Pidettiin opareita lapsille. Pidin myös Johnille ja bulgarialaiselle Innalle. Jälkimmäiselle en kyllä ennää pidä. Oli jotenki epämiellyttävää. Kaikkein epämiellyttävintä oli, että Inna ei jostain syystä halunnu pitää minulle oparia. Eikä Inna myöskään halunnu korjata minun etäisyysongelmaa, vaan kävi sanomassa Kukille, että sanotko Annalle tuosta. Ihme touhua. Sitte yks ongelma oli siinä, että näytin liian isoja signaaleja, painoin liikaa terää muun muassa.
Pidin opareilla vähän semmosta ripostiteemaa. Sekoittelin erilaisia väistöjä ja ripostipaikkoja, pudottelin sekaan kontrariposteja ja yhdistettyjä väistöjä sekä pysäytyksiä. Kokeilin Johnin ja kivan englantia puhuvan pikkutytön kanssa ripostipeliä, josta tykkään niin kauheesti. Siis semmoista, että molemmat väistää kvartteja. Sitten jossain vaiheessa en enää väistänyt, vaan annoin pistää. Sitten kehittyneempi versio on se, että pitää tehdä joko engagé tai nopeuttaa kauheesti.
Johnin kanssa yhdistin yhdistetyt hyökkäykset ja ripostit paikaltaan. Oli typerä idea. Hyökkäystä ja väistöä toki voi yhdistellä, mutta ei kahta noin eri etäisyyden juttua. Ainakin sillä tekee oman elämänsä hankalaksi, ku pittää koko ajan miettiä etäisyyttä.
Tein sen englantia puhuvan tytön kanssa myös yhdistettyjä hyökkäyksiä vähän. Koska se tyttö ei tehny kunnolla yhdistettyä väistöä.
Teetätin aika paljon semmosta terätyöskentelyjuttua, ku sillä tytöllä oli jalka kipeä. Mm. semmosta, että hyökkäsin ja piti tehdä riposti paikaltaan suorana/epäsuorana. Yllättävän hyvin toimi.
Sitten John jostain kumman syystä esitteli minulle tämän harjoituksen treenien jälkeen:
Valmentaja nostaa terän alalinjasta ylös. Miekkailija ottaa askeleella sikstisidonnan, tekee coupén ja syöksyn. Valmentaja voi toisinaan tehdä engagén sidontaan, jolloin miekkailija tekee teränlyönnin ennen syöksyä.
Sitten tänne tuli jotaki tyyppejä tekemään analyysia. Chrisille puettiin 60 000 euroa maksava sensoripuku ja laitettiin Chris liikkumaan ja miekkailemaan sen kanssa. Sitten tuloksista analysoitiin kaikki minimaalisetki virheet numeerisesti.
Valitettavasti itsekkäästi menin hoidattamaan revittyjä ja verta vuotavia kynsiäni manikyyrille, joten en ollut paikalla tuloksia kuuntelemassa. Siellä oli peili, manikyyrillä siis.
Ensin säikähdin, että peilissä on vampyyri. Sitten muistin, että vampyyrit eivät näy peileissä. Sitten lähdin ostamaan säilykepinaattia, että saisin edes vähän rautaa.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste väistöt. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste väistöt. Näytä kaikki tekstit
maanantai 12. lokakuuta 2009
keskiviikko 30. syyskuuta 2009
29.9 ja 30.9
Movements of a coach during the lesson
Hand only: attack
Body + legs: counter attack (stop hit)
Hand + legs: parade
Hand + legs together: attack sur la preparation
- Jotain yllättävää: valmennettavia ei saa kähmiä eikä pahoinpidellä.
- Muistanku minua käskettiin joskus pari vuotta sitten kattomaan vastustajaa silmiin ottelun aikana. En oo kyllä siihen pystyny. Kuki sanoki, että pittää kattoa ylävartaloa.
Harjoituksia:
Pidettiin opareita toisillemme. Ensin piti harjoituttaa väistöjä, sitten hyökkäyksiä, sitten hyökkäyksiä valmisteluun ja viimeisenä pysäytyspistoja. Signaaleista tosiaan saa aika hyvän käsityksen kaavion avulla, ja kaikki meillä opareita antavat varmasti nuo signaalit tietävätkin. Sitten tietenkin on jotain pieniä juttuja, jotka helposti unohtuvat: kun antaa vastustajalle paikan pistää ulkolinjaan, pitää pitää kättä tarpeeksi koukussa. Kun haluaa kvarttiväistön, uhkauksen pitää tulla tarpeeksi kauas terästä ja kontrasikstiä varten uhkaus tehdään lähelle terää. Kun haluaa oktaavin jälkeen antaa paikan pistää ripostin kylkeen, ¨täytyy uhkauksen jo tulla tarpeeksi lähelle vastustajaa käsi melko suorassa.
29.9
- Katsottiin videoita. Oltiin katsottu samat jo miljoonaan kertaan. Ei ole pitkään aikaan ollu niin vaikea pysyä hereillä.
Harjoituksissakaan ei tehty juuri mitään. Etenkään iltapäivällä, ku jäin ilman paria. Tein viis minsaa Kukin kanssa, sitte hengasin vaan. Ku muut päästettiin, pakotin Johnin vielä oppilaakseni.
Valmentaja tekee lyhyen hyökkäyksen. Miekkailija tekee
1) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan.
2) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja tekee kvarttiväistön, miekkailija kvartin ja epäsuoran ripostin
3) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja perääntyy alta pois, miekkailija menee terän kautta kylkeen ryntäyksellä.
Pidettiin oparia, teemalla pistopaikat. Kuki oparitti minua tosiaan. Erilaisia merkkejä sopivalle pistopaikalle olivat muun muassa vapaa linja (sinne vale, muualle pisto, myös un-deux‘na), terä tarjolla lyöntiä varten (pisto epäsuoraan). Jos terä on missä sattuu, ei saisi tehdä lyöntiä vaan valehyökkäyksen.
Muuta 30.9
- Hyttyset söivät minut yöllä ihan kokonaan. Nyt vaan raavin itseäni. Voisin selittää pitkästikin siitä, miten eri ötökät täällä minua syövät, mutta ette ehkä halua kuulla.
- Niin tosiaan, vähän väsyttää, ku minua ei päästetty nukkumaan ennen kahta, ku rakastavaiset olivat vallanneet huoneen. Älkääkä sanoko, että minun pitäisi valittaa jollekin, kaikki täällä kyllä tietää, että Tanja ei oo ikinä harjoituksissa ja tekee minun elämän hankalaksi. Mutta ku sepä sattuu olemaan huippumiekkailija, niin sille sallitaan ihan käsittämätön käytöskin. Minua tullaan taputtelemaan vaan olkapäälle, että voi voi, kyllä se siitä, pääset sinä joskus nukkumaan, minäpä meenki nyt.
- Sori ku en saanu tiistain muistiinpanoja heti nettiin. Olin vain laiska.
Hand only: attack
Body + legs: counter attack (stop hit)
Hand + legs: parade
Hand + legs together: attack sur la preparation
- Jotain yllättävää: valmennettavia ei saa kähmiä eikä pahoinpidellä.
- Muistanku minua käskettiin joskus pari vuotta sitten kattomaan vastustajaa silmiin ottelun aikana. En oo kyllä siihen pystyny. Kuki sanoki, että pittää kattoa ylävartaloa.
Harjoituksia:
Pidettiin opareita toisillemme. Ensin piti harjoituttaa väistöjä, sitten hyökkäyksiä, sitten hyökkäyksiä valmisteluun ja viimeisenä pysäytyspistoja. Signaaleista tosiaan saa aika hyvän käsityksen kaavion avulla, ja kaikki meillä opareita antavat varmasti nuo signaalit tietävätkin. Sitten tietenkin on jotain pieniä juttuja, jotka helposti unohtuvat: kun antaa vastustajalle paikan pistää ulkolinjaan, pitää pitää kättä tarpeeksi koukussa. Kun haluaa kvarttiväistön, uhkauksen pitää tulla tarpeeksi kauas terästä ja kontrasikstiä varten uhkaus tehdään lähelle terää. Kun haluaa oktaavin jälkeen antaa paikan pistää ripostin kylkeen, ¨täytyy uhkauksen jo tulla tarpeeksi lähelle vastustajaa käsi melko suorassa.
29.9
- Katsottiin videoita. Oltiin katsottu samat jo miljoonaan kertaan. Ei ole pitkään aikaan ollu niin vaikea pysyä hereillä.
Harjoituksissakaan ei tehty juuri mitään. Etenkään iltapäivällä, ku jäin ilman paria. Tein viis minsaa Kukin kanssa, sitte hengasin vaan. Ku muut päästettiin, pakotin Johnin vielä oppilaakseni.
Valmentaja tekee lyhyen hyökkäyksen. Miekkailija tekee
1) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan.
2) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja tekee kvarttiväistön, miekkailija kvartin ja epäsuoran ripostin
3) palestran ja uhkauksen ulkolinjaan, hyökkäyksen sisälinjaan. Valmentaja perääntyy alta pois, miekkailija menee terän kautta kylkeen ryntäyksellä.
Pidettiin oparia, teemalla pistopaikat. Kuki oparitti minua tosiaan. Erilaisia merkkejä sopivalle pistopaikalle olivat muun muassa vapaa linja (sinne vale, muualle pisto, myös un-deux‘na), terä tarjolla lyöntiä varten (pisto epäsuoraan). Jos terä on missä sattuu, ei saisi tehdä lyöntiä vaan valehyökkäyksen.
Muuta 30.9
- Hyttyset söivät minut yöllä ihan kokonaan. Nyt vaan raavin itseäni. Voisin selittää pitkästikin siitä, miten eri ötökät täällä minua syövät, mutta ette ehkä halua kuulla.
- Niin tosiaan, vähän väsyttää, ku minua ei päästetty nukkumaan ennen kahta, ku rakastavaiset olivat vallanneet huoneen. Älkääkä sanoko, että minun pitäisi valittaa jollekin, kaikki täällä kyllä tietää, että Tanja ei oo ikinä harjoituksissa ja tekee minun elämän hankalaksi. Mutta ku sepä sattuu olemaan huippumiekkailija, niin sille sallitaan ihan käsittämätön käytöskin. Minua tullaan taputtelemaan vaan olkapäälle, että voi voi, kyllä se siitä, pääset sinä joskus nukkumaan, minäpä meenki nyt.
- Sori ku en saanu tiistain muistiinpanoja heti nettiin. Olin vain laiska.
Tunnisteet:
hyppy,
hyökkäys valmisteluun,
hyökkäyspaikka,
opari,
pysäytyspisto,
signaalit,
valmentaminen,
väistöt
keskiviikko 23. syyskuuta 2009
23.9
Harjoitus:
- Valmentaja hyökkää (kunnon uhkaava liike!), miekkailija tekee kontrasikstiväistön. Valmentaja tekee periaatteessa mitä vain (kontrariposteja, säätelee etäisyyttä) ja miekkailija koettaa reagoida. Ideana on treenata väistöä monissa eri tilanteissa. Sama kvarttiväistön kanssa.
Muuta:
- Katsottiin videota Golobitskyn mm-voitoista. Opin videolta yhden asian: sen, että Golobitsky on itsekeskeinen ääliö.
- Uusi tyttö liitty porukkaan.
- Valmentaja hyökkää (kunnon uhkaava liike!), miekkailija tekee kontrasikstiväistön. Valmentaja tekee periaatteessa mitä vain (kontrariposteja, säätelee etäisyyttä) ja miekkailija koettaa reagoida. Ideana on treenata väistöä monissa eri tilanteissa. Sama kvarttiväistön kanssa.
Muuta:
- Katsottiin videota Golobitskyn mm-voitoista. Opin videolta yhden asian: sen, että Golobitsky on itsekeskeinen ääliö.
- Uusi tyttö liitty porukkaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)