Näytetään tekstit, joissa on tunniste video. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste video. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 23. syyskuuta 2009

23.9

Harjoitus:
- Valmentaja hyökkää (kunnon uhkaava liike!), miekkailija tekee kontrasikstiväistön. Valmentaja tekee periaatteessa mitä vain (kontrariposteja, säätelee etäisyyttä) ja miekkailija koettaa reagoida. Ideana on treenata väistöä monissa eri tilanteissa. Sama kvarttiväistön kanssa.

Muuta:
- Katsottiin videota Golobitskyn mm-voitoista. Opin videolta yhden asian: sen, että Golobitsky on itsekeskeinen ääliö.
- Uusi tyttö liitty porukkaan.

torstai 17. syyskuuta 2009

17.9

Katottiin ensin videota MM-kisoista. Taas.

Sitten seurasi kauhea tappelu tuomariterminologiasta. Että miten pitäisi siteerata, jos hyökkääjä jättää toisen väistön jälkeen kätensä suoraksi ja saa sillä tavalla pisteen. Alecin mielestä sitä ei voi siteerata remiseksi, mutta kukaan ei oikein saanut selvyyttä, että mikä sitten olisi oikea ilmaus.

Tappeluun meni suurin osa aamutreeneistä. Lopulta päästiin jatkamaan Tyshlerin oparimallia. Jatkettiin sitä myös iltapäivällä.

Kuki tuli takaisin illalla, toivottavasti voitaisiin tehdä pikkusen enemmän vastaisuudessa. Ollaan vaan pidetty taukoja koko harjotusajan. Ja harjotusaikakin on lyhentynyt, kun aloitetaan myöhässä ja lopetetaan jopa tuntia liian aikaisin,

Niin ne harjoitukset:

1. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi (esim. jokin väistö). Miekkailija uusii suorituksensa niin, että hän saa piston esim. kiertämällä väistön. Huom! Kuten Alec sanoi minun kanssani harjoittelevalle: “Oikealta miekkailijalta pitää sitten vaatia nopeutta”. :D

2. Miekkailija hyökkää. Valmentaja reagoi. Miekkailija EI uusi suoritustaan reagoimalla tuohon liikkeeseen, vaan koittaa päätellä, mitä valmentaja tekee seuraavalla kerralla. Ihan käsittämättömän vaikeaa! En tiiä, voiko tää ees toimia.

3. Valmentaja hyökkää. Miekkailija puolustautuu haluamallaan tavalla. Hän voi vaihdella väistöä, ripostia ja jalkatyötä. Tietenkin vastahyökkäystäkin voi kokeilla.
Kivoja lisiä tähän saa valmentaja lisättyä muun muassa valehyökkäyksistä, eri linjaan tulevista hyökkäyksistä ja hyökkäysetäisyyden muutoksista ja esim. etäisyyttä voi muutella perääntymällä ripostin alta nopeasti (miekkailijan tehtävä askelsyöksy tai remissi) tai jäämällä syöksyasentoon (miekkailijan tehtävä paikaltaan).

John halusi pitää minulle lyhyen oparin. Se alkoi pistoetäisyydeltä. Ensin pistin viidesti paikaltaan. Sitten viidesti epäsuoraan valmentajan painaessa terääni vasten. Sitten viidesti valmentajan tehdessä kiertosikstiä. Sitten lähdettiin liikkumaan. Suurin osa signaaleista oli tuttuja: kvarttiväistösignaali, hyökkäys valmisteluun -signaali ja sidontasignaali. Sidontaa tehtiin samalla tavalla kuin taannoisessa harjoituksessa - minun piti tehdä hyökkäys sidonnasta joko suoraan, epäsuorana tai kiertoväistön välttäen. Sitten oli vielä pysäytyspistosignaali, joka oli se, kun John veti kättään taakse edetessään. En oikein ole varma, oliko pysäytyspistosignaali hyvä vai ei. Mutta alun epäsuoran piston signaalista pidin kovasti, epäsuorat hyökkäykset taitavat olla meillä Oulussa vähän heikko kohta.

Sitten vielä yksi huomio harjoituksista kahden viikon ajalta: väistöt tehdään yleensä paikaltaan ja ripostit askeleella. Taitaa olla koulukuntaeroja, eikös vain?

Toistaiseksi kukaan ei ole kuollut minun kanssani harjoitellessaan. Se voi kuitenkin olla edessä, en ikinä muista, että harva jaksaa rehkiä kovin kauaa :(

Jalka voi ihan hyvin. Oon yrittäny ottaa aika rennosti. Pari päivää söin ibuprofeiinia ennen harjotuksia, nyt oon vaan hautonut jalkaa jään kanssa. Varmaan ongelma on ollu siinä, kun alkulämmittelyä ei aina ehdi tehdä ja joka välissä on taukoja, joiden aikana ehtii kylmettää lihaksensa. Oon koittanu tehdä kunnon alkulämmittelyt sillä aikaa ku muut taukoilee ja potkii tennispalloa. Oon koittanut tehdä omatoimista jalkatyötä vasenkätisenä. Kahden kuukauden jälkeen mulla on siis salainen valtti, vasenkätisyys.

Tänään treenattiin iltapäivällä puolitoista tuntia. Kysyin, että mikä on nyt suunnitelma, ku mitään ei ollu tapahtunu vähään aikaan. “Ensin voit tehdä muistiinpanoja, sitten voit pitää tauon ja sitten lopetetaan.” :D:D

Jos joku kirjottelis näin pitkiä bloggauksia näin vähistä tapahtumista, minä en ehkä lukisi, pakko tunnustaa.

keskiviikko 16. syyskuuta 2009

16.9

16.9

Aloitettiin katsomalla videota MM-kisoista. Oltiin tosin katsottu se jo. Vaihdettiin toiseen videoon.

Sitten tehtiin yhtä harjotusta. Miekkailija tekee oktaavisidonnan. Jos valmentaja painaa vastaan, epäsuora pisto ylös, jos valmentaja ei tee mitään, suora pisto kylkeen. Jos valmentaja lähtee sidonnan jälkeen ottamaan kiertoseptimiä, miekkailija kiertää mukana ja pistää.

Huomioita. Sidonta otettava kunnolla kiinni.
Rytmi: sidonta, hidas askel, syöksy.

Ei niin kuin siis mitään taaskaan. Kuki tulee kai huomenna tai perjantaina. Toivottavasti tehtäs jotakin sitte.

tiistai 15. syyskuuta 2009

15.9

15.9

Tenoria:

- Katsottiin toinen Tyshlerin video. Se keskittyi takniikkaan. Oon nyt aika pahoillani ja harmissani, mutta en minä vaan oikeesti ehdi nähdä mitä tuossa videolla tapahtuu.

Keskusteltua Tyshlerin oparista:

- Miekkailijan on kyettävä hyökkäämään, toimi vastustaja miten tahansa.
- Hyökkääjän on vaikea reagoida vastustajan toimiin, siksi ennakointikyky on tärkeä. Ja coupe on kätevä liike, kun se välttää monet väistöt. Tämä oli aika jännä juttu. Degagé ei siis ole kauhean järkevä liike opetettavaksi miekkailijalle reaktiona, ainakaan joidenkin valmentajien mukaan:O

Harjoituksia:

1. Valmentaja hyökkäilee, toinen väistää.
2. Miekkailija tekee sidonnan jommallekummalle puolelle joko valmentajan signaalista tai täysin oma-aloitteisesti. Valmentaja joko
- ei tee mitään, jolloin miekkailija hyökkää suoraan, tai
- painaa vastaan, jolloin miekkailija hyökkää epäsuoraan, tai
- antaa miekkailijan ottaa terän kiinni ja sitten koittaa tehdä kiertoväistön, jonka miekkailija kiertää ja tekee piston.

Muuta:
- Tein äkäisen serbinaisen kanssa. En oppinut mitään muuta kuin sen, että hämelle minulla ei ole oikeutta kommentoida mitään, sillä vastauksena minun käsketään olla hiljaa. Oon nyt yliherkkä, mutta se nainen oikeesti pilasi minun päivän käskemällä minua tukkimaan turpani, ku sanoin, että en minä voi väistää liian kaukaa. Puhun kuulemma liikaa ja liikun liian hitaasti. Ensimmäisen aion korjata, mutta jälkimmäiselle en mahda mitään.
- Oon oikeesti tosi turhautunu tähän järjettömän hitaaseen tahtiin. Kaikkia muitakin turhauttaa joku treeneihin liittyvä asia. Ei oo helppoa hermoille tämmönen kahen kuukauden miekkailuelämä.
- Täällä on yksi mies aina myöhässä. Tänään Alec suuttu sille.

maanantai 14. syyskuuta 2009

14.9

14.9

Tenoria:

Päästiin opariteemaan.

Havaintoja Tyshlerin oparista videolta:
- Kamaaaala tahti oparilla. Kun miekkailija on nopea, pitää valmentajankin olla.

Tyshlerin o-parimalli ja erilaiset harjoitukset:

Yksinkertaiset liikkeet:
- Vain aloittelijoiden kanssa toistetaan samoja liikkeitä jatkuvasti liikkeen oppimiseksi.
- Kokeneiden kanssa oparin alkuun voi n. 3 minuuttia tehdä samaa yksinkertaista liikettä, mutta ei kauempaa.

Liikesarjat:
- Valmentaja määrää, mitä likkeitä miekkailija tekee.
- Pitkätkin sarjat mahdollisia.
- Sopii esimerkiksi kilpailulämmittelyksi hermostuneelle miekkailijalle. Rankka treeni saa unohtamaan kaiken muun.
- Sopii myös normitreenaukseen. Valmentaja voi varioida etäisyyttä, jolloin miekkailijan tulee mukauttaa jalkatyöliikkeensä etäisyyden mukaan.

Reaktiot
- yksinkertaiset reaktiot; tilanteet, joissa vaihtoehtoja on monia; spontaanit B-suunnitelmat; moving subjects (minusta tämä voisi kuulua edelliseen kohtaan, eli noihin B-suunnitelmiin)
- Muistuttaa ottelutilannetta

Näköaistiin perustuvat reaktiot
- Miekkailijan reagoitava valmentajan toimiin
- Jokaisen floretistin oltava tietoisia tekemisistään

Variaatiomahdollisuudet
- Valmentaja tekee jotain (esim. uhkaa sisälinjaan). Miekkailijan omatoiminen valintatilanne: miekkailija voi itse päättää tekeekö jonkun väistön vai vastahyökkäyksen tms.

Taktiset aiheet
- Miekkailijalle annetaan jokin liike tehtäväksi (esim. valehyökkäys). Valmentajan reaktioita liikkeeseen hän ei tiedä, ja koittaa toimia järkevästi.

Miekkailijan omatoimiset liikkeet
- Valmentajan kannalta hankalaa.
- Sopii oparin loppuun

Todennäköiset liikkeet:
- Miekkailijan on kyettävä ennakoimaan vastustajan toimia. Miekkailijan on siis ensin selvitettävä, mitä valmentaja tekee ja seuraavalla suorituskerralla rakennettava oma suorituksensa niin, että hän hyödyntää tietoaan valmentajan reaktiosta.
- Valmentaja tekee ottelunopeudella.


Pahoittelen epäselvyyttä! Kielivaikeudet aiheuttivat yleisiä ymmärtämisvaikeuksia.

Valmiita harjoituksia ei ollut. Pidettiin oparintynkiä. Opin muutaman jutun oparin antamisesta vasenkätisille: teränlyönnille ja sidonnalle ei voi antaa kunnon signaalia, joten ne liikkeet saa parhaiten äänikomennolla. Ainoa vaihtoehto teränlyöntisignaalille on lyödä itse terään. Opin myös, että jos haluaa antaa paikan kvartin jälkeen suoralle ripostile, pitää uhata koukistetulla kädellä. Ja sitten omasta tekniikastani opin sen, että yksi syy valtavaan engagé-liikkeeseeni on se, että päästän apusormet irti terästä. Siitä on saattanut olla Oulussakin puhetta. Mutta näyttää olevan aika vahvassa tuo tapa minussa.

Opin myös sen, että näytän kuulemma epäuskottavalta, koska laskeudun välillä varoasentoon antaessani oparia. Valmentan pitää kuulemma olla aivan suorin jaloin koko ajan, koska muuten hän ei näytä valmentajalta :S

Muuta en oppinut. Kuki on poissa muutaman päivän. Kuuden tunnin harjoitteluajasta käytimme tänään noin puoli tuntia treenaamiseen ja loput taukoihin. Olen aika turhautunut. Tein suurimman osan ajasta lihaskuntoliikkeitä. Täältä päästyäni voin vaihtaa lajia kehonrakennukseen, jos tuntuu siltä.

Muuta:
- Saan nukkua pari viikkoa.
- Kaikki nukkuu, kun katotaan videoita. Vähän aina säätämistä niiden kanssa, eikä kukaan sitten nää mitään pieneltä näytöltä kuitenkaan.
- Voi kun päästäs nyt asiaan tällä kurssilla!
- Minä oon aina kaikkialla ensimmäisenä enkä ikinä myöhässä. Niiiinpä. Kummaa.
- Huomasin, että linkki tänne löytyy seuran sivuilta. En voi siis ilmeisesti olla täysin asiaton.
- En voi hillitä asiattomia kommentteja.
- Hallia kunnostetaan ja seinämaalaus on peitetty. Täällä on aivan ihana liuotinaineiden ja maalin tuoksu, se tekee onnelliseksi JJJJ Ja ehkä se lisää asiattomia kommentteja.

perjantai 11. syyskuuta 2009

11.9

11.9

Harjoituksia

- A ottaa kontrasikstisidonnan. B painaa vastaan ja ottaa askeleen taaksepäin. A tekee degagén, B väistää kvarttiin ja A tekee degagén ja syöksyn.
- A ottaa kontrasikstisidonnan. B painaa vastaan ja ottaa askeleen taaksepäin. A tekee degagén, B väistää kontrasikstillä ja A välttää (double) ja tekee syöksyn.
HUOM! B voi ottaa joskus askeleen eteenpäin väistäessään.
Variaatio: B hyökkää, A tekee kvarttiväistön, valehyökkäyksen ja doublén TAI A perääntyy alta ja aloittaa vastahyökkäyksensä valeella ja tekee doublén. Etäisyyden mukaan.

- B hyökkää. A tekee kvarttiväistön (paikaltaan taitaa toimia parhaiten).
1) A tekee suoran ripostin.
2) A tekee epäsuoran ripostin (ulkolinja/ kylki), kun B painaa vastaan.
3) A tekee ripostin priimin kautta askeleella eteenpäin
HUOM! Valmentajan on annettava selkeät signaalit.
HUOM! Miekkailijan on odotettava valmentajan signaalia.
HUOM! Priimissä ranne suorassa ja kämmen näkyy vastustajaa kohti.
HUOM! Tehtiin tätä myös pistolla selän takaa. Siinä kättä täytyy ensin nostaa kunnolla ylös ja sitten kiertää se kohti vastustajaa LÄHELTÄ VARTALOA!

Jalkatyöharjoituksia:
- Läpsäytyksestä miekkailijat lähtevät liikkumaan eteenpäin. Toisesta läpsäytyksestä miekkailijat pysähtyvät. Seuraavasta läpsäytyksestä miekkailijat liikkuvat taaksepäin. Sitä seuraavaasta pysähdys. Seuraavasta alkaa liike eteenpäin jne.
- Miekkailijat liikkuvat eteen- ja taaksepäin valmentajan komentojen mukaan. Seuraavassa vaiheessa käskyt vaihtuvat: “taakse” tarkoittaa eteenpäin ja “eteen” taaksepäin.




Tenoria

Harjoitusottelut (teemaottelut)
- Valmentajan tulisi seurata ottelun kulkua

Teknisiä ja taktisia taitoja parantavat ottelut.
- vain yläulkolinjaan tulevat pistot hyväksytään;
- vain tietyllä liikkeellä tehdyt pistot hyväksytään;
- vain tietyllä liikkeellä tiettyyn linjaan tulevat pistot hyväksytään;
- samalla liikkeellä ei voi saada kahta kertaa pistoa;
- varioinnista saa lisäpisteitä (kvarttiväistö-ripostista piste, sitä seuraavasta epäsuorasta ripostista
kvartista saa kolme pistettä);
- vastahyökkäyksestä ei saa pisteitä;
- ottelu alalinjassa

Taktisia taitoja parantavat ottelut
- Molemmat miekkailijat päättävät etukäteen, mitä he treenaavat. Ottelun päätyttyä miekkailijoiden pitäisi tietää, mitä toinen yritti.
- Minuutin kestävä ottelu
- Ottelussa saa pisteitä siitä, kun vastustaja perääntyy (esim. aloitusviivan taakse): rajattu ottelualue siis
- Ottelu lähietäisyydellä (askel-pistoetäisyys)
- “A distance fight”: ottelut ilman väistöjä (jotkut kuulemma käyttävät tätä hyökkääjän rajoitetulla askelmäärällä: silloinhan tämä on ihan täysin meidän etäisyyspeli)
- Ottelu, jossa vain järkevistä liikkeistä saa pisteen.

Tiettyyn teemaan keskittyvät ottelu:
- tiettyyn teemaan keskittyvät ottelut (kestävyysharjoittelu: ottelu ilman taukoja; ottelu, jossa vain hyökkäyksellä saa pisteen)
- ottelu ilman epäpäteviä osumia
- last meter -situation: ottelu alkaen takarajalta
- ottelu aloittaen jostain pistetilanteesta
- ottelu, jossa toinen saa osumasta kaksi pistettä ja toinen vain yhden
- vastahyökkäyksestä pois oppiminen: vastahyökäyksestä piste, ripostista kaksi, hyökkäyksestä kolme, pitkästä hyökkäyksestä neljä

Jalkatyö:
- 90 minuutin harjoituksesta jalkatyöhön voi aloittelijoiden kanssa käyttää noin 15 - 20 minuuttia.
- Jalkatyöharjoitukset harjoittavat samalla myös kestävyyttä, nopeutta, liikkuvuutta jne.

Video (Hungarian footwork):

Varoasennon harjoittaminen: takajalan liikuttaminen taakse ja oikeaan asentoon, painon siirtäminen keskeltä taakse ja takaisin, painon siirtäminen takaa sivulle käännetylle etujalalle
Liikkumisen harjoittaminen: selät vastakkain vastakkaiskätisen miekkailijan kanssa liikkuminen (askeleet, syöksyt jne.).
Miekkailujumppailu: Kädet maassa, jalat takana - jalat eteen erillään käsien ulkopuolille; jalat eteen yhdessä ja hyppy ylös, takaisin ja hyppy aloitusasentoon
Etäisyysharjoitus: Miekkailija pistää valmentajaa ja pitää piston. Valmentaja liikkuu, ja miekkailija koittaa pitää kärjen kiinni valmentajassa etäisyyttä säätelemällä.

Säilävideolta harjotuksia:
- Kaksi miekkailijaa vastakkain kädet päällekkäin. Se, jolla on käsi alempana, tiputtaa tennispallon. Toinen koittaa napata.
- Miekkailijat rivissä. Miekkailija tiputtaa pallon lattiaan, ottaa kiinni ja tekee syöksyn. Vieressä oleva tekee saman. Liike etenee aaltona.
- Kahden vierekkäisen miekkailijan terän varassa on ilmeisestikin irtonainen terä. Miekkailijat koittavat liikkua tiputtamatta terää.
- Miekkailija pitää tikapuista kiinni ja tekee syöksyn. Pitäen siis koko ajan kiinni tikapuista.
- Miekkailija liikkuu penkillä, jonka toinen pää on nostettu korkealle. Jos miekkailija liikkuu myös taaksepäin, jonkun pitää olla auttamassa ja vahtimassa, ettei vahinkoja tule.


- Ilmeisesti näiden videoiden tarkoituksena oli opettaa, kuinka erilaisten koulukuntien harjoittelusta voi pölliä eri juttuja.
- Kaikki jalkatyöharjoitukset eivät ole kauhean “miekkailullisia”. Ne pitäisikin yhdistää oikeisiin miekkailuliikkeisiin. Esimerkkinä harjoitus, jossa nostellaan jalkoja vuorotellen.


Muuta:
- Taas tuli uusi romanialainen uusi tyyppi. Nyt niitä on kaksi. Toinen alankomaalainen heppu taas lähti kotiin.
- Jalan kanssa on ollu tänäänki ongelmia. Ostin kipulääkettä ja semmoisen pakasteeseen laitettavan pussin. En vaan viitsisi olla treenaamatta, ku ei täällä muuten mitään opi. Ei meille kerrota mitään, mihin harjoituksissa pitää kiinnittää huomita, kaikki pitää itse kokeilemalla oppia.
- Tämän blogin kirjoittaminen syö kielellisiä kykyjäni ja tuhoaa kaikki oikeinkirjoitustaitoni. Oikeinkirjoitustaidon menettäminen voi haitata opiskelujani jossain vaiheessa. Toista blogia pittää kirjottaa, jotta kyky muodostaa suomenkielisiä lauseita säilyisi edes välttävästi.
- Täällä on ukrainalainen setä, joka ei ossaa englantia. Eiköhän sitä ota päähän istua näillä luennoilla, joita on kuitenkin kaksi päivässä kokonaan englanniksi?
- Viime yönä keräsin itseni ja kysyin, löytyisikö kyyhkyläisille muuta paikkaa katsoa leffoja. Tyttö ei halunnut mennä, mutta poika raahasi sen pois. Tulivat kyllä loppuyöstä takasi häiritsemään. Sillä välin Kuki melusi naapurihuoneessa. Huomasin, että hotellissa ei ole mitään äänieristystä. Kukilla on aika iso puheääni. Alkaa pikkuhiljaa v*****aa, jos ei koskaan saa nukkua. Jossaki vaiheessa tästä tullee vielä kauhia tappelu, ku minulla lopullisesti mennee hermot L
- Tiedän olevani taas asiaton juorukello, mutta Kuki on kyllä järjettömän tykästyny tuohon mun huonekaveriin.
- Päivän hauska uudissana: “fencing machine”.

torstai 10. syyskuuta 2009

10.9

10.9

Harjoituksia:
- Teränlyönti sisäpuolelle askeleella, syöksy. Seuraavassa vaiheessa teränlyönti, engagé, syöksy.
- Sama kvarttisidonnalla. Huom! Sidonassa molempien terien keskikohdat vastakkain, hyökkääjän terä liukuu 5 - 10 senttiä puolustajan terää pitkin.
Huom! Aloitettava tarpeksi hitaasti ja kiihdytettävä vauhtia.

- A ottaa siistisidonnan askeleella (B vastaavasti perääntyy askeleen) ja jatkaa priimiin ja pistää ylälinjaan. Coupé mahdollinen. Huom. Priimin oltava matala ja osoitettava vastustajaa.
- Kokeiltiin samaa sekondilla ja enveloppementilla.
Huom. B voi ottaa välillä väistön askeleella eteenpäin, jotta miekkailijat oppivat toimimaan monissa tilanteissa!


Tenoria:

Opari
- Opari on tärkein oppimisen muoto.
- Tekniikka, taktiikka, fysiikka, mentaaliset hommat
- Esimerkkinä taktiikan kehittämisestä venäläismiekkailija, joka teki teränlyönnin väärin vetämällä kättä hieman koukkuun lyönnin jälkeen. Valmentaja kehitti tästä omalaatuisuudesta miekkailijan vahvuuden.

Valmentamistekniikka ja virheiden välttäminen
- Valmentajan ei tarvitse pysyä varoasennossa.
- Valmentajan ja valmennettavan etäisyyden ei tarvitse olla yhtä pitkä kuin harjoituksissa.
- Miekkailijan terän asentoa, kädenojennusta ja liikkumista on tarkkailtava.
- Valmentajan on jäljiteltävä vastustajan reaktioita; eli vastustajan miekkaan ei saa syöksyä. Kun valmentaja tarjoaa pistopaikkaa tulemalla eteenpäin (esim. vastahyökkäyssignaali), on varottava liikaa kyyristelyä. Jos valmentaja ei uhkaa kunnolla terällä, miekkailija oppii tekemään väistöjä myös valehyökkäyksiin.
- Valmentajan miekan oltava suurimman osan ajasta ylälinjassa. Miekkailijoillakin on.
- 65% liikkeistä pitäisi aloittaa valmentajan antamasta signaalista, 35% tapauksissa miekkailijalla pitäisi olla aloite. Toki osuudet riippuvat muun muassa miekkailijasta.
- Pätee myös ryhmäharjoituksiin: valmentajan on saatettava miekkailijan tietoon tämän tekemät perusvirheet ja yritettävä korjata ne.

- Valmentajan on osattava opettaa monen tasoisia miekkailijoita ja tunnettava monenlaisia harjoituksia.
- Harjoituksia on varioitava miekkailijan mielenkiinnon ylläpitämiseksi ja tekniikan kehittämiseksi.
- Naiset ovat valmentajina kuulemma kykenemättömiä antamaan vaativia ja haastavia opareita esimerkiksi lämmittelytarkoituksiin :O Hmm, onkohan tämä nyt raaka totuus naisten fyysisestä huonommuudesta vai julmaa sovinismia?
- Oparien määrästä: kaksi viikossa hyvä aloittelijasta alkaen. Heh.
- Oppilalla oltava aina sama valmentaja - hyvät miekkailijat voivat satunnaisesti saada tunteja myös muilta erikoistilanteissa.
- Valmentajan muutos voi aiheuttaa miekkailijan väliaikaisen heikentymisen ja noin 6-24 kk taantuman taidoissa, jos valmentajan tyylit ovat erilaiset (eri koulukunnat). Mietin tätä meidän harjoittelun kannalta, ja minusta meidän monen valmentajan systeemin pitäisi toimia, sillä kaikkien valmennustyyleillä on samat perusteet. Tietenkin oparivalmentajan pitäisi pysyä samana. Toisaalta ehkä meillä valmentajilla pitäisi olla enemmän kommunikaatiota keskenämme. Esimerkiksi se Wikin miekkailijaluokittelu pitäisi herättää henkiin, jotta miekkailijan parissa työskentelevät valmentajat voisivat paremmin kehittää harjoittelijoita.

Video (Tyshler Fencing School): Onkohan tätä videota joskus katsottu tai tästä puhuttu? Video ihan perusliikkeitä opettavista harjoituksista.
- Varoasento: 1. kyykkyjä aloitusasennossa päkiöiden varassa, 2. kyykkyjä varoasennossa päkiöiden varassa, 3. jalkojen nosteleminen vuorotellen varoasennossa (matalalle/korkealle), 4. hyppyjä varoasennossa (hypyissä jalat suoristuvat), 5. kävelyä, välissä varoasento, 6. paluu varoasentoon syöksyyn päättyvän liikesarjan jälkeen
- Askeleet: 1. askelia eteen ja taakse, 2. askel eteen: hidas etujalka, nopea takajalka, 3. molempien jalkojen nostaminen korkealle askeltaessa,
- Syöksy: 1. joustot syöksyssä, 2. syöksyjen uusintoja - jokaisen syöksyn välissä kyykky, 3. syöksyjä, joiden välissä jalat käyvät yhdessä, 4. syöksy ilman jalkoja: etukäsi + takakäsi, 5. syöksyn jälkeen paino takajalan varaan ja uusi syöksy

Muuta:
- Oon tässä ehkä hiljalleen sisäistämässä sen, että valmentajalla pitäisi olla aika kattava kuva oppilaansa tyylistä ja erityistarpeista. Että valmentajalla pitäisi olla mahdollisuus ensiksikin seurata oppilastaan otteluissa sekä opareilla pitkällä aikavälillä ja toiseksikin valmentajalla pitäisi olla jatkuva suhde oppilaaseensa ja hallinta tämän harjoittelusta.
- Jalkaan sattu aamulla niin, että ei voinu tehdä mittään. Sain jäitä, ja se meni ohi. Koitin ottaa iltapäivällä mahollisimman rennosti varalta.
- Kukin mielestä oli ihme, kun tajusin, mitä pitää tehdä vasta kolmannella yrittämällä. Loukkaannuin vähän.
- Viereisessä puistossa toimii langaton netti. Jos minusta ei kuulu pariin päivään mitään, oon menny nettikahvilan sijasta puistoon ja minut on ryöstetty.
- Saan koko ajan vaan friteerattua juustoa kasvisruoaksi, ja jatkuva juuston syöminen aiheuttaa minulle finnejä.
- Oisin kyllä voinu syödä yksin sen valkosuklaadaimkakun. En oo käyttäny täällä miekkailuhousuja. Kotona ne ei kyllä mee enää jalkaan kahen kuukauden juustokuurin jälkeen.
- Alec näkee moottoriteillä tappavia kissoja (“killing cats”), jotka eivät ole osanneet väistää autoja.
- Miksi väsyttää?
- Väsyttääköhän juustoruokavalio?

keskiviikko 9. syyskuuta 2009

09/09/09

9.9

Tenoria:

- Jossain vaihessa, kun epäsosiaalinen suomalainen teki jotakin muuta (oli netissä kai), muut ehtivät sniikisti katsoa jonku videon miekkailuaiheisista voimaa kehittävistä liikkeistä. Eli ilmeisesti jotain lisäpainoja käytettiin jaloissa miekkailtaessa. Haittapuoli näissä harjoitteissa on se, että kuulemma treenaajilla hajoaa käytännössä aina polvet jossain vaiheessa.

Katsottiin videoita 2007 MM-kisoista. Huomioita:
- Meni kauan, ennen kuin oikea filmi löyty.
- Ensin tosi hankala nähdä liikkeitä videolta, harjoituksen puutetta :/
- Kukin opetus videoista: miekkailijat ovat varoasennossa vain tarvittaessa, muulloin suorin jaloin.
- Toinen opetus: miekkailijan pitää olla valmis toimimaan kaikilla etäisyyksillä ja kaikissa tilanteissa. Sen harjoitteleminen pitää ottaa myös harjoituksiin mukaan!

Harjoituksia:

Tein uuden romanialaisen hepun kanssa. Se on vissiin aika hyvä valmentaja.

1. Harjoittelijalla (A) on sidonta (kvartti tai /siksti), josta hän tekee valeen joko suoraan tai epäsuoraan. B väistää, A tekee engagén ja syöksyn. Huomioitavaa: Sikstilinjaan tehtävä vale tulee pidemmälle eli lähemmäs vartaloa.
2. A ottaa sidonnan, tekee coupén ja engagén.
3. Romanialaisen oma harjoitus (melko hankala): A lähtee tekemään siistisidontaa, sen jälkeen engagéta ja coupéta. B:n vaihtoehtona on joko hyökätä valmisteluun pienellä(!) kädenojennuksella, jolloin A tekee tietenkin kvarttiripustin. Toinen vaihtoehto on antaa A:n ottaa sidonta kiinni ja tehdä kvarttiväistö A:n engagén kohdalla ja antaa A:n pistää ulkolinjaan. Huomioitavaa: Jos sidonta lähtee jalalla, reagointiaikaa ei jää. Joten kärki ensin, sitten jalat.
4. Lähtötilanne sidonta (kvartti tai siksit). A tekee degagén ja sitten coupén - kun pisto tulee sisälinjaan, vatsa on mahdollinen pistopaikka. Ulkolinjaan pistettäessä kylki ei ole järkevä vaihtoehto, tosin kokeneiden kanssa sitäkin voi testata. Huomioitavaa: Alkuun voi lisätä sidonnan vaihdon. Sidonta tulee askeleella.

Muuta; engagé:n voi tehdä joko u:n tai v:n muotoisena.

Muuta: Tein romanialaisen kanssa meille tuttua harjoitusta, jossa miekkailija hyökkää teränhallintaliikettä jäljittelevään signaaliin vain, jos harjoituttuja pysyy paikallaan, muuten miekkailija seuraa askeleella ja tekee syöksyn vasta harjoituttajan pysähtyessä. Hänen mielestään harjoitus oli muuten hyvä, mutta käyttämäni etäisyys oli aivan liian pitkä, sillä “Ottelussa etäisyys on aina lyhyt”.



Muuta turhaa:
- Kiva, kun treenipaita haisi puhtaalta ainaki pari minuuttia.Valmentajatakki tullee haisemaan kauheasti jossakin vaiheessa reissua. Kotona pesen sen.
- Koska ette kommentoi coupén kirjoitusasua, ette ilmeisesti lue blogiani L
- Meille tuli tännään uusi romanialainen meikkailja. Kuki esitteli hänet, ja kertoi hänestä kaiken:“Hän on kolmekymmentäviisi vuotta ja asuu Santamaressa jne jne”. Tyypi ei puhu englantia kauheeen hyvin.
- Se huonekaverini ihastus on jossakin muualla pari päivää, joten pääsin nukkumaan jo kahdeltatoista, jee. Silti ihan järjetön väsy ja selkäkipu.
- Jaamme parvekkeen Kukin kanssa. Kukihan ei ole täällä ikinä yöllä. Paitsi eilen. Olin tunkenut parvekkeen täyteen kuivuvia vaatteita, ja sitten Kuki päätti järjestää jonkun pippalon tuttavilleen sinne sukkieni keskelle.
- Kuki vitsaili sillä, että päivämäärä on 090909. Tajusin, että teillä on siellä Oulussa Vulcanalia. Möö.