Teoriaa
- Ei taaskaan mittään käsitystä minulla eikä kai kenelläkään siitä, mitä tässä haluttiin sanoa. Kielestä en tajua ja sisältö on toisesta maailmasta.
Forming a relationship between a student and a coach
- The coach prepares the fencer for the competitions
- The relationship between a coach and a fencer is coming closer and closer because the both have to trust each other.
- The trainer must choose the right exercises and methods for the fencer
- The coach has to choose how much and what kind of excercises the fencer does.
- The coach has to choose the right training partners
- The coach has to teach to exercise with the target
- The coach has to teach the actions and take care that the fencer learns to use the actions also in the training matches and finally in the competitions.
- The trainer must help the fencer to choose the right tactic for the competitions
- The trainer should take care of the fencer during the competitions (the coach shouldn’t let the kids go and drink whisky all their free time - at least until they are cadets) Muuta tekemistä: lapset voi laittaa korjaamaan kaikki Annan rikkinäiset aseet, kiillottamaan Bukarestissa pölyyntyneitä Annan kenkiä, syömään banaania, auttamaan kavereitaan, katsomaan oman sarjansa parhaiden osallistujien ottelua ja oppimaan siitä
- Give the descriptions of the opponents and give instructions
- Tell what kind of possibilities the fencer has to beat the different opponents
The authority of the¨coach
- The coach needs to have authority for the sportsman
- The fencer and the coach have to understand each other
- The coach needs to know the personalities of the fencers
- The coach must pay attention to the fencers during the competition (What happens if you sit in a bar drinking Balinka while your fencer breaks the only foil (s)he’s got?)
- The coach must give instructions during the competition.
- The coach has to discuss about the observations from the competitions
What the coach shouldn’t do
- take care only for the favorites
- show the lack of confidence in the fencer or in his own work
- refuse to take the responsibility for the mistakes or for the failures
- accuse the fencer for the failures
- leave the fencer to try to figure out all alone what was it what went wrong
- refuse to change the style of coaching if the fencer doesn’t seem to be improving
- leave the un-talented ones without any attention
- drink or smoke with the fencers :/
- let the problems in the training group unsolved (if there are problems in the group, the coach should take the problem makers in the coach room o___O Mikä se on???)
- feel unsecure for the way (s)he works.
- let the fencer do what ever; the coach should courage the fencer to carry on doing things that work
- control the emotions in the competition - not to show frustration.
Ryntäysharjoituksia
1. kvarttisidonta, lyönti kvarttiin, ryntäys
2. vale kylkeen, ryntäys ylös
3. siistisidonta, coupé, ryntäys
4. vale sisälinjaan, kaksi degagéta, ryntäys
5. siistisidonta, degagé, ryntäys
6. Valmentaja ottaa askeleen ja koittaa sitoa sikstiin tai kvarttiin, sitten sikstiin. Miekkailija välttää ja pistää ryntäyksellä.
Jos tekee ryntäyksen teränlyönnillä, teränlyönnin on suuntauduttava eteenpäin.
Pidin Johnille 45 minuutin oparin, oli kaikkea kivvaa, mitä piti kokeilla.
Ensin tehtiin yhdistettyjä riposteja, vähän sellaisia erikoisia variaatioita. Vale alas, lopullinen ylös, kolme degagéta (mm. kiertosiistiväistöstä vale sisälinjaan, kiertosiistin välttö, priimin välttö ja pisto kylkeen.)
Sitten tehtiin muutamaa esim. alkulämmittelyksi sopivaa harjoitusta, jotka kehittelin.
1. Valmentaja ja miekkailija pistoetäisyydellä, valmentajalla siistisidonta. Kolme vaihtoehtoa a) valmentaja alkaa tehdä hidasta sidonnanvaihtoa -> suora pisto, b) valmentaja alkaa tehdä nopeaa sidonnanvaihtoa -> degagé, pisto, c) valmentaja tekee todella nopean sidonnanvaihdon ja onnistuu siinä -> miekkailija tekee kiertokvartin, piston.
Samaa voi tehdä eri linjoista ja eri liikkeillä (mm. valmentaja koettaa tehdä kvarttisidontaa avoimesta aloituksesta tai teränlyöntiä). Myös esim. niin, että miekkailijalla terä alalinjassa, valmentajalla ylälinjassa: a) valmentaja lähtee hitaasti sitomaan terää -> vältti, pisto b) valmentaja lyö terää ja saa sen kiinni -> väistöriposti.
2. Pistoetäisyys. Valmentaja tavoittelee terää hitailla liikkeillä, jotka miekkailija kiertää. Jos hän kuitenkin saa terän kiinni, miekkailija tekee väistöripostin.
3. Sama, minkä eilen kirjottelin. Eli valmentaja tavoittelee terää, uhkaa tms. ja ottaa askeleen ja suora pisto. Sama toiseen suuntaan, eli valmentaja tekee signaalin, johon pisto askeleella, valmentaja perääntyy, tekee signaalin jne. Toimii myös syöksyllä. Kun liike suuntautuu miekkailijaan nähden eteenpäin, nousee hän syöksystä eteenpäin. Taakse mentäessä syöksystä ylös taakse ja perään askel taaksepäin.
4. Miekkailija paikallaan tai ottaa väistössä askeleen taakse ja pistossa eteen, valmentaja tekee joko askeleella tai ilman. Valmentaja uhkaa aina samaan linjaan, miekkailija väistä aina saman väistön. Signaalien määrä kasvaa vähitellen: aluksi riposti joko suoraan tai epäsuoraan, myöhemmin lisätään kahden väistön yhdistelmät, kontraripostit jne.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste opari. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste opari. Näytä kaikki tekstit
torstai 22. lokakuuta 2009
torstai 8. lokakuuta 2009
8.10
Pidettiin ensin opareita toisillemme ja sitten junnuille.
Pidin Johnille ja junnutytölle.
Halusin harjoituttaa väistöjä. Ensin kvarttia paikaltaan ja suoralla kädenojennusripostilla. Sitten syöksyllä ja epäsuoralla ripostilla. Sitten askelsyöksyripostina (un-deux). Sitten liikkeestä samat, niin että miekkailijan pitää itse etäisyyden mukaan tehdä oikea riposti. Valmentajan täytyy tietenkin pitää etäisyydet selkeinä havaita (hyökkäyksessä askel eteen -> kädenojennus, paikaltaan - >syöksy paikaltaan + nopea perääntyminen painon jälkeen -> askelsyöksy). Tähän sitten lisäsin myös pysäytykset. Sitten kun meni hyvin, kokeilin kontrariposteja, oktaaviväistöjä, remissejä jne. Kun askelsyöksy toimi kahdella degagélla, vaihdoin väistön kvartti-kontrakvartiksi junnutytön kanssa. Johnin kanssa kokeilin myös tätä niin, että jokaiseen lisättiin vielä yksi välttö. Eli paikaltaan degagélla, syöksyn kanssa kahdella, askelsyöksyn kanssa kolmella. Kokeiltiin myös askelsyöksyn sijasta ryntäystä.
Muuta
- Aamulla ei treenattu. Katsottiin eka miesten floretin mm-finaalit ja sitten Ice Age 3.
- Iltapäivällä katsottiin, ku se Tanjan poika oli mm-finaalissa (säilän joukkuekilpailu) varamiehenä. Romania voittiki kultaa.
- Jouduin äsken syömään friteerattua juustoa ja leipää, vaikka ei ollu yhtään nälkä. Kuki toi mulle välipalaa ja meinas loukkaantua, ku en heti iskeny kimppuun. :D En oikeen tykkää friteeratusta juustosta ja olin just syöny päivällisen.
Pidettiin ensin opareita toisillemme ja sitten junnuille.
Pidin Johnille ja junnutytölle.
Halusin harjoituttaa väistöjä. Ensin kvarttia paikaltaan ja suoralla kädenojennusripostilla. Sitten syöksyllä ja epäsuoralla ripostilla. Sitten askelsyöksyripostina (un-deux). Sitten liikkeestä samat, niin että miekkailijan pitää itse etäisyyden mukaan tehdä oikea riposti. Valmentajan täytyy tietenkin pitää etäisyydet selkeinä havaita (hyökkäyksessä askel eteen -> kädenojennus, paikaltaan - >syöksy paikaltaan + nopea perääntyminen painon jälkeen -> askelsyöksy). Tähän sitten lisäsin myös pysäytykset. Sitten kun meni hyvin, kokeilin kontrariposteja, oktaaviväistöjä, remissejä jne. Kun askelsyöksy toimi kahdella degagélla, vaihdoin väistön kvartti-kontrakvartiksi junnutytön kanssa. Johnin kanssa kokeilin myös tätä niin, että jokaiseen lisättiin vielä yksi välttö. Eli paikaltaan degagélla, syöksyn kanssa kahdella, askelsyöksyn kanssa kolmella. Kokeiltiin myös askelsyöksyn sijasta ryntäystä.
Muuta
- Aamulla ei treenattu. Katsottiin eka miesten floretin mm-finaalit ja sitten Ice Age 3.
- Iltapäivällä katsottiin, ku se Tanjan poika oli mm-finaalissa (säilän joukkuekilpailu) varamiehenä. Romania voittiki kultaa.
- Jouduin äsken syömään friteerattua juustoa ja leipää, vaikka ei ollu yhtään nälkä. Kuki toi mulle välipalaa ja meinas loukkaantua, ku en heti iskeny kimppuun. :D En oikeen tykkää friteeratusta juustosta ja olin just syöny päivällisen.
keskiviikko 7. lokakuuta 2009
7.10
7.10
Teoria
Improvining individual fencing skills
- A fencer has to vary and develop the repertoar
- A coach has to invent ways to develop the actions a fencer prefers to use
For each actions there is a contra action
Continuing the actions in the different conditions
Action: Circular parade 4
1. Circ. 4 - 6
2. Circ. 4 - Circ. 4
3. Circ. 4 - prime
4. Circ. 4 - contra attack 6 opposition
5. Circ. 4 - contra attack devitation
Action: attack PDF 6
1. PDF 6 - dsg
2. PDF 6 - double dsg
3. PDF 6 - hit on the lower sector
4. PDF 6 - remise opposition
Englantini saa sydämenne vuotamaan verta.
Harjoitusajalla pidettiin opareita romanialaisjunnuille. Pidin oparia teini-ikäiselle tytölle, joka pelotti minua paljon ja joka teki kauheaa vauhtia. Koitin saada tytön tekemään pistoja eri etäisyyksiltä. Ens kerralla sitte paremmin, nyt mokailin ihan urakalla. “Signaalit pienenmpinä“, neuvoi Kuki.
Sitten pidettiin oparit toisillemme. John piti minulle. Hän teetätti samaa harjoitusta, jonka jo aikaisemminkin olen esitellyt. Tykkään tästä paljon, sopii alkulämmittelyksi ainakin loistavasti.
Valmentaja ja miekkailija ovat pistoetäisyydellä. Valmentajalla on viisi signaalivaihtoehtoa, joihin jokaiseen erilainen reaktio. Aloitus teräkontaktista, valmentajalla sikstisidonta ilman painoa.
1. Valmentaja lyö terää siistipuolelta -> teränlyönti + pisto
2. Valmentaja liu’uttaa terää kohti miekkailijan kokilla (ranteessa kulma, kärki kättä ylempänä, kärki osoittaa ja uhkaa miekkailijaa) -> liukupisto
3. Valmentaja vaihtaa kontrasiistisidontaan -> kontrasiksti + pisto
4. Valmentaja tekee degagén ja uhkaa sisälinjaan -> kvarttiväistö + pisto
5. Valmentaja painaa terää yläviistoon sisälinjaan -> kontrakvartti + pisto
Tämä on siis peruskuvio, jota voi muokata (liike, lisäteräliikkeet). John muokkasi niin, että jokainen pisto (lukuun ottamatta kohtaa 2) tuli epäsuoraan, kun valmentaja painoi vastaan. Seuraavassa vaiheessa valmentaja lisäsi vielä suoran väistön, jolloin pistot piti tehdä kahdella degagélla.
Muuta
- Vieressä istuva äijä tuhisee, mennee hermot.
Teoria
Improvining individual fencing skills
- A fencer has to vary and develop the repertoar
- A coach has to invent ways to develop the actions a fencer prefers to use
For each actions there is a contra action
Continuing the actions in the different conditions
Action: Circular parade 4
1. Circ. 4 - 6
2. Circ. 4 - Circ. 4
3. Circ. 4 - prime
4. Circ. 4 - contra attack 6 opposition
5. Circ. 4 - contra attack devitation
Action: attack PDF 6
1. PDF 6 - dsg
2. PDF 6 - double dsg
3. PDF 6 - hit on the lower sector
4. PDF 6 - remise opposition
Englantini saa sydämenne vuotamaan verta.
Harjoitusajalla pidettiin opareita romanialaisjunnuille. Pidin oparia teini-ikäiselle tytölle, joka pelotti minua paljon ja joka teki kauheaa vauhtia. Koitin saada tytön tekemään pistoja eri etäisyyksiltä. Ens kerralla sitte paremmin, nyt mokailin ihan urakalla. “Signaalit pienenmpinä“, neuvoi Kuki.
Sitten pidettiin oparit toisillemme. John piti minulle. Hän teetätti samaa harjoitusta, jonka jo aikaisemminkin olen esitellyt. Tykkään tästä paljon, sopii alkulämmittelyksi ainakin loistavasti.
Valmentaja ja miekkailija ovat pistoetäisyydellä. Valmentajalla on viisi signaalivaihtoehtoa, joihin jokaiseen erilainen reaktio. Aloitus teräkontaktista, valmentajalla sikstisidonta ilman painoa.
1. Valmentaja lyö terää siistipuolelta -> teränlyönti + pisto
2. Valmentaja liu’uttaa terää kohti miekkailijan kokilla (ranteessa kulma, kärki kättä ylempänä, kärki osoittaa ja uhkaa miekkailijaa) -> liukupisto
3. Valmentaja vaihtaa kontrasiistisidontaan -> kontrasiksti + pisto
4. Valmentaja tekee degagén ja uhkaa sisälinjaan -> kvarttiväistö + pisto
5. Valmentaja painaa terää yläviistoon sisälinjaan -> kontrakvartti + pisto
Tämä on siis peruskuvio, jota voi muokata (liike, lisäteräliikkeet). John muokkasi niin, että jokainen pisto (lukuun ottamatta kohtaa 2) tuli epäsuoraan, kun valmentaja painoi vastaan. Seuraavassa vaiheessa valmentaja lisäsi vielä suoran väistön, jolloin pistot piti tehdä kahdella degagélla.
Muuta
- Vieressä istuva äijä tuhisee, mennee hermot.
keskiviikko 30. syyskuuta 2009
29.9 ja 30.9
Movements of a coach during the lesson
Hand only: attack
Body + legs: counter attack (stop hit)
Hand + legs: parade
Hand + legs together: attack sur la preparation
- Jotain yllättävää: valmennettavia ei saa kähmiä eikä pahoinpidellä.
- Muistanku minua käskettiin joskus pari vuotta sitten kattomaan vastustajaa silmiin ottelun aikana. En oo kyllä siihen pystyny. Kuki sanoki, että pittää kattoa ylävartaloa.
Harjoituksia:
Pidettiin opareita toisillemme. Ensin piti harjoituttaa väistöjä, sitten hyökkäyksiä, sitten hyökkäyksiä valmisteluun ja viimeisenä pysäytyspistoja. Signaaleista tosiaan saa aika hyvän käsityksen kaavion avulla, ja kaikki meillä opareita antavat varmasti nuo signaalit tietävätkin. Sitten tietenkin on jotain pieniä juttuja, jotka helposti unohtuvat: kun antaa vastustajalle paikan pistää ulkolinjaan, pitää pitää kättä tarpeeksi koukussa. Kun haluaa kvarttiväistön, uhkauksen pitää tulla tarpeeksi kauas terästä ja kontrasikstiä varten uhkaus tehdään lähelle terää. Kun haluaa oktaavin jälkeen antaa paikan pistää ripostin kylkeen, ¨täytyy uhkauksen jo tulla tarpeeksi lähelle vastustajaa käsi melko suorassa.
29.9
- Katsottiin videoita. Oltiin katsottu samat jo miljoonaan kertaan. Ei ole pitkään aikaan ollu niin vaikea pysyä hereillä.
Harjoituksissakaan ei tehty juuri mitään. Etenkään iltapäivällä, ku jäin ilman paria. Tein viis minsaa Kukin kanssa, sitte hengasin vaan. Ku muut päästettiin, pakotin Johnin vielä oppilaakseni.
Valmentaja tekee lyhyen hyökkäyksen. Miekkailija tekee
1) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan.
2) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja tekee kvarttiväistön, miekkailija kvartin ja epäsuoran ripostin
3) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja perääntyy alta pois, miekkailija menee terän kautta kylkeen ryntäyksellä.
Pidettiin oparia, teemalla pistopaikat. Kuki oparitti minua tosiaan. Erilaisia merkkejä sopivalle pistopaikalle olivat muun muassa vapaa linja (sinne vale, muualle pisto, myös un-deux‘na), terä tarjolla lyöntiä varten (pisto epäsuoraan). Jos terä on missä sattuu, ei saisi tehdä lyöntiä vaan valehyökkäyksen.
Muuta 30.9
- Hyttyset söivät minut yöllä ihan kokonaan. Nyt vaan raavin itseäni. Voisin selittää pitkästikin siitä, miten eri ötökät täällä minua syövät, mutta ette ehkä halua kuulla.
- Niin tosiaan, vähän väsyttää, ku minua ei päästetty nukkumaan ennen kahta, ku rakastavaiset olivat vallanneet huoneen. Älkääkä sanoko, että minun pitäisi valittaa jollekin, kaikki täällä kyllä tietää, että Tanja ei oo ikinä harjoituksissa ja tekee minun elämän hankalaksi. Mutta ku sepä sattuu olemaan huippumiekkailija, niin sille sallitaan ihan käsittämätön käytöskin. Minua tullaan taputtelemaan vaan olkapäälle, että voi voi, kyllä se siitä, pääset sinä joskus nukkumaan, minäpä meenki nyt.
- Sori ku en saanu tiistain muistiinpanoja heti nettiin. Olin vain laiska.
Hand only: attack
Body + legs: counter attack (stop hit)
Hand + legs: parade
Hand + legs together: attack sur la preparation
- Jotain yllättävää: valmennettavia ei saa kähmiä eikä pahoinpidellä.
- Muistanku minua käskettiin joskus pari vuotta sitten kattomaan vastustajaa silmiin ottelun aikana. En oo kyllä siihen pystyny. Kuki sanoki, että pittää kattoa ylävartaloa.
Harjoituksia:
Pidettiin opareita toisillemme. Ensin piti harjoituttaa väistöjä, sitten hyökkäyksiä, sitten hyökkäyksiä valmisteluun ja viimeisenä pysäytyspistoja. Signaaleista tosiaan saa aika hyvän käsityksen kaavion avulla, ja kaikki meillä opareita antavat varmasti nuo signaalit tietävätkin. Sitten tietenkin on jotain pieniä juttuja, jotka helposti unohtuvat: kun antaa vastustajalle paikan pistää ulkolinjaan, pitää pitää kättä tarpeeksi koukussa. Kun haluaa kvarttiväistön, uhkauksen pitää tulla tarpeeksi kauas terästä ja kontrasikstiä varten uhkaus tehdään lähelle terää. Kun haluaa oktaavin jälkeen antaa paikan pistää ripostin kylkeen, ¨täytyy uhkauksen jo tulla tarpeeksi lähelle vastustajaa käsi melko suorassa.
29.9
- Katsottiin videoita. Oltiin katsottu samat jo miljoonaan kertaan. Ei ole pitkään aikaan ollu niin vaikea pysyä hereillä.
Harjoituksissakaan ei tehty juuri mitään. Etenkään iltapäivällä, ku jäin ilman paria. Tein viis minsaa Kukin kanssa, sitte hengasin vaan. Ku muut päästettiin, pakotin Johnin vielä oppilaakseni.
Valmentaja tekee lyhyen hyökkäyksen. Miekkailija tekee
1) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan.
2) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja tekee kvarttiväistön, miekkailija kvartin ja epäsuoran ripostin
3) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja perääntyy alta pois, miekkailija menee terän kautta kylkeen ryntäyksellä.
Pidettiin oparia, teemalla pistopaikat. Kuki oparitti minua tosiaan. Erilaisia merkkejä sopivalle pistopaikalle olivat muun muassa vapaa linja (sinne vale, muualle pisto, myös un-deux‘na), terä tarjolla lyöntiä varten (pisto epäsuoraan). Jos terä on missä sattuu, ei saisi tehdä lyöntiä vaan valehyökkäyksen.
Muuta 30.9
- Hyttyset söivät minut yöllä ihan kokonaan. Nyt vaan raavin itseäni. Voisin selittää pitkästikin siitä, miten eri ötökät täällä minua syövät, mutta ette ehkä halua kuulla.
- Niin tosiaan, vähän väsyttää, ku minua ei päästetty nukkumaan ennen kahta, ku rakastavaiset olivat vallanneet huoneen. Älkääkä sanoko, että minun pitäisi valittaa jollekin, kaikki täällä kyllä tietää, että Tanja ei oo ikinä harjoituksissa ja tekee minun elämän hankalaksi. Mutta ku sepä sattuu olemaan huippumiekkailija, niin sille sallitaan ihan käsittämätön käytöskin. Minua tullaan taputtelemaan vaan olkapäälle, että voi voi, kyllä se siitä, pääset sinä joskus nukkumaan, minäpä meenki nyt.
- Sori ku en saanu tiistain muistiinpanoja heti nettiin. Olin vain laiska.
Tunnisteet:
hyppy,
hyökkäys valmisteluun,
hyökkäyspaikka,
opari,
pysäytyspisto,
signaalit,
valmentaminen,
väistöt
perjantai 25. syyskuuta 2009
25.9
Theory
Fighting activity
- Rules change fighting activity in each weapon. Sääntömuutokset muuttavat miekkailijoiden paremmuusjärjestystä.
Average fencing activity (Häh? Hyökkäyksillä saatujen pisteiden prosentti?)
Foil: 62 - 65 %, E: 44 - 47 %, S: 70 - 75 %
Alecin arvio pistopaikoista:
- 20 % ulkolinjaan, 80 % sisälinjaan.
- Kalvassa 80 % pistoista käteen.
- Miekkaiijan tyylin analysoimiseen tarvitaan yli 50 ottelua. Otteluita voi analysoida matemaattisesti.
Harjoituksia
1. Miekkaiija tekee lyhyeksi jääneen hyökkäyksen. Valmentaja vastahyökkää. Miekkailija väistää kvarttiin lyöntiväistöllä. Jos valmentaja jää möllötämään, suora riposti. Jos valmentaja perääntyy, un-deux. Tätä voi sitten lähteä kehittelemään lisäilemällä riposteja.
Dima piti minulle oparin (ruotsiksi..). Säädetiin varoasentoakin joku puoli tuntia (koska se oli huono, ei vain koska en ymmärtänyt ruotsia). Minulla taitaa olla reilusti korjattavaa iiihan kaikessa. Muutamia kroonisia ongelmia (jotta voitte sitte hyödyntää näitä minua vastaan):
- Kantapäät eivät ole minulla samalla viivalla varoasennossa. Jalat saavat kuulemma olla hieman “ristissä”, mutta kunhan kantapäiden väliin ei vain jää tyhjää.
- Peukalo on kello yhden sijasta kello kolmen kohdalla.
- Käsi on liian kaukana sikstissä.
- Pistossa ranne taittuu
- Olkapää jännittää pistossa.
- Käsi suoristuu liian suoraksi ennen pistoa (lopullinen suoristuminen pitäisi olla vasta juuri hetkeä ennen pistoa).
- Väistöt ovat liian isoja (yllätys!) ja terä osoittaa liian ylös (vaikeuttaa degagéta).
- Degagé on ihan perseestä. En saanu sitä millään tehtyä oikein, joten Dima neuvoi vaihtoehtoisen tavan tehdä degagén. Minun pitäisi antaa vastustajan painaa terää, sitten kiertää ja ojentaa käsi. Degagén kaksi vaihetta: kärki ja loppuosa.
Tehtiin ihan yksinkertaista sarjaa, jota kasvatettiin sitten vaihe vaiheelta. Lopullinen versio meni jotenkin näin: Kvarttiväistö, un-deux- septimi, liukupisto.
Muuta part aamupäivä:
- Taaskaan ei mitenkään liity mihinkään, mutta aivan järjetön teiniangsti ja vitutus, ja täällä ihmiset taas tappelee. Koska Alec ei kuuntele yhtään kenenkään kysymyksiä, ja kaikki aika menee ihan epäolennaiseen selitykseen huonolla englannilla ja ihmiset koittaa huonolla menestyksellä kysyä selvennyksiä. Ei siinä mitään, tyyppi on kyllä tosi symppis, mutta kuunteleminen ärsyttää, jos ei tajua mitään. Ja mun vakiopaikka on viety, ja tästä uudesta paikasta näkee vain Alecin takaliston. Ja istun Vesnan vieressä ja en jaksa kuuunnnella sitä. Se ärsyttää läsnäolollaanki. Ja vastapäätä istuu tuo huonekaveri, jota jaksan vielä vähemmän, ja jonka meluamiseen heräsin tänäkin aamu turhautuneena. On tainnu tulla sosiaalisuuskiintiö täyteen, toivottavasti pääsen treenaamaan jonku mukavan tyypin kanssa. Jos joudun Vesnan pariksi, joudun ehkä lähtemään vetämään kesken harjotusten ennen ku hakkaan naisen kokillilla.
- Yritän kovasti keskittyä, mutta mietin nyt vaan, että tarvitsenko ulkoisen levyaseman tähän koneeseen.
- Vesna: “Oon lihonu kolme kiloa, näen sen peilistä” “Annan sun yhteystiedot lapsilleni, kun he ovat saman ikäisiä kuin sinä. He ovat 14- ja 11-vuotiaita.”
- Näkeeköhän se, että kirjoittelen siitä?
Muuta part iltapäivä:
- Kamala väsy ollu koko päivän, enkä vissiin oo ainoa. Iltapäivälä pyörittiin salissa pari tuntia tekemättä yhtään mitään. Sitte meidät päästettiin pois, ku ei meistä ollu treenaamaan,
- Onnea Polariin!
Fighting activity
- Rules change fighting activity in each weapon. Sääntömuutokset muuttavat miekkailijoiden paremmuusjärjestystä.
Average fencing activity (Häh? Hyökkäyksillä saatujen pisteiden prosentti?)
Foil: 62 - 65 %, E: 44 - 47 %, S: 70 - 75 %
Alecin arvio pistopaikoista:
- 20 % ulkolinjaan, 80 % sisälinjaan.
- Kalvassa 80 % pistoista käteen.
- Miekkaiijan tyylin analysoimiseen tarvitaan yli 50 ottelua. Otteluita voi analysoida matemaattisesti.
Harjoituksia
1. Miekkaiija tekee lyhyeksi jääneen hyökkäyksen. Valmentaja vastahyökkää. Miekkailija väistää kvarttiin lyöntiväistöllä. Jos valmentaja jää möllötämään, suora riposti. Jos valmentaja perääntyy, un-deux. Tätä voi sitten lähteä kehittelemään lisäilemällä riposteja.
Dima piti minulle oparin (ruotsiksi..). Säädetiin varoasentoakin joku puoli tuntia (koska se oli huono, ei vain koska en ymmärtänyt ruotsia). Minulla taitaa olla reilusti korjattavaa iiihan kaikessa. Muutamia kroonisia ongelmia (jotta voitte sitte hyödyntää näitä minua vastaan):
- Kantapäät eivät ole minulla samalla viivalla varoasennossa. Jalat saavat kuulemma olla hieman “ristissä”, mutta kunhan kantapäiden väliin ei vain jää tyhjää.
- Peukalo on kello yhden sijasta kello kolmen kohdalla.
- Käsi on liian kaukana sikstissä.
- Pistossa ranne taittuu
- Olkapää jännittää pistossa.
- Käsi suoristuu liian suoraksi ennen pistoa (lopullinen suoristuminen pitäisi olla vasta juuri hetkeä ennen pistoa).
- Väistöt ovat liian isoja (yllätys!) ja terä osoittaa liian ylös (vaikeuttaa degagéta).
- Degagé on ihan perseestä. En saanu sitä millään tehtyä oikein, joten Dima neuvoi vaihtoehtoisen tavan tehdä degagén. Minun pitäisi antaa vastustajan painaa terää, sitten kiertää ja ojentaa käsi. Degagén kaksi vaihetta: kärki ja loppuosa.
Tehtiin ihan yksinkertaista sarjaa, jota kasvatettiin sitten vaihe vaiheelta. Lopullinen versio meni jotenkin näin: Kvarttiväistö, un-deux- septimi, liukupisto.
Muuta part aamupäivä:
- Taaskaan ei mitenkään liity mihinkään, mutta aivan järjetön teiniangsti ja vitutus, ja täällä ihmiset taas tappelee. Koska Alec ei kuuntele yhtään kenenkään kysymyksiä, ja kaikki aika menee ihan epäolennaiseen selitykseen huonolla englannilla ja ihmiset koittaa huonolla menestyksellä kysyä selvennyksiä. Ei siinä mitään, tyyppi on kyllä tosi symppis, mutta kuunteleminen ärsyttää, jos ei tajua mitään. Ja mun vakiopaikka on viety, ja tästä uudesta paikasta näkee vain Alecin takaliston. Ja istun Vesnan vieressä ja en jaksa kuuunnnella sitä. Se ärsyttää läsnäolollaanki. Ja vastapäätä istuu tuo huonekaveri, jota jaksan vielä vähemmän, ja jonka meluamiseen heräsin tänäkin aamu turhautuneena. On tainnu tulla sosiaalisuuskiintiö täyteen, toivottavasti pääsen treenaamaan jonku mukavan tyypin kanssa. Jos joudun Vesnan pariksi, joudun ehkä lähtemään vetämään kesken harjotusten ennen ku hakkaan naisen kokillilla.
- Yritän kovasti keskittyä, mutta mietin nyt vaan, että tarvitsenko ulkoisen levyaseman tähän koneeseen.
- Vesna: “Oon lihonu kolme kiloa, näen sen peilistä” “Annan sun yhteystiedot lapsilleni, kun he ovat saman ikäisiä kuin sinä. He ovat 14- ja 11-vuotiaita.”
- Näkeeköhän se, että kirjoittelen siitä?
Muuta part iltapäivä:
- Kamala väsy ollu koko päivän, enkä vissiin oo ainoa. Iltapäivälä pyörittiin salissa pari tuntia tekemättä yhtään mitään. Sitte meidät päästettiin pois, ku ei meistä ollu treenaamaan,
- Onnea Polariin!
lauantai 19. syyskuuta 2009
19.9
Teoria
-Valmentajan on osattava monia juttuja lasten opettamisesta huippu-urheilijan Olympia-kauden suunnitteluun.
The consecutive study
- introduction -> study -> perfection
Introduction:
- mallin oltava täydellinen (jos valmentaja on perseestä, voi käyttää esim. videoita). Lyhyt vaihe.
Study:
- Ensin miekkailija voi kokeilla liikettä yksin. Sitten parin kanssa ilman liikettä, jolloin valmentajan tulee olla tarkkailemassa ja korjaamassa. Ensin miekkailija tekee liikettä oma-aloitteisesti, seuraavassa vaiheessa parin näyttämästä signaalista. Tässä vaiheessa miekkailijalla ei välttämättä vielä osaa käyttää liikettä ottelussa! Liikkeen oppiminen oikein on erittäin tärkeää! Syntyneitä virheellisiä tapoja vaikea ellei mahdotonta korjata (huomattu on…)!
Perfection:
- =Oparihommia, otteluharjoittelua, sparrausta. Kaikista miekkailijan virheistä ei tarvitse päästä eroon: joistain pienistä virheistä voi tulla osa miekkailijan omalaatuista tyyliä!
Ryhmäopettamisesta:
- Kaikki miekkailijat ryhmässä ovat aina eritasoisia. Jokaiseen pitää kiinnittää huomiota ja miekkailijat pitäisi saattaa treenaamaan suunnilleen oman tasoisensa parin kanssa. Mistähän tämmöisiä resursseja löytyy?
Jalkatyöharjoituksia:
1. Miekkailijat liikkuvat vapaasti edestakaisin. Äänimerkistä miekkailijat jatkavat yhdellä askeleella (perääntyvät siis ottavat askeleen taakepäin ja etenevät eteenpäin) ja vaihtavat nopeasti suuntaa ja ottavat kaksi askelta uuteen suuntaan. Lisänä voi ottaa ryntäyksen kahden askeleen jälkeen.
2. Miekkailijat liikkuvat vapaasti edestakaisin. Ensimmäisestä äänimerkistä he tekevät syöksyn. Toisesta askelsyöksyn. Kolmannesta hyppy-askel-syöksy. Neljännestä hyppy-askel-ryntäys.
3. Miekkailijat liikkuvat vapaasti. Merkistä hyppy taakse, askel ja ryntäys (tai jokin muu sarja).
Treeniajalla saimme pitää parin kanssa vuorotellen opareita ihan mistä ja miten vain.
Johnin o-parimalli:
Valmentaja ja miekkailija ovat pistoetäisyydellä ja miekat sikstisidonnassa. Reaktiovaihtoehdot:
1. Valmentaja lyö terää. Miekkailija pistää teränlyönnillä.
2. Valmentaja liu’uttaa terää alaspäin. Miekkailija pistää sidonnalla.
3. Valmentaja uhkaa sisälinjaan. Miekkailija tekee kvarttiväistöripostin.
4. Valmentaja kiertää miekkailijan terän toiselle puolelle. Miekkailijalta kiertosikstiväistö, pisto.
5. Valmentaja lähtee painamaan terää ja nostamaan sitä ylöspäin (tätä ei voi sanoin kuvata, pitää nähdä :D) . Miekkailija tekee kontrakvarttiväistön ja ripostin.
Sitten liikuttiin. Tehtiin riposteja lähinnä. Tämä oli ihan jännä:
Valmentaja hyökkää kylkeen. Miekkailija tekee oktaaviväistön ja pistää ylös TAI kiertää ensin valmentajan puolikiertosikstin.
Kaksi juttua, joista Kuki huomautti pariani:
Miekkailija tarvitsee taukoja. Itsekin huomaa kyllä, että monesti jalat ja käsi jaksaisivat vielä tehdä, jos aivot vain olisivat käskyjä antamassa.
Pysäytyksen oikea paikka on, kun valmentaja liikkuu eteenpäin (ja tietenkin parasta, jos valmentaja liikkuisi nopeasti).
Sitten tärkein, eli minun mokani. Näytin signaalia yhdistetylle hyökkäykselle ja ripostille. Teen sen kuulemma aivan päin helvettiä. Käden pitää selkeästi lähteä ensin ja vasta sen lopetettua liikkeen jalat voivat jatkaa. Eli siis näin tekee valmentaja halutessaan teräkontaktista antaa signaalin yhdistetylle (miekkailija tekee epäsuoran valeen, kiertää ja pistää):
1. Valmentaja painaa terää (vetää kättä itseään päin ja kääntää rannetta, kyynärpää paikoillaan).2. Valmentaja ottaa askeleen taakse ja 3. tekee toisen väistön. Vaiheiden 2 ja 3 välillä ei tarvitse olla taukoa, mutta vaiheita 1 ja 2 ei saa missään nimessä mennä yhdistämään!
Onhan tästä ollu meilläkin puhetta joskus, silti oon kyllä tehny väärin aina.
-Valmentajan on osattava monia juttuja lasten opettamisesta huippu-urheilijan Olympia-kauden suunnitteluun.
The consecutive study
- introduction -> study -> perfection
Introduction:
- mallin oltava täydellinen (jos valmentaja on perseestä, voi käyttää esim. videoita). Lyhyt vaihe.
Study:
- Ensin miekkailija voi kokeilla liikettä yksin. Sitten parin kanssa ilman liikettä, jolloin valmentajan tulee olla tarkkailemassa ja korjaamassa. Ensin miekkailija tekee liikettä oma-aloitteisesti, seuraavassa vaiheessa parin näyttämästä signaalista. Tässä vaiheessa miekkailijalla ei välttämättä vielä osaa käyttää liikettä ottelussa! Liikkeen oppiminen oikein on erittäin tärkeää! Syntyneitä virheellisiä tapoja vaikea ellei mahdotonta korjata (huomattu on…)!
Perfection:
- =Oparihommia, otteluharjoittelua, sparrausta. Kaikista miekkailijan virheistä ei tarvitse päästä eroon: joistain pienistä virheistä voi tulla osa miekkailijan omalaatuista tyyliä!
Ryhmäopettamisesta:
- Kaikki miekkailijat ryhmässä ovat aina eritasoisia. Jokaiseen pitää kiinnittää huomiota ja miekkailijat pitäisi saattaa treenaamaan suunnilleen oman tasoisensa parin kanssa. Mistähän tämmöisiä resursseja löytyy?
Jalkatyöharjoituksia:
1. Miekkailijat liikkuvat vapaasti edestakaisin. Äänimerkistä miekkailijat jatkavat yhdellä askeleella (perääntyvät siis ottavat askeleen taakepäin ja etenevät eteenpäin) ja vaihtavat nopeasti suuntaa ja ottavat kaksi askelta uuteen suuntaan. Lisänä voi ottaa ryntäyksen kahden askeleen jälkeen.
2. Miekkailijat liikkuvat vapaasti edestakaisin. Ensimmäisestä äänimerkistä he tekevät syöksyn. Toisesta askelsyöksyn. Kolmannesta hyppy-askel-syöksy. Neljännestä hyppy-askel-ryntäys.
3. Miekkailijat liikkuvat vapaasti. Merkistä hyppy taakse, askel ja ryntäys (tai jokin muu sarja).
Treeniajalla saimme pitää parin kanssa vuorotellen opareita ihan mistä ja miten vain.
Johnin o-parimalli:
Valmentaja ja miekkailija ovat pistoetäisyydellä ja miekat sikstisidonnassa. Reaktiovaihtoehdot:
1. Valmentaja lyö terää. Miekkailija pistää teränlyönnillä.
2. Valmentaja liu’uttaa terää alaspäin. Miekkailija pistää sidonnalla.
3. Valmentaja uhkaa sisälinjaan. Miekkailija tekee kvarttiväistöripostin.
4. Valmentaja kiertää miekkailijan terän toiselle puolelle. Miekkailijalta kiertosikstiväistö, pisto.
5. Valmentaja lähtee painamaan terää ja nostamaan sitä ylöspäin (tätä ei voi sanoin kuvata, pitää nähdä :D) . Miekkailija tekee kontrakvarttiväistön ja ripostin.
Sitten liikuttiin. Tehtiin riposteja lähinnä. Tämä oli ihan jännä:
Valmentaja hyökkää kylkeen. Miekkailija tekee oktaaviväistön ja pistää ylös TAI kiertää ensin valmentajan puolikiertosikstin.
Kaksi juttua, joista Kuki huomautti pariani:
Miekkailija tarvitsee taukoja. Itsekin huomaa kyllä, että monesti jalat ja käsi jaksaisivat vielä tehdä, jos aivot vain olisivat käskyjä antamassa.
Pysäytyksen oikea paikka on, kun valmentaja liikkuu eteenpäin (ja tietenkin parasta, jos valmentaja liikkuisi nopeasti).
Sitten tärkein, eli minun mokani. Näytin signaalia yhdistetylle hyökkäykselle ja ripostille. Teen sen kuulemma aivan päin helvettiä. Käden pitää selkeästi lähteä ensin ja vasta sen lopetettua liikkeen jalat voivat jatkaa. Eli siis näin tekee valmentaja halutessaan teräkontaktista antaa signaalin yhdistetylle (miekkailija tekee epäsuoran valeen, kiertää ja pistää):
1. Valmentaja painaa terää (vetää kättä itseään päin ja kääntää rannetta, kyynärpää paikoillaan).2. Valmentaja ottaa askeleen taakse ja 3. tekee toisen väistön. Vaiheiden 2 ja 3 välillä ei tarvitse olla taukoa, mutta vaiheita 1 ja 2 ei saa missään nimessä mennä yhdistämään!
Onhan tästä ollu meilläkin puhetta joskus, silti oon kyllä tehny väärin aina.
perjantai 18. syyskuuta 2009
18.9
18.9
Harjoituksia:
Viimeinen vaihe Tyshlerin mallista:
- Miekkailija hyökkää (esim. teränlyönnillä, sidonnalla, valeella jne.) valmentaja reagoi, miekkailija koettaa saada piston perille. Siis hyökkäämisen harjoittelua!
Itse tein aika paljon suoriakin hyökkäyksiä. En oikeen tiedä, kannattaako niitä harjoitella vai ei, bulgarialainen tyttö ei vaikuttanut väistävän kauhean tosissaan. Tästä sellainen huomio, että käden liian aikaiseen ojentumiseen valehyökkäyksissä kannattaa kiinnittää huomiota, samoin tahdin kiihtyvyyteen sitten, kun tekniikka toimii.
Iltapäivän ainoa harjoitus. Harjoituksen tarkoituksena oli harjoitella jotain tiettyä liikettä ja sitten siihen soveltuvia jatkoliikkeitä:
Miekailija provosoi valmentajaa vastahyökkäykseen: kättä vedetään hieman tavallista enemmän sikstilinjaan ja otetaan pieni askel AINOASTAAN ETUJALALLA. Valmentaja ojentaa kätensä ja tehdäkseen liikkeestä hyökkäävään, hän myös hieman nojaa eteenpäin. Miekkailija tekee kvarttiväistön. Valmentaja lähtee tekemään kvarttiväistöä ja sen perään sikstiä. Miekkailija tekee ripostin un-deux’lla. HUOM! Valmentaja tekee väistöt pieninä ja lähinnä ranneliikkeellä (supinaatio-pronaatioliike).
Liikkeellä on kolme jatkovaihtoehtoa:
- Valmentaja antaa miekkailijan pistää.
- Valmentaja tekee kvarttiväistön, ripostin ja lähtee tekemään kontraripostia kvarttiin. Miekkailijan pitää tehdä kvarttiväistö ja oma kontraripostinsa epäsuorana.
- Valmentaja perääntyy piston alta. Miekkailija tekee remissin un-deux-liikkeenä.
HUOM! Miekkailijan edettävä suoraan eteenpäin remissin kanssa. Minä nousin aina välillä semisti syöksyasentoon, jos vauhti nousi liikaa. Kesti hetken saada motoriikka toimimaan.
Tein ruotsalaisen valmentajan kanssa. Siltä tyypiltä oppii hurjasti! Ja tuossa on mukava huomata, että minunkin tasoiseni miekkailija pystyy tarpeeksi nopeasti toimiessaan saamaan piston perille ennen valmentajan väistöä.
Teoria
Jos ette ymmärrä kolmikielistä (Alec, englanti, suomi) tekstiä, jättäkää lukematta. Oon pahoillani, että teksti on kauhean epäselvä. Voin kuitenkin ylpeästi todeta, että oon tehny tätä luentoa paljon selkeämmäksi kuin se Alecin suusta tulleena oli. Sanakirja on varmasti ollut ahkerasti käytössä luentoa suunniteltaessa, mutta sanojen oikeaa käyttöähän ei sanakirjasta aina saa selville. Kieli vaihteli sen mukaan, millä kielellä asian sai minusta parhaiten ilmaistua. Sori L
Tekniikka
- “erityiset liikkeet ajassa ja paikassa”
1. Yksikertaiset liikkeet
2. Liikkeet, joissa täytyy tehdä valinta (yhdistetyt)
3. Spontaanit suunnitelman muutokset
Tekniikan osat:
- Liikkeiden rakenne (Periaatteessa erilaisia miekkailuliikkeitä on jonkun mukaan 11 000. Miekkailija käyttää ottelussa 30 - 45 liikettä. Miekkailijan on hyvä olla tietoinen omasta repertuaaristaan).
-Varoasento: tasapainon perusta.
- Hyvä tekniikka: oikea aika, paikka, energia, liikerata.
- Ottelutilanteen tekniikka
- The level of mistakes
- Järkevät toimet odottamattomissa tilanteissa
- The stability (“stable” :D:D) of structure during the execution action against hindrance.
- Liikkeiden mukauttaminen ottelutilanteeseen ja vastustajaa vastaan.
-The accuracy of hit
- The elimination of unnecessary movements
- The number of non-valable hits
- Pass situations
- Combination actions (offensive, defencive)
- Hyökkäyksen jatkaminen (vastahyökkäystä vastaan)
- Liikkeiden ajoitus ja nopeus
Maanantaina puhutaan opitaan kuulemma sitten siitä, miten tekniikan oppiminen etenee.
Muuta:
- Ei ruveta me ikinä pitämään aamutreenejä!
Harjoituksia:
Viimeinen vaihe Tyshlerin mallista:
- Miekkailija hyökkää (esim. teränlyönnillä, sidonnalla, valeella jne.) valmentaja reagoi, miekkailija koettaa saada piston perille. Siis hyökkäämisen harjoittelua!
Itse tein aika paljon suoriakin hyökkäyksiä. En oikeen tiedä, kannattaako niitä harjoitella vai ei, bulgarialainen tyttö ei vaikuttanut väistävän kauhean tosissaan. Tästä sellainen huomio, että käden liian aikaiseen ojentumiseen valehyökkäyksissä kannattaa kiinnittää huomiota, samoin tahdin kiihtyvyyteen sitten, kun tekniikka toimii.
Iltapäivän ainoa harjoitus. Harjoituksen tarkoituksena oli harjoitella jotain tiettyä liikettä ja sitten siihen soveltuvia jatkoliikkeitä:
Miekailija provosoi valmentajaa vastahyökkäykseen: kättä vedetään hieman tavallista enemmän sikstilinjaan ja otetaan pieni askel AINOASTAAN ETUJALALLA. Valmentaja ojentaa kätensä ja tehdäkseen liikkeestä hyökkäävään, hän myös hieman nojaa eteenpäin. Miekkailija tekee kvarttiväistön. Valmentaja lähtee tekemään kvarttiväistöä ja sen perään sikstiä. Miekkailija tekee ripostin un-deux’lla. HUOM! Valmentaja tekee väistöt pieninä ja lähinnä ranneliikkeellä (supinaatio-pronaatioliike).
Liikkeellä on kolme jatkovaihtoehtoa:
- Valmentaja antaa miekkailijan pistää.
- Valmentaja tekee kvarttiväistön, ripostin ja lähtee tekemään kontraripostia kvarttiin. Miekkailijan pitää tehdä kvarttiväistö ja oma kontraripostinsa epäsuorana.
- Valmentaja perääntyy piston alta. Miekkailija tekee remissin un-deux-liikkeenä.
HUOM! Miekkailijan edettävä suoraan eteenpäin remissin kanssa. Minä nousin aina välillä semisti syöksyasentoon, jos vauhti nousi liikaa. Kesti hetken saada motoriikka toimimaan.
Tein ruotsalaisen valmentajan kanssa. Siltä tyypiltä oppii hurjasti! Ja tuossa on mukava huomata, että minunkin tasoiseni miekkailija pystyy tarpeeksi nopeasti toimiessaan saamaan piston perille ennen valmentajan väistöä.
Teoria
Jos ette ymmärrä kolmikielistä (Alec, englanti, suomi) tekstiä, jättäkää lukematta. Oon pahoillani, että teksti on kauhean epäselvä. Voin kuitenkin ylpeästi todeta, että oon tehny tätä luentoa paljon selkeämmäksi kuin se Alecin suusta tulleena oli. Sanakirja on varmasti ollut ahkerasti käytössä luentoa suunniteltaessa, mutta sanojen oikeaa käyttöähän ei sanakirjasta aina saa selville. Kieli vaihteli sen mukaan, millä kielellä asian sai minusta parhaiten ilmaistua. Sori L
Tekniikka
- “erityiset liikkeet ajassa ja paikassa”
1. Yksikertaiset liikkeet
2. Liikkeet, joissa täytyy tehdä valinta (yhdistetyt)
3. Spontaanit suunnitelman muutokset
Tekniikan osat:
- Liikkeiden rakenne (Periaatteessa erilaisia miekkailuliikkeitä on jonkun mukaan 11 000. Miekkailija käyttää ottelussa 30 - 45 liikettä. Miekkailijan on hyvä olla tietoinen omasta repertuaaristaan).
-Varoasento: tasapainon perusta.
- Hyvä tekniikka: oikea aika, paikka, energia, liikerata.
- Ottelutilanteen tekniikka
- The level of mistakes
- Järkevät toimet odottamattomissa tilanteissa
- The stability (“stable” :D:D) of structure during the execution action against hindrance.
- Liikkeiden mukauttaminen ottelutilanteeseen ja vastustajaa vastaan.
-The accuracy of hit
- The elimination of unnecessary movements
- The number of non-valable hits
- Pass situations
- Combination actions (offensive, defencive)
- Hyökkäyksen jatkaminen (vastahyökkäystä vastaan)
- Liikkeiden ajoitus ja nopeus
Maanantaina puhutaan opitaan kuulemma sitten siitä, miten tekniikan oppiminen etenee.
Muuta:
- Ei ruveta me ikinä pitämään aamutreenejä!
torstai 17. syyskuuta 2009
17.9
Katottiin ensin videota MM-kisoista. Taas.
Sitten seurasi kauhea tappelu tuomariterminologiasta. Että miten pitäisi siteerata, jos hyökkääjä jättää toisen väistön jälkeen kätensä suoraksi ja saa sillä tavalla pisteen. Alecin mielestä sitä ei voi siteerata remiseksi, mutta kukaan ei oikein saanut selvyyttä, että mikä sitten olisi oikea ilmaus.
Tappeluun meni suurin osa aamutreeneistä. Lopulta päästiin jatkamaan Tyshlerin oparimallia. Jatkettiin sitä myös iltapäivällä.
Kuki tuli takaisin illalla, toivottavasti voitaisiin tehdä pikkusen enemmän vastaisuudessa. Ollaan vaan pidetty taukoja koko harjotusajan. Ja harjotusaikakin on lyhentynyt, kun aloitetaan myöhässä ja lopetetaan jopa tuntia liian aikaisin,
Niin ne harjoitukset:
1. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi (esim. jokin väistö). Miekkailija uusii suorituksensa niin, että hän saa piston esim. kiertämällä väistön. Huom! Kuten Alec sanoi minun kanssani harjoittelevalle: “Oikealta miekkailijalta pitää sitten vaatia nopeutta”. :D
2. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi. Miekkailija EI uusi suoritustaan reagoimalla tuohon liikkeeseen, vaan koittaa päätellä, mitä valmentaja tekee seuraavalla kerralla. Ihan käsittämättömän vaikeaa! En tiiä, voiko tää ees toimia.
3. Valmentaja hyökkää. Miekkailija puolustautuu haluamallaan tavalla. Hän voi vaihdella väistöä, ripostia ja jalkatyötä. Tietenkin vastahyökkäystäkin voi kokeilla.
Kivoja lisiä tähän saa valmentaja lisättyä muun muassa valehyökkäyksistä, eri linjaan tulevista hyökkäyksistä ja hyökkäysetäisyyden muutoksista ja esim. etäisyyttä voi muutella perääntymällä ripostin alta nopeasti (miekkailijan tehtävä askelsyöksy tai remissi) tai jäämällä syöksyasentoon (miekkailijan tehtävä paikaltaan).
John halusi pitää minulle lyhyen oparin. Se alkoi pistoetäisyydeltä. Ensin pistin viidesti paikaltaan. Sitten viidesti epäsuoraan valmentajan painaessa terääni vasten. Sitten viidesti valmentajan tehdessä kiertosikstiä. Sitten lähdettiin liikkumaan. Suurin osa signaaleista oli tuttuja: kvarttiväistösignaali, hyökkäys valmisteluun -signaali ja sidontasignaali. Sidontaa tehtiin samalla tavalla kuin taannoisessa harjoituksessa - minun piti tehdä hyökkäys sidonnasta joko suoraan, epäsuorana tai kiertoväistön välttäen. Sitten oli vielä pysäytyspistosignaali, joka oli se, kun John veti kättään taakse edetessään. En oikein ole varma, oliko pysäytyspistosignaali hyvä vai ei. Mutta alun epäsuoran piston signaalista pidin kovasti, epäsuorat hyökkäykset taitavat olla meillä Oulussa vähän heikko kohta.
Sitten vielä yksi huomio harjoituksista kahden viikon ajalta: väistöt tehdään yleensä paikaltaan ja ripostit askeleella. Taitaa olla koulukuntaeroja, eikös vain?
Toistaiseksi kukaan ei ole kuollut minun kanssani harjoitellessaan. Se voi kuitenkin olla edessä, en ikinä muista, että harva jaksaa rehkiä kovin kauaa :(
Jalka voi ihan hyvin. Oon yrittäny ottaa aika rennosti. Pari päivää söin ibuprofeiinia ennen harjotuksia, nyt oon vaan hautonut jalkaa jään kanssa. Varmaan ongelma on ollu siinä, kun alkulämmittelyä ei aina ehdi tehdä ja joka välissä on taukoja, joiden aikana ehtii kylmettää lihaksensa. Oon koittanu tehdä kunnon alkulämmittelyt sillä aikaa ku muut taukoilee ja potkii tennispalloa. Oon koittanut tehdä omatoimista jalkatyötä vasenkätisenä. Kahden kuukauden jälkeen mulla on siis salainen valtti, vasenkätisyys.
Tänään treenattiin iltapäivällä puolitoista tuntia. Kysyin, että mikä on nyt suunnitelma, ku mitään ei ollu tapahtunu vähään aikaan. “Ensin voit tehdä muistiinpanoja, sitten voit pitää tauon ja sitten lopetetaan.” :D:D
Jos joku kirjottelis näin pitkiä bloggauksia näin vähistä tapahtumista, minä en ehkä lukisi, pakko tunnustaa.
Sitten seurasi kauhea tappelu tuomariterminologiasta. Että miten pitäisi siteerata, jos hyökkääjä jättää toisen väistön jälkeen kätensä suoraksi ja saa sillä tavalla pisteen. Alecin mielestä sitä ei voi siteerata remiseksi, mutta kukaan ei oikein saanut selvyyttä, että mikä sitten olisi oikea ilmaus.
Tappeluun meni suurin osa aamutreeneistä. Lopulta päästiin jatkamaan Tyshlerin oparimallia. Jatkettiin sitä myös iltapäivällä.
Kuki tuli takaisin illalla, toivottavasti voitaisiin tehdä pikkusen enemmän vastaisuudessa. Ollaan vaan pidetty taukoja koko harjotusajan. Ja harjotusaikakin on lyhentynyt, kun aloitetaan myöhässä ja lopetetaan jopa tuntia liian aikaisin,
Niin ne harjoitukset:
1. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi (esim. jokin väistö). Miekkailija uusii suorituksensa niin, että hän saa piston esim. kiertämällä väistön. Huom! Kuten Alec sanoi minun kanssani harjoittelevalle: “Oikealta miekkailijalta pitää sitten vaatia nopeutta”. :D
2. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi. Miekkailija EI uusi suoritustaan reagoimalla tuohon liikkeeseen, vaan koittaa päätellä, mitä valmentaja tekee seuraavalla kerralla. Ihan käsittämättömän vaikeaa! En tiiä, voiko tää ees toimia.
3. Valmentaja hyökkää. Miekkailija puolustautuu haluamallaan tavalla. Hän voi vaihdella väistöä, ripostia ja jalkatyötä. Tietenkin vastahyökkäystäkin voi kokeilla.
Kivoja lisiä tähän saa valmentaja lisättyä muun muassa valehyökkäyksistä, eri linjaan tulevista hyökkäyksistä ja hyökkäysetäisyyden muutoksista ja esim. etäisyyttä voi muutella perääntymällä ripostin alta nopeasti (miekkailijan tehtävä askelsyöksy tai remissi) tai jäämällä syöksyasentoon (miekkailijan tehtävä paikaltaan).
John halusi pitää minulle lyhyen oparin. Se alkoi pistoetäisyydeltä. Ensin pistin viidesti paikaltaan. Sitten viidesti epäsuoraan valmentajan painaessa terääni vasten. Sitten viidesti valmentajan tehdessä kiertosikstiä. Sitten lähdettiin liikkumaan. Suurin osa signaaleista oli tuttuja: kvarttiväistösignaali, hyökkäys valmisteluun -signaali ja sidontasignaali. Sidontaa tehtiin samalla tavalla kuin taannoisessa harjoituksessa - minun piti tehdä hyökkäys sidonnasta joko suoraan, epäsuorana tai kiertoväistön välttäen. Sitten oli vielä pysäytyspistosignaali, joka oli se, kun John veti kättään taakse edetessään. En oikein ole varma, oliko pysäytyspistosignaali hyvä vai ei. Mutta alun epäsuoran piston signaalista pidin kovasti, epäsuorat hyökkäykset taitavat olla meillä Oulussa vähän heikko kohta.
Sitten vielä yksi huomio harjoituksista kahden viikon ajalta: väistöt tehdään yleensä paikaltaan ja ripostit askeleella. Taitaa olla koulukuntaeroja, eikös vain?
Toistaiseksi kukaan ei ole kuollut minun kanssani harjoitellessaan. Se voi kuitenkin olla edessä, en ikinä muista, että harva jaksaa rehkiä kovin kauaa :(
Jalka voi ihan hyvin. Oon yrittäny ottaa aika rennosti. Pari päivää söin ibuprofeiinia ennen harjotuksia, nyt oon vaan hautonut jalkaa jään kanssa. Varmaan ongelma on ollu siinä, kun alkulämmittelyä ei aina ehdi tehdä ja joka välissä on taukoja, joiden aikana ehtii kylmettää lihaksensa. Oon koittanu tehdä kunnon alkulämmittelyt sillä aikaa ku muut taukoilee ja potkii tennispalloa. Oon koittanut tehdä omatoimista jalkatyötä vasenkätisenä. Kahden kuukauden jälkeen mulla on siis salainen valtti, vasenkätisyys.
Tänään treenattiin iltapäivällä puolitoista tuntia. Kysyin, että mikä on nyt suunnitelma, ku mitään ei ollu tapahtunu vähään aikaan. “Ensin voit tehdä muistiinpanoja, sitten voit pitää tauon ja sitten lopetetaan.” :D:D
Jos joku kirjottelis näin pitkiä bloggauksia näin vähistä tapahtumista, minä en ehkä lukisi, pakko tunnustaa.
tiistai 15. syyskuuta 2009
15.9
15.9
Tenoria:
- Katsottiin toinen Tyshlerin video. Se keskittyi takniikkaan. Oon nyt aika pahoillani ja harmissani, mutta en minä vaan oikeesti ehdi nähdä mitä tuossa videolla tapahtuu.
Keskusteltua Tyshlerin oparista:
- Miekkailijan on kyettävä hyökkäämään, toimi vastustaja miten tahansa.
- Hyökkääjän on vaikea reagoida vastustajan toimiin, siksi ennakointikyky on tärkeä. Ja coupe on kätevä liike, kun se välttää monet väistöt. Tämä oli aika jännä juttu. Degagé ei siis ole kauhean järkevä liike opetettavaksi miekkailijalle reaktiona, ainakaan joidenkin valmentajien mukaan:O
Harjoituksia:
1. Valmentaja hyökkäilee, toinen väistää.
2. Miekkailija tekee sidonnan jommallekummalle puolelle joko valmentajan signaalista tai täysin oma-aloitteisesti. Valmentaja joko
- ei tee mitään, jolloin miekkailija hyökkää suoraan, tai
- painaa vastaan, jolloin miekkailija hyökkää epäsuoraan, tai
- antaa miekkailijan ottaa terän kiinni ja sitten koittaa tehdä kiertoväistön, jonka miekkailija kiertää ja tekee piston.
Muuta:
- Tein äkäisen serbinaisen kanssa. En oppinut mitään muuta kuin sen, että hämelle minulla ei ole oikeutta kommentoida mitään, sillä vastauksena minun käsketään olla hiljaa. Oon nyt yliherkkä, mutta se nainen oikeesti pilasi minun päivän käskemällä minua tukkimaan turpani, ku sanoin, että en minä voi väistää liian kaukaa. Puhun kuulemma liikaa ja liikun liian hitaasti. Ensimmäisen aion korjata, mutta jälkimmäiselle en mahda mitään.
- Oon oikeesti tosi turhautunu tähän järjettömän hitaaseen tahtiin. Kaikkia muitakin turhauttaa joku treeneihin liittyvä asia. Ei oo helppoa hermoille tämmönen kahen kuukauden miekkailuelämä.
- Täällä on yksi mies aina myöhässä. Tänään Alec suuttu sille.
Tenoria:
- Katsottiin toinen Tyshlerin video. Se keskittyi takniikkaan. Oon nyt aika pahoillani ja harmissani, mutta en minä vaan oikeesti ehdi nähdä mitä tuossa videolla tapahtuu.
Keskusteltua Tyshlerin oparista:
- Miekkailijan on kyettävä hyökkäämään, toimi vastustaja miten tahansa.
- Hyökkääjän on vaikea reagoida vastustajan toimiin, siksi ennakointikyky on tärkeä. Ja coupe on kätevä liike, kun se välttää monet väistöt. Tämä oli aika jännä juttu. Degagé ei siis ole kauhean järkevä liike opetettavaksi miekkailijalle reaktiona, ainakaan joidenkin valmentajien mukaan:O
Harjoituksia:
1. Valmentaja hyökkäilee, toinen väistää.
2. Miekkailija tekee sidonnan jommallekummalle puolelle joko valmentajan signaalista tai täysin oma-aloitteisesti. Valmentaja joko
- ei tee mitään, jolloin miekkailija hyökkää suoraan, tai
- painaa vastaan, jolloin miekkailija hyökkää epäsuoraan, tai
- antaa miekkailijan ottaa terän kiinni ja sitten koittaa tehdä kiertoväistön, jonka miekkailija kiertää ja tekee piston.
Muuta:
- Tein äkäisen serbinaisen kanssa. En oppinut mitään muuta kuin sen, että hämelle minulla ei ole oikeutta kommentoida mitään, sillä vastauksena minun käsketään olla hiljaa. Oon nyt yliherkkä, mutta se nainen oikeesti pilasi minun päivän käskemällä minua tukkimaan turpani, ku sanoin, että en minä voi väistää liian kaukaa. Puhun kuulemma liikaa ja liikun liian hitaasti. Ensimmäisen aion korjata, mutta jälkimmäiselle en mahda mitään.
- Oon oikeesti tosi turhautunu tähän järjettömän hitaaseen tahtiin. Kaikkia muitakin turhauttaa joku treeneihin liittyvä asia. Ei oo helppoa hermoille tämmönen kahen kuukauden miekkailuelämä.
- Täällä on yksi mies aina myöhässä. Tänään Alec suuttu sille.
maanantai 14. syyskuuta 2009
14.9
14.9
Tenoria:
Päästiin opariteemaan.
Havaintoja Tyshlerin oparista videolta:
- Kamaaaala tahti oparilla. Kun miekkailija on nopea, pitää valmentajankin olla.
Tyshlerin o-parimalli ja erilaiset harjoitukset:
Yksinkertaiset liikkeet:
- Vain aloittelijoiden kanssa toistetaan samoja liikkeitä jatkuvasti liikkeen oppimiseksi.
- Kokeneiden kanssa oparin alkuun voi n. 3 minuuttia tehdä samaa yksinkertaista liikettä, mutta ei kauempaa.
Liikesarjat:
- Valmentaja määrää, mitä likkeitä miekkailija tekee.
- Pitkätkin sarjat mahdollisia.
- Sopii esimerkiksi kilpailulämmittelyksi hermostuneelle miekkailijalle. Rankka treeni saa unohtamaan kaiken muun.
- Sopii myös normitreenaukseen. Valmentaja voi varioida etäisyyttä, jolloin miekkailijan tulee mukauttaa jalkatyöliikkeensä etäisyyden mukaan.
Reaktiot
- yksinkertaiset reaktiot; tilanteet, joissa vaihtoehtoja on monia; spontaanit B-suunnitelmat; moving subjects (minusta tämä voisi kuulua edelliseen kohtaan, eli noihin B-suunnitelmiin)
- Muistuttaa ottelutilannetta
Näköaistiin perustuvat reaktiot
- Miekkailijan reagoitava valmentajan toimiin
- Jokaisen floretistin oltava tietoisia tekemisistään
Variaatiomahdollisuudet
- Valmentaja tekee jotain (esim. uhkaa sisälinjaan). Miekkailijan omatoiminen valintatilanne: miekkailija voi itse päättää tekeekö jonkun väistön vai vastahyökkäyksen tms.
Taktiset aiheet
- Miekkailijalle annetaan jokin liike tehtäväksi (esim. valehyökkäys). Valmentajan reaktioita liikkeeseen hän ei tiedä, ja koittaa toimia järkevästi.
Miekkailijan omatoimiset liikkeet
- Valmentajan kannalta hankalaa.
- Sopii oparin loppuun
Todennäköiset liikkeet:
- Miekkailijan on kyettävä ennakoimaan vastustajan toimia. Miekkailijan on siis ensin selvitettävä, mitä valmentaja tekee ja seuraavalla suorituskerralla rakennettava oma suorituksensa niin, että hän hyödyntää tietoaan valmentajan reaktiosta.
- Valmentaja tekee ottelunopeudella.
Pahoittelen epäselvyyttä! Kielivaikeudet aiheuttivat yleisiä ymmärtämisvaikeuksia.
Valmiita harjoituksia ei ollut. Pidettiin oparintynkiä. Opin muutaman jutun oparin antamisesta vasenkätisille: teränlyönnille ja sidonnalle ei voi antaa kunnon signaalia, joten ne liikkeet saa parhaiten äänikomennolla. Ainoa vaihtoehto teränlyöntisignaalille on lyödä itse terään. Opin myös, että jos haluaa antaa paikan kvartin jälkeen suoralle ripostile, pitää uhata koukistetulla kädellä. Ja sitten omasta tekniikastani opin sen, että yksi syy valtavaan engagé-liikkeeseeni on se, että päästän apusormet irti terästä. Siitä on saattanut olla Oulussakin puhetta. Mutta näyttää olevan aika vahvassa tuo tapa minussa.
Opin myös sen, että näytän kuulemma epäuskottavalta, koska laskeudun välillä varoasentoon antaessani oparia. Valmentan pitää kuulemma olla aivan suorin jaloin koko ajan, koska muuten hän ei näytä valmentajalta :S
Muuta en oppinut. Kuki on poissa muutaman päivän. Kuuden tunnin harjoitteluajasta käytimme tänään noin puoli tuntia treenaamiseen ja loput taukoihin. Olen aika turhautunut. Tein suurimman osan ajasta lihaskuntoliikkeitä. Täältä päästyäni voin vaihtaa lajia kehonrakennukseen, jos tuntuu siltä.
Muuta:
- Saan nukkua pari viikkoa.
- Kaikki nukkuu, kun katotaan videoita. Vähän aina säätämistä niiden kanssa, eikä kukaan sitten nää mitään pieneltä näytöltä kuitenkaan.
- Voi kun päästäs nyt asiaan tällä kurssilla!
- Minä oon aina kaikkialla ensimmäisenä enkä ikinä myöhässä. Niiiinpä. Kummaa.
- Huomasin, että linkki tänne löytyy seuran sivuilta. En voi siis ilmeisesti olla täysin asiaton.
- En voi hillitä asiattomia kommentteja.
- Hallia kunnostetaan ja seinämaalaus on peitetty. Täällä on aivan ihana liuotinaineiden ja maalin tuoksu, se tekee onnelliseksi JJJJ Ja ehkä se lisää asiattomia kommentteja.
Tenoria:
Päästiin opariteemaan.
Havaintoja Tyshlerin oparista videolta:
- Kamaaaala tahti oparilla. Kun miekkailija on nopea, pitää valmentajankin olla.
Tyshlerin o-parimalli ja erilaiset harjoitukset:
Yksinkertaiset liikkeet:
- Vain aloittelijoiden kanssa toistetaan samoja liikkeitä jatkuvasti liikkeen oppimiseksi.
- Kokeneiden kanssa oparin alkuun voi n. 3 minuuttia tehdä samaa yksinkertaista liikettä, mutta ei kauempaa.
Liikesarjat:
- Valmentaja määrää, mitä likkeitä miekkailija tekee.
- Pitkätkin sarjat mahdollisia.
- Sopii esimerkiksi kilpailulämmittelyksi hermostuneelle miekkailijalle. Rankka treeni saa unohtamaan kaiken muun.
- Sopii myös normitreenaukseen. Valmentaja voi varioida etäisyyttä, jolloin miekkailijan tulee mukauttaa jalkatyöliikkeensä etäisyyden mukaan.
Reaktiot
- yksinkertaiset reaktiot; tilanteet, joissa vaihtoehtoja on monia; spontaanit B-suunnitelmat; moving subjects (minusta tämä voisi kuulua edelliseen kohtaan, eli noihin B-suunnitelmiin)
- Muistuttaa ottelutilannetta
Näköaistiin perustuvat reaktiot
- Miekkailijan reagoitava valmentajan toimiin
- Jokaisen floretistin oltava tietoisia tekemisistään
Variaatiomahdollisuudet
- Valmentaja tekee jotain (esim. uhkaa sisälinjaan). Miekkailijan omatoiminen valintatilanne: miekkailija voi itse päättää tekeekö jonkun väistön vai vastahyökkäyksen tms.
Taktiset aiheet
- Miekkailijalle annetaan jokin liike tehtäväksi (esim. valehyökkäys). Valmentajan reaktioita liikkeeseen hän ei tiedä, ja koittaa toimia järkevästi.
Miekkailijan omatoimiset liikkeet
- Valmentajan kannalta hankalaa.
- Sopii oparin loppuun
Todennäköiset liikkeet:
- Miekkailijan on kyettävä ennakoimaan vastustajan toimia. Miekkailijan on siis ensin selvitettävä, mitä valmentaja tekee ja seuraavalla suorituskerralla rakennettava oma suorituksensa niin, että hän hyödyntää tietoaan valmentajan reaktiosta.
- Valmentaja tekee ottelunopeudella.
Pahoittelen epäselvyyttä! Kielivaikeudet aiheuttivat yleisiä ymmärtämisvaikeuksia.
Valmiita harjoituksia ei ollut. Pidettiin oparintynkiä. Opin muutaman jutun oparin antamisesta vasenkätisille: teränlyönnille ja sidonnalle ei voi antaa kunnon signaalia, joten ne liikkeet saa parhaiten äänikomennolla. Ainoa vaihtoehto teränlyöntisignaalille on lyödä itse terään. Opin myös, että jos haluaa antaa paikan kvartin jälkeen suoralle ripostile, pitää uhata koukistetulla kädellä. Ja sitten omasta tekniikastani opin sen, että yksi syy valtavaan engagé-liikkeeseeni on se, että päästän apusormet irti terästä. Siitä on saattanut olla Oulussakin puhetta. Mutta näyttää olevan aika vahvassa tuo tapa minussa.
Opin myös sen, että näytän kuulemma epäuskottavalta, koska laskeudun välillä varoasentoon antaessani oparia. Valmentan pitää kuulemma olla aivan suorin jaloin koko ajan, koska muuten hän ei näytä valmentajalta :S
Muuta en oppinut. Kuki on poissa muutaman päivän. Kuuden tunnin harjoitteluajasta käytimme tänään noin puoli tuntia treenaamiseen ja loput taukoihin. Olen aika turhautunut. Tein suurimman osan ajasta lihaskuntoliikkeitä. Täältä päästyäni voin vaihtaa lajia kehonrakennukseen, jos tuntuu siltä.
Muuta:
- Saan nukkua pari viikkoa.
- Kaikki nukkuu, kun katotaan videoita. Vähän aina säätämistä niiden kanssa, eikä kukaan sitten nää mitään pieneltä näytöltä kuitenkaan.
- Voi kun päästäs nyt asiaan tällä kurssilla!
- Minä oon aina kaikkialla ensimmäisenä enkä ikinä myöhässä. Niiiinpä. Kummaa.
- Huomasin, että linkki tänne löytyy seuran sivuilta. En voi siis ilmeisesti olla täysin asiaton.
- En voi hillitä asiattomia kommentteja.
- Hallia kunnostetaan ja seinämaalaus on peitetty. Täällä on aivan ihana liuotinaineiden ja maalin tuoksu, se tekee onnelliseksi JJJJ Ja ehkä se lisää asiattomia kommentteja.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)