niistäkin. Mutta muuten en kyllä tykkää luteista. Ne kuulemma tulevat mielellään mukaan eivätkä lähde mihinkään. Miekkailulaukussani varmaan elää melko kookas yhdyskunta, jakelen niitä sitten Oulussa teidän kaikkien koteihinne. Jei, luteita! Katsotaan, löytyisikö täitäkin jostain.

- Treenivaatteet haisevat aika pahalta, kun pyykkiä ei voi pestä. Eikä päästä suihkuunkaan. Ei oo tullu eilen eikä tänään vettä. Oli pakko jakaa tieto teidän kanssanne, nyt tunnette aivan kuin olisin siellä.

- Kertokaa mulle joku, tuleeko coupe-sanaan aksenttia e:n päälle. Taitaa tulla, eikö tuukin?

- Jännä huomata, että miekkailu on muualla Euroopassa paljon suositumpaa. Brittikin opettaa ammatikseen miekkailua kouluissa, sillä siellä se on valinnainen aine. Meidän valmentajilla on kaikilla ainakin yhtä hyvät valmiudet opettaa kuin hänellä.

- Lapset huitoo miekoilla miten sattuu. Joka päivä treenisalissa pyörii muutama mukula miekkoja heilutellen. En tiiä, onko ne miekkailijoiden lapsia vai mitä, mutta semmoisia viidestä seitsemään vuotiaita muksuja täällä liikkuu.

- Minua alkaa tympiä tämä treenaamisen hitaus. Suurin osa treeniajasta menee erinäköisiin kahvitaukoihin, odotteluun ja vaahtoamiseen vanhoista miekkailusuuruuksista, tapahtumista ja muista sekalaisista asioista. Onneksi tässä voi tietokoneella kirjoitella samalla kaikkea typerää, kun huonon englannin ymmärrys loppuu.

- Myös ohjeistus on olematonta. Meille ei anneta oikein mitään ohjeita, käydään vaan teoriaa tunti aamulla ja sitten annetaan viis tuntia aikaa tehdä mitä mieleen tullee. Välillä sitten pidetään taukoja. Yleensä suurin osa ajasta.

- Pitää tämä turhautuminen saada purettua pois. En oikeasti ole yhtään näin ylimielinen ja kapinallinen teini, ossaan kyllä käyttäytyä. Elkää hävetkö. Paitsi jos meen illalla nettiin vaikka suihku ei toimisikaan, niin silloin voi kyllä hävetä. Päivitys: Käytin kaiken hotellin veden käymällä äkkiä suihkussa vartin tauolla harkkojen ja luennon välissä.

- Taisin kirjottaa liian pitkästi ja sekavasti, sori.