Näytetään tekstit, joissa on tunniste ennakointi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ennakointi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 2. lokakuuta 2009

2.10

Teoria

Manoeuvre and fake action weapons in tactical preparation

Camouflage attack
Fencer Coatch
Manoeuvre myself - attack Serv.
-”- false pdf, parade - attack Serv.
Keeps a long distance, parade - attack pdf Attack long
False attack, attack repeated Leaves short
False parade, long retreed, attack sur la preparation Long attack, reprise


Camouflage parade

Fencer Coach
Back, parade riposte Attack
False parade, step back, parade riposte (circ.) Attack dsg
-”- Attack, remise
-”- attack pdf - prep. Attack dsg
False contra attack, step back, step ahead, parade riposte Attack


Fencer Coach

Step ahead after step -> parade riposte Contra attack
Very long attack, next time short attack Leaves back, contra attack
1. Step ahead w. pfd. 2. Next Step ahead w. pdf.
3. pr 1. leaves. 2. attack s. preparation. w. dsg


Hohhoi. Ei järkeä. Anteeksi, olin vain liian tyhmä saadakseni mitään selvää mistään.

Harjoituksia

Paljon asioita teimme. Jos kovastin yrittää, voi ehkä tuohon taulukkoon soveltaa.

1. Miekkailijat liikkuvat. Sopivaan paikkaan suora hyökkäys.
2. Miekkailijat liikkuvat. Sopivaan paikkaan hyökkäys sidonnalla.
3. Miekkailija perääntyy valmentajan hyökkäyksen alta ja tekee vastahyökkäyksen sidonnalla.
4. Miekkailija tekee lyhyen hyökkäyksen, jonka alta valmentaja perääntyy. Miekkiailija tekee reprisen.
5. Valmentaja hyökkää, miekkailija ottaa kvartin. Seuraavalla kerralla valmentaja hyökkää epäsuoraan. Miekkailija tekee oppositiovastahyökkäyksen.
6. Valmentaja hyökkää. Miekkailija tekee väistön pitkältä etäisyydeltä, ei ripostia. Valmentaja hyökkää uudestaan, jolloin miekkailija hyökkää askelta vastaan teränlyönnin kanssa. Huom. Kaksi vaihtoehtoa: helpossa vaihtoehdossa miekkailija hyökkää valmentajan etenemiseen, vaikeammassa valmentajan askelsyöksyyn.
7. Valmentaja hyökkää. Miekkailija perääntyy alta pois uhaten samalla toiseen linjaan. Eli jos valmentaja uhkaa alalinjaan, miekkailija ojentaa kättään ylälinjaan. Seuraavalla kerralla valmentaja hyökkää ja miekkailija tekeekin väistön ja ripostin eteenpäin. Tein vasenkätistä vastaan, parhaiten toimivat septimi alalinjahyökkäystä vastaan ja priimi ylälinjahyökkäystä vastaan.
8. Miekkailija provosoi vastahyökkäyksen (valmentajan vaadittava uskottavaa provosointia). Valmentaja hyökkää toisella provokaatiokerralla, miekkailija tekee väistöripustin eteenpäin.
9. Miekkailija tekee sidonnan. Seuraavalla kerralla miekkailija tekee saman sidonnan, mutta valmentaja kiertää. Miekkailija tekee väistöripustin. Koska miekkailija osaa odottaaa hyökkäystä valmisteluun, hän tekee sidontayrityksensä pienenä ja askeleen erittäin pienenä!

Eli siis taktisia juttuja. Ja paljon liikettä. Ja vähän alkulämmittelyä. Ja väsymys.

Muuta:
- Uudella tädillä on söpömpi kone ku minulla, en ala!

torstai 17. syyskuuta 2009

17.9

Katottiin ensin videota MM-kisoista. Taas.

Sitten seurasi kauhea tappelu tuomariterminologiasta. Että miten pitäisi siteerata, jos hyökkääjä jättää toisen väistön jälkeen kätensä suoraksi ja saa sillä tavalla pisteen. Alecin mielestä sitä ei voi siteerata remiseksi, mutta kukaan ei oikein saanut selvyyttä, että mikä sitten olisi oikea ilmaus.

Tappeluun meni suurin osa aamutreeneistä. Lopulta päästiin jatkamaan Tyshlerin oparimallia. Jatkettiin sitä myös iltapäivällä.

Kuki tuli takaisin illalla, toivottavasti voitaisiin tehdä pikkusen enemmän vastaisuudessa. Ollaan vaan pidetty taukoja koko harjotusajan. Ja harjotusaikakin on lyhentynyt, kun aloitetaan myöhässä ja lopetetaan jopa tuntia liian aikaisin,

Niin ne harjoitukset:

1. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi (esim. jokin väistö). Miekkailija uusii suorituksensa niin, että hän saa piston esim. kiertämällä väistön. Huom! Kuten Alec sanoi minun kanssani harjoittelevalle: “Oikealta miekkailijalta pitää sitten vaatia nopeutta”. :D

2. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi. Miekkailija EI uusi suoritustaan reagoimalla tuohon liikkeeseen, vaan koittaa päätellä, mitä valmentaja tekee seuraavalla kerralla. Ihan käsittämättömän vaikeaa! En tiiä, voiko tää ees toimia.

3. Valmentaja hyökkää. Miekkailija puolustautuu haluamallaan tavalla. Hän voi vaihdella väistöä, ripostia ja jalkatyötä. Tietenkin vastahyökkäystäkin voi kokeilla.
Kivoja lisiä tähän saa valmentaja lisättyä muun muassa valehyökkäyksistä, eri linjaan tulevista hyökkäyksistä ja hyökkäysetäisyyden muutoksista ja esim. etäisyyttä voi muutella perääntymällä ripostin alta nopeasti (miekkailijan tehtävä askelsyöksy tai remissi) tai jäämällä syöksyasentoon (miekkailijan tehtävä paikaltaan).

John halusi pitää minulle lyhyen oparin. Se alkoi pistoetäisyydeltä. Ensin pistin viidesti paikaltaan. Sitten viidesti epäsuoraan valmentajan painaessa terääni vasten. Sitten viidesti valmentajan tehdessä kiertosikstiä. Sitten lähdettiin liikkumaan. Suurin osa signaaleista oli tuttuja: kvarttiväistösignaali, hyökkäys valmisteluun -signaali ja sidontasignaali. Sidontaa tehtiin samalla tavalla kuin taannoisessa harjoituksessa - minun piti tehdä hyökkäys sidonnasta joko suoraan, epäsuorana tai kiertoväistön välttäen. Sitten oli vielä pysäytyspistosignaali, joka oli se, kun John veti kättään taakse edetessään. En oikein ole varma, oliko pysäytyspistosignaali hyvä vai ei. Mutta alun epäsuoran piston signaalista pidin kovasti, epäsuorat hyökkäykset taitavat olla meillä Oulussa vähän heikko kohta.

Sitten vielä yksi huomio harjoituksista kahden viikon ajalta: väistöt tehdään yleensä paikaltaan ja ripostit askeleella. Taitaa olla koulukuntaeroja, eikös vain?

Toistaiseksi kukaan ei ole kuollut minun kanssani harjoitellessaan. Se voi kuitenkin olla edessä, en ikinä muista, että harva jaksaa rehkiä kovin kauaa :(

Jalka voi ihan hyvin. Oon yrittäny ottaa aika rennosti. Pari päivää söin ibuprofeiinia ennen harjotuksia, nyt oon vaan hautonut jalkaa jään kanssa. Varmaan ongelma on ollu siinä, kun alkulämmittelyä ei aina ehdi tehdä ja joka välissä on taukoja, joiden aikana ehtii kylmettää lihaksensa. Oon koittanu tehdä kunnon alkulämmittelyt sillä aikaa ku muut taukoilee ja potkii tennispalloa. Oon koittanut tehdä omatoimista jalkatyötä vasenkätisenä. Kahden kuukauden jälkeen mulla on siis salainen valtti, vasenkätisyys.

Tänään treenattiin iltapäivällä puolitoista tuntia. Kysyin, että mikä on nyt suunnitelma, ku mitään ei ollu tapahtunu vähään aikaan. “Ensin voit tehdä muistiinpanoja, sitten voit pitää tauon ja sitten lopetetaan.” :D:D

Jos joku kirjottelis näin pitkiä bloggauksia näin vähistä tapahtumista, minä en ehkä lukisi, pakko tunnustaa.